"אנחנו מודים לישראל ולמדינות ולארגונים נוספים שעוזרים לנו", אומר לי סגן ראש עיריית לבוב אנדריי מוסקלנקו, הממונה על מבצעים מיוחדים בעיר בגבול המערבי של אוקראינה. "בשלב הראשון הסיוע הרפואי של ישראל יהיה חשוב לפליטים, במיוחד נשים וילדים, שעלולים לסבול מזיהומים ומחלות שונות בגלל החולשה והיטלטלות בדרכים בתנאים מחרידים".

"חשובה גם מאוד העזרה הפסיכולוגית שרבים מאוד נזקקים לה, זו אולי העזרה הרפואית הנפוצה ביותר שהגשנו כאן עד עכשיו", אומר מוסקלנקו. "פצועים קשה אינם מגיעים לעת עתה ללבוב בגלל תנאי התחבורה. כל נסיעה ברכבת מהמזרח והדרום לוקחת יממה ויותר, עם הפסקות. בינתיים הם מטופלים במקום, ואנחנו עדיין עומדים בכך".

מוסקלנקו הצעיר וחבר עוזריו בני גילו ישנים בבניין העירייה, בין חבילות וקופסאות של מזון, ציוד וגם כלי נשק. לבוב משגרת לחזית ציוד, מזון ותרופות, בעיקר מפולין ומגרמניה. אתמול יצאו משלוחים לסייע למיקולייב, שנמצאת תחת מתקפה רוסית, לחרקוב, ולבירה קייב, שממשיכה להיערך לתקיפה אפשרית.

לבוב עצמה מתמודדת עם קליטת 50 אלף פליטים, רובם נשים וילדים. "נמצא להם מקום בקמפוסים ובבתי הספר, במרכזים קהילתיים, במשרדים, במוסדות ציבור ואפילו בתיאטרון העירוני", ממשיך סגן ראש העיר.

סגן ראש העיר לבוב למבצעים מיוחדים אנדרי מסקלנקו (צילום: גדעון קוץ)
סגן ראש העיר לבוב למבצעים מיוחדים אנדרי מסקלנקו (צילום: גדעון קוץ)

המלחמה הפיזית טרם הגיעה לעיר, אך היא כבר בשעריה. הצפירות והאזעקות מצביעות על חדירות מטוסים ואיומי טילים באזורים הקרובים. אתמול הייתה מתקפת טילים שנייה על בסיס חיל האוויר בסטרוקונסטנטינוב שבמחוז ווהלין הסמוך. האוקראינים אומרים שהיא "נהדפה". הרוסים טוענים שהשמידו את כל מטוסי ה"סוחוי" של חיל האוויר האוקראיני שחנו שם.

המידע על האיומים והתקיפות זורם בלי הרף למטה החירום העירוני והמחוזי ומפעיל את האזעקות. שר ההגנה הרוסי איגור קונצ'יקוב שיגר אזהרה לאנשי לבוב שמשתתפים במאמץ המלחמתי נגד רוסיה. "אבל לא אנחנו המותקפים הפעם. אירופה היא שמותקפת. העולם מותקף", אומר מוסקלנקו. "לכן אנחנו סומכים על הסיוע - הומניטרי, צבאי. מדובר בהצלת העולם. כך אנו מרגישים".

הוא נמצא בקשר מתמיד עם הקהילה היהודית, שאנשיה מסייעים בהגנה האזרחית, כמו מיפוי המקלטים והכשרתם, דבר שנעשה קצת באיחור.
בלבוב, שבה מתערבבים הפליטים, אנשי כוחות הביטחון, העובדים ההומניטריים, מעט הדיפלומטים שעוד נשארו ואלה שקופצים לביקורי יום, הפוליטיקאים והפעילים הלאומנים, נוצרה בימים אלה אווירה של חשדנות עד כדי ציד מרגלים. פעיל מקומי שצילם מחסום עם דגל אוקראיני נעצר באשמת ריגול. אך מוסקלנקו טוען שבלבוב כולם מאוחדים: אין כאן פרו־רוסים.

"אני שומע מסביב שלבוב הפכה לעיר המרגלים", אני אומר לו. הוא מאשר שלאחרונה התגלו סימנים מסתוריים באתרים שונים, שהיו עלולים לשמש סימוני מטרה למטוסים הרוסיים.

פליטים בלבוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים בלבוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

אחד ממיודעיי כאן טען בעקשנות כי גילה מכונית חונה ובה מרגלים מתחת לביתו. כשהתקרב אליה הורה לו איש ביטחון חמוש שיתרחק. אחר כך המכונית נסעה משם, ובמשטרה לא ידעו במה מדובר. מי שסובל מהחשדנות הביטחונית הם, כמובן, הפליטים בעלי "המראה החשוד". ה"צ'צ'ני" למשל.

אוקראינה רוצה לחזור לעבר המהולל. בשדרת סוובודה (העצמאות) עמדה חבורה של זמרים וזמרות - באים בימים, יחד עם קצת יותר צעירים - ושרה שירי פרטיזנים ממלחמת העולם השנייה ממחוז ווהלין הסמוך, שהותקף אתמול בטילים. רק שאז הפרטיזנים האנטי־נאצים האוקראינים נלחמו תחת פיקוד רוסי.

לסיום, ברכת יישר כוח לרב הראשי של קייב משה אסמן, שהוביל אמש שיירה של 500 איש מהכפר שלו אנטבקה לקישינייב שבמולדביה. כששוחחנו, הוא נאלץ לרוץ לחפש כמה כפריים שנעלמו לו.