ד"ר עמית מור, מנכ״ל אקו אנרג'י ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM והתייחס לחרם הכלכלי של ארה"ב והמערב על רוסיה, בעקבות פלישתה לאוקראינה, ועל המשמעות של החרם האמריקאי על ייבוא הנפט מרוסיה. לטענת ד"ר מור, לחרם אין משמעות אמיתית: "לא סתם הוחרג הנושא של ייבוא הנפט, הגז והפחם מרוסיה מהסנקציות, כי העולם מבין שפוטין מחזיק את נשק יום הדין הכלכלי".

"לחרם אין משמעות מלבד משמעות הצהרתית", פתח מנכ"ל אקו אנרג'י את דבריו והוסיף כי "ארה"ב, בסך הכול 2% מהנפט שלה מגיע מרוסיה. ביידן וחבריו וכמובן מקרון ושולץ וג'ונסון באירופה הם לא מתאבדים שיעיים. מה קורה בפועל? המערב, בלי חשיבה עד הסוף יצא בעצמו, מכיוון שהוטלו סנקציות פיננסיות, אז מה שקרה, בשלושת בימים האחרונים מסתובבות עשרות מכליות נפט רוסי בים השחור, בים התיכון, באוקיינוסים ואין להן קונים כי אי אפשר לשלם לחברות הנפט הרוסיות".

לאירוע האחרון יש השפעה ישירה על מחירי הנפט בעולם הסביר ד"ר מור: "חבית עלתה לפני כחודש ל-90 דולרים, זה פחות או יותר המחיר הנורמלי. עכשיו בגלל הקנס של פוטין על העולם, בהנחה שהמחירים יישארו, נניח עד לסוף השנה, זה עוד 7 מיליארד דולרים בהוצאה של המשק הישראלי על ייבוא נפט בלבד. אם בעוד שבועיים מחירי הבנזין בעולם ישארו כמו עכשיו, המחיר לליטר יעלה ל-8 שקלים, זה קנס פוטין".

לטענתו, הממשלה צריכה, דווקא כעת, להיות אמיצה. המנכ"ל והמרצה קרא לממשלה "להיות אמיצה נגד כל הקריאות האמיתיות של הציבור, ולא להוריד את מס הבלו ולא להיענות לקריאות הציבור לקראת סוף החודש הבא. מדובר ב-5% מהתקציב, זה 22 מיליארד שקלים בשנה. אם יוותרו עכשיו על חצי שקל, יוותרו על שלושה מיליארד שקלים".

"40% מהגז של אירופה זה מרוסיה, ובגרמניה זה חצי מהגז. ב־11 מדינות אירופאיות זה בין 90 ל־100 אחוז מהגז. אם הוא ישתמש בנשק יום הדין ויצמצם את האספקה, או אם הם תיאורטית, יגידו 'אנחנו לא לוקחים את הגז שלך, אנחנו מחרימים אותך', מיידית אנשים קופאים ברחובות. מה שפוטין יכול לעשות, אם הוא רוצה, הוא יכול לדרדר את העולם לקטסטרופה כלכלית נוראית", סיכם ד"ר מור.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm