נשיא הקונגרס הציוני רון לאודר נאם בכנס הג'רוזלם פוסט בלונדון באמצעות שידור מרחוק, ודיבר על תופעת האנטישמיות, המלחמה באוקראינה, האיום האיראני על ישראל ושימור האחדות של העם היהודי בעולם.

לאודר גרס כי המונח: "שנאת יהודים", הוא תיאור עדכני והולם יותר מאשר המונח "אנטישמיות". לדבריו, המושג "אנטישמיות" מקורו במאה ה־19, וכיום הוא איבד ממשמעותו והשפעתו. "איש לא מתרגש יותר לשמע המושג 'אנטישמיות', ולכן עלינו לכנות את התופעה מעכשיו בשמה ופרצופה האמיתי: שנאת יהודים". אמר לאודר.

בהתייחסו למלחמה באוקראינה, שכינה "הפיל שבחדר", אמר לאודר: "אי אפשר להתעלם מההרס והחורבן המתרחש שם ומן העובדה כי יותר מעשרה מיליון איש הפכו פליטים המבקשים מזון, מחסה ובטחון". לאודר ציין לשבח את התנהלות המדינות השכנות לאוקראינה, כגון פולין, בלארוס, הונגריה, מולדובה, רומניה וסלובקיה, אשר מסייעות לפליטים במתן מקלט, קורת גג ואף שילובם בעבודה.

הוא הוסיף כי רשת בתי הספר היהודיים על שם לאודר הממוקמים ברחבי אירופה דאגו לשילובם של ילדים אוקראינים במסגרות לימודיות בווינה, ברלין, ורשה, בודפשט ועוד. במקביל ציין לאודר כי בישראל נקלטו משפחות הפליטים והשתלבו במשרות באזור הנגב.

בהתייחסות לסוגיה הביטחונית, התריע לאודר כי אם ישראל תותקף בידי אויביה, מדינות אחרות יפעלו מעט מאוד למען הגנתה. "כאשר איראן מציגה מפגני שנאה ומכריזה "מוות לישראל" במשך 40 שנה" אמר לאודר, "כיום, הם חולמים על אוקראינה. העם היחיד שיגן על מדינת ישראל הוא העם היהודי בישראל". הוסיף.

"האיום המשמעותי ביותר על קיומה של מדינת ישראל כיום הוא איראן", אמר לאודר, והוסיף כי ישראל מחויבת לפנות לכל האפיקים הדיפלומטיים כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני, אך במקביל עליה גם לפעול למען האינטרס שלה כפי שהיא מוצאת לנכון על מנת להגן על עצמה ולמנוע מתרחיש זה להתממש. "ישראל חייבת להבהיר לעולם שהיא לעולם לא תסכים לאיראן כמדינה גרעינית", הוסיף לאודר.

בסוגיית יחסי ישראל והתפוצות והפער בין דתיים לחילוניים במדינה, ציין לאודר כי מדובר בנושא מהותי שהשלכותיו ישפיעו לטווח הארוך. "כנשיא הקונגרס הציוני העולמי, אני יכול לומר כיום שישראל הולכת ומאבדת את תמיכת יהודי התפוצות", הזהיר לאודר. "ישראל צריכה את התפוצות, ויהודי התפוצות צריכים לראות בישראל את ביתם השני", הוסיף.

בהתייחסו לנושא החינוך היהודי, הכריז לאודר כי הקונגרס היהודי העולמי פותח בימים אלה חטיבות חינוך ייעודיות לתחום, ופועל להקמת קרן מלגות שתאפשר חינוך יהודי עבור מי שידו אינה משגת כלכלית.

"אני שואף לכך שכל ילד יהודי שיבחר בחינוך יהודי, יקבל אותו, וכסף לא יהווה מכשול או פקטור". ציין לאודר. עוד הוסיף כי הקונגרס היהודי העולמי אף מביע תמיכה בסטודנטים יהודים בקמפוסים ובאוניברסיטאות אשר נתקלים בגילויי שנאה כלפי יהדותם ופועלים נגד שונאי היהודים בתפקידם כמרצים, מנהלים או סטודנטים אחרים.

בסיום דבריו הצהיר לאודר: "בשעה זו העולם עובר טראומה גדולה, ואיש אינו יודע מה יוליד יום. אבל אנחנו כן יודעים את האמת הפשוטה הבאה: אם העם היהודי יתאחד, אם נמשיך להגן איש על רעהו, מאוקראינה לישראל לארצות הברית, וכל נקודות הממשק שבדרך, כך נתחזק ונתעצם ונוכל להתמודד בגאון עם כל אשר יקרה בדרכנו".