מחיר הביקורת: האוליגרך הרוסי אולג טינקוב סיפר כי הקרמלין אילץ אותו למכור את החזקותיו בבנק שהקים, כיוון שמתח ביקורת על הפלישה לאוקראינה. גם תיאטרון הבולשוי הנודע אולץ לבטל הופעות של שני במאים שיצאו נגד המלחמה.

טינקוב, שהונו מוערך ב־4.4 מיליארד דולר, הקים רשת של חברות מזון ומסעדות וייסד את בנק טינקוף ושימש כיו"ר חבר המנהלים שלו. מאז 2017 הוא מופיע ברשימה האמריקאית של אוליגרכים שנאסר לקיים עמם עסקים, ובעקבות המלחמה באוקראינה הוא הוכנס גם לרשימת הנתונים לסנקציות של בריטניה.

לפני כשבועיים פרסם טינקוב פוסט שבו כתב: "90% מהרוסים מתנגדים למלחמה הזאת!". הוא כינה את היתר "מטומטמים" והתריס כי הצבא הרוסי הוכיח שהוא לא שווה דבר.

לפי טינקוב, יממה לאחר הפוסט יצרו אנשי הקרמלין קשר עם מנהלי הבנק והזהירו כי הנשיא ולדימיר פוטין ילאים את הבנק, אם הם לא ינתקו את הקשר עם טינקוב. בשבוע שעבר הוא נאלץ למכור את אחזקותיו בבנק (35%) לאוליגרך אחר מתחום המכרות. "לא יכולתי לדון במחיר", אמר ל"ניו יורק טיימס". "זה היה כמו להיות בן ערובה - לקחת את מה שמציעים".

במקביל הודיע תיאטרון הבולשוי כי ההפקות של "נורייב" בבימויו של קיריל סרברניקוב ושל האופרה "דון פסקואלה" בבימויו של גאטנו דוניצטי יוחלפו בהפקות אחרות. לא נמסר מדוע, אבל ההערכה היא שהסיבה היא הביקורת שמתחו הבמאים על פוטין ועל המלחמה.


בינתיים באוקראינה חילוץ האזרחים הלכודים במפעל הפלדה אזובסטל במריופול ממשיך להתנהל באיטיות: יממה לאחר שיותר מ־100 בני אדם פונו מהמקום, מאשימות הרשויות כי הרוסים חידשו את ההפצצות על המפעל וכי הם מונעים מהאוטובוסים לאסוף את האזרחים למקום מבטחים.

הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר אתמול כי המבצע, שמתנהל בשיתוף פעולה עם האו"ם, מיועד להוציא את האזרחים, אך עדיין לא ברור מתי ניתן יהיה לפנות גם את הלוחמים הנצורים, שרבים מהם פצועים. "האו"ם מדבר רק על סיוע לפינוי של אזרחים", הדגיש.

נטליה אוסמנובה, שחולצה מהמפעל, סיפרה: "לא ראינו את השמש כל כך הרבה זמן. חששתי שהבונקר לא יעמוד בהפצצות, שניקבר בפנים".
דוח המודיעין הבריטי שפורסם אתמול קבע כי יותר מרבע מ־120 הגדודים שהציבו הרוסים בתחילת הפלישה מוגדרים כעת כ"לא יעילים ללחימה". "חלק מיחידות העילית המובחרות של רוסיה ספגו את הרמות הגבוהות ביותר של התשה", נמסר. "כנראה שיעברו שנים עד שרוסיה תוכל לשקם אותם".

הלחצים מהמערב על רוסיה נמשכים: שרי האנרגיה של האיחוד האירופי התכנסו בבריסל לדיון על עתיד קניות הנפט והגז מרוסיה, כשהם מתקשים להתגבר על חילוקי הדעות. המטרה היא להגיע להפסקה של רכישת נפט מרוסיה עד סוף השנה. אבל באשר לגז, המדינות קשורות בחוזים עם רוסיה עד שנת 2030.

גורם אירופי אמר שכדי לשמור על אחדות הגוש האירופי נציבות האיחוד יכולה להציע לאפשר להונגריה ולסלובקיה לרכוש נפט מרוסיה למשך תקופת מעבר ארוכה. מוקדם יותר אמר דובר ממשלת הונגריה כי ארצו תתנגד לאמברגו אירופי על יבוא נפט וגז מרוסיה.

גם לגרמניה ולאיטליה ייקח זמן רב למצוא אלטרנטיבה. פולין מוכנה להפוך עצמאית לחלוטין מנפט רוסי, והיא מוכנה גם לסייע למדינות אחרות לנתק את תלותן בדלקים פוסיליים מרוסיה.

על שולחן השרים הונח דוח המצביע על כך שעד כה רוסיה דווקא נהנית מהסנקציות שהוטלו עליה בגלל עליית מחירי הדלק. מתחילת המלחמה זרמו לקופת האוצר הרוסי 62 מיליארד יורו - כפול מהתקופה המקבילה אשתקד.

בינתיים פתח קומנדו וגנר, צבא שכירי החרב "הפרטי" של פוטין, במבצע גלוי לגיוס לוחמים - מה שמעיד, לדעת מקורות ביטחוניים באירופה, על אבידות קשות לצבא הרוסי במלחמה.

מודעות ברשתות החברתיות מציעות למתגייסים "עבודה בחו"ל קרוב". לראשונה מופיעים מספרי טלפון שבהם אומרים למתגייסים היכן להתייצב למיון. למתגייסים מובטח ש"לא ישאירו אותם לבד" בתום המשימה, ושיוצעו להם משימות במקומות אחרים וכן שכר של 2,800 יורו לחודש. לא יגויסו חיוביים לנגיף האיידס או סיפיליס או כאלה שיש להם קרובים באחת ממדינות נאט"ו או תיקים פליליים פתוחים.
במערב מעריכים כי מספר חיילי וגנר נע בין 10־20 אלף, כולל מתגייסים מסוריה.