היסטוריה בצפון אירלנד: מפלגת שין פיין הפכה לגדולה ביותר במועצה המחוקקת, הפעם הראשונה שמפלגה שתומכת באיחוד שני חלקי האי היא הגדולה ביותר מאז ייסוד צפון אירלנד לפני 101 שנה.

מספירת הקולות בבחירות למועצה שהתקיימו ביום חמישי התברר הערב (שבת) כי השין פיין קיבלה 27 מתוך 90 המושבים והבטיחה את המקום הראשון. המפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית, שהייתה הגדולה ביותר עד כה, ירדה למקום השני עם 24 מושבים ואת המקום השלישי תפסה מפלגת הברית, שאינה מזוהה עם אחת הקהילות הגדולות, עם 17 מושבים. שני מושבים נוספים עדיין לא הוכרעו.

ההישג ההיסטורי של השין פיין, הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית שנאבקה במשך שנים למען איחוד שני חלקי האי, הוא הפעם הראשונה שבה מפלגה קתולית-לאומנית הופכת לגדולה ביותר במועצה המחוקקת של החבל מאז שצפון אירלנד הוקמה במאי 1921 כחבל של הממלכה המאוחדת עם רוב פרוטסטנטי.

בהתאם להסכם יום השישי הטוב משנת 1998, שסיים שלושים שנה של טרור ואלימות, המפלגה הגדולה ביותר היא שתעמוד בראש המועצה המנהלת, ועל כן מנהיגת המפלגה בצפון אירלנד, מישל אוניל, צפויה להתמנות לתפקיד השרה הראשונה. "זה עידן חדש", הכריזה אוניל. "זה רגע משמעותי של שינוי. זה רגע מכונן עבור הפוליטיקה שלנו ועבור בני עמנו".

אולם, על אף שאוניל ומנהיגת השין פיין, מארי לו מקדונלד, הבהירו כי הן מעוניינות בשיתוף פעולה עם היוניוניסטים, עדיין לא ברור מתי תוכל לקום ממשלה. מנהיג המפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית, ג'פרי דונלדסון, הבהיר כי הוא לא ישתף פעולה עם השין פיין עד שממשלת בריטניה לא תטפל בפרוטוקול של הסכם הברקזיט שנועד למנוע הקמת גבול קשיח בין צפון אירלנד לרפובליקה האירית, אולם מקים גבול לצרכי מסחר בין צפון אירלנד לבין שאר חלקי בריטניה. על פי ההסכם, יש 24 שבועות להקמת המועצה המנהלת, אולם המועצה המחוקקת תוכל להתחיל בפעולתה.

ההפתעה הגדולה ביותר של הבחירות היא מפלגת הברית, מפלגת מרכז שאינה מזוהה עם אחת הקהילות היריבות בצפון אירלנד, שקיבלה 17 מושבים, יותר מפי שניים מהמצב במועצה היוצאת, בה היו לה רק שמונה מושבים. המפלגה תומכת בלימודים מעורבים של תלמידים קתולים ופרוטסטנטים וברפורמה של המוסדות הפוליטיים כדי לאפשר ייצוג גם למפלגה. "אנשים לקחו סיכונים עצומים בבחירות האלה כדי להשיג יותר עבור צפון אירלנד וזה השתלם", אמרה מנהיגת המפלגה, נעמי לונג.