מפלגת השלטון ביפן שמרה על הרוב בבחירות לבית העליון של הפרלמנט, שהתקיימו אתמול בצל ההתנקשות בחייו של ראש הממשלה לשעבר שינזו אבה, והיא תוכל לקדם שינויים בחוקה הפציפיסטית ולהגדיל את תקציב הביטחון בהתאם לחזונו של אבה. על פי המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות, המפלגה הליברל־דמוקרטית של ראש הממשלה פומיו קישידה, ושותפתה, מפלגת קומייטו, גרפה 74 מתוך 125 המושבים שעמדו לבחירה. יחד עם 70 המושבים שלא עמדו לבחירה, יש לקואליציה השלטת 144 מתוך 245 המושבים בבית היועצים.

משמעות מרכזית של תוצאות הבחירות היא רוב של יותר משני שלישים לתומכי השינויים בחוקה הפציפיסטית, כאשר יחד עם שתי מפלגות הקואליציה השלטת צפויה גם תמיכה של מפלגת החדשנות ושל המפלגה הדמוקרטית למען העם. על פי ההערכות, קישידה יפעל לבצע תיקונים בחוקה הפציפיסטית, ובכך לממש את שאיפתו של שינזו אבה, שלא זכה להחזיק ברוב הנדרש, וגם יפעל להגדיל את תקציב הביטחון - צעדים הצפויים לעורר תרעומת מכיוון סין.

ההצבעה אתמול התקיימה בצל הרצח של אבה, אשר זעזע את יפן, כאשר קישידה הבהיר כי הוא אינו מתכוון לדחות את הבחירות, וזאת כדי להראות את כוחה של הדמוקרטיה. 52.16% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בהצבעה - עלייה לעומת הבחירות לפני שלוש שנים שבהן נטלו חלק 48.8% מהמצביעים.

הבחירות לבית העליון של הפרלמנט ביפן (צילום: רויטרס)
הבחירות לבית העליון של הפרלמנט ביפן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, פרטים חדשים התפרסמו בעניין חקירת ההתנקשות באבה. החשוד ברצח, טטסויה ימאגמי, טען כי ניסה לאחרונה לירות לעבר מבנה ששייך לארגון הדתי שכלפיו הייתה לו שנאה, ואשר לטענתו, אבה היה קשור אליו, ובמשטרה ממשיכים לבדוק את הטענה. במכוניתו של החשוד גם התגלו לוחות עץ עם חורים, שלפי ההערכות שימשו לאימוני הירי.

לגבי הרובה המאולתר, ששימש לירי באבה, ימאגמי העיד כי הוא חיבר שני צינורות ברזל, וכי הקפסולה שהכילה שישה קליעים הייתה ארוזה בתוך צינור עם אבק שריפה. "זה היה מנגנון שיכול היה לירות שש פעמים בו־זמנית", צוטט ימאגמי, שציין כי הוא השתמש בשני צינורות "למקרה של תקלה".

המשטרה לא ציינה את שמו של הארגון הדתי שאליו התייחס ימאגמי, ואשר לטענתו לקח את כספה של אמו וגרם להתפרקות המשפחה, אולם התקשורת דיווחה כי מדובר ב"פדרציה המשפחתית לשלום עולמי ולאיחוד", שבעבר הייתה מוכרת בשם "כנסיית האיחוד של יפן". נציג מטעם הכנסייה סיפר אתמול כי אמו של ימאגמי אכן חברה בארגון ותרמה לו כספים, אולם היא לא נכחה במפגשים. בסניף האמריקאי של הכנסייה הביעו "הלם ואבל" בעקבות ההתנקשות בחייו של ראש הממשלה היפני לשעבר.

בתוך כך, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג־איכר החליטה לקרוא לגן היפני המרהיב בעיר על שמו של אבה, כמחווה לעם היפני. הגן ממוקם בלבו של "הפלנתניה", שהינו מרכז מדע, חלל ותרבות הפועל בנתניה, שכולל אלמנטים סימבוליים יפניים ובהם מקור מים, גשר, פנס, וכמובן שילוב של עצי בונסאי. לדברי פיירברג־איכר, אבה היה אוהב ישראל ופעל רבות למען חיזוק היחסים בין שתי המדינות.