המלחמה באוקראינה מעצבת מחדש את שני הגושים העוינים: ארה"ב ושותפותיה מול רוסיה והמדינות שכונו בעבר "הבלתי מזדהות", ובייחוד איראן. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יערוך בשבוע הבא בטהרן מעין פסגת נגד לזו שיכנס הנשיא ג'ו ביידן בסעודיה. הפסגה תהיה ב"הרכב אסטנה" (על שם שמה של בירת קזחסטן בעבר, שבה התכנסה לראשונה) ותעסוק בעיקר בסוריה.

יו"ר ועדת הכלכלה של הפרלמנט האיראני מוחמדרזה פאור איברהמי הוא שהכריז תחילה על ביקור פוטין בטהרן, ומסר כי מטרת הביקור היא לדון בהידוק הקשרים הכלכליים בין איראן לרוסיה. לפי הודעת הקרמלין, פוטין ייפגש בטהרן עם נשיא טורקיה (החברה בנאט"ו) ארדואן ועם נשיא איראן ראיסי ב־19 ביולי.

הודעה זו הגיעה שעות לאחר דבריו של היועץ לביטחון לאומי לנשיא ארה"ב ג'ייק סאליבן כי על פי מידע מודיעיני שבידיו, איראן מתכוונת לחמש את רוסיה ולספק לה מאות כלי טיס בלתי מאוישים לצורך המלחמה באוקראינה. לפי הערכות, חלקם יכולים לשאת גם אמצעי תקיפה. על פי סאליבן, לא ברור אם איראן כבר העבירה לרוסיה את הכטב"מים. הוא ציין כי לממשל יש מידע שלפיו איראן נערכת להדריך את הכוחות הרוסיים להשתמש בהם כבר בחודש הנוכחי.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר כי ארה"ב עדיין לא יודעת "אם וכיצד תשפיע עסקת העברת המל"טים מאיראן לרוסיה על שיחות הגרעין". הוא הוסיף כי ארה"ב עדיין מצפה מאיראן לשוב להסכם הגרעין. מנגד, ניסה דובר משרד החוץ האיראני להרגיע ואמר: "שיתוף הפעולה בין איראן לרוסיה קדם למלחמה באוקראינה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

סאליבן הוסיף: "לא קבענו תאריך לסיום השיחות עם איראן. אנו מאמינים שיש עסקה על השולחן ושעל איראן לקבל אותה. אנו לא יושבים בחיבוק ידיים. הטלנו עיצומים. אנחנו מגבילים את כוחם להבריח נפט, ונמשיך לעשות זאת. לאיראן יש ברירה - לשוב להסכם או לעמוד מול לחץ גובר מארה״ב ומהקהילה הבינלאומית".

שר החוץ של איראן אמיר עבדוללוהיאן הצהיר: "חלון הדיפלומטיה עדיין פתוח הודות ליזמות הדינמיות של איראן. נשיא ארה"ב אינו יכול לכפות את עמדותיו החד־צדדיות באמצעות האשמות וסנקציות. דיפלומטיה היא לא רחוב חד־כיווני. הסכם סופי יצריך את קבלת המציאות על ידי ארה"ב, גמישות ויזמות מצדה".

סוכנות הידיעות "פארס" מסרה אתמול כי כמה אנשים נעצרו "לאחר שיצרו קשר עם ארגון ביון זר. הם קיבלו תשלום כדי לגרום לאי־יציבות במדינה בהנחייתם של גורמים חיצוניים". פסטיבל הסרטים הבינלאומי של קאן קרא לאיראן לשחרר מיד את במאי הקולנוע הידועים מוחמד רסולוף ומוסטפה אלחמאדי, שנעצרו בשבוע שעבר, ואת ג'אפר פנאהי, שנעצר אתמול בחשד לסיכון ביטחון המדינה.

האתר "איראן אינטרנשיונל" דיווח אתמול על אירוע שלא מוסיף גאווה לשלטונות טהרן: רכב שיגור הלוויין של איראן זולגנה התפוצץ כמה רגעים לאחר השיגור למרות הטענה של טהרן שהיא שיגרה אותו "בהצלחה" ב־26 ביוני.  מקורות מערביים מסרו כי רכב השיגור הלווייני לא הצליח להגיע אפילו לחצי מהמסלול המיועד לפני שהתפוצץ.