איראן נקטה צעדי תגובה על החלטת ארה"ב להפעיל סנקציות חדשות נגד גורמים המסייעים בסחר הנפט של איראן: היא החלה להזרים גז לתוך מאות צנטריפוגות מתקדמות כחלק מתוכניתה להגיע ליכולת העשרת אורניום של לפחות פי 30 מזו המותרת לה על פי הסכם הגרעין.

בנט חשף מסמכים מארכיון הגרעין האיראני: "מחזיק בידיי הוכחה לשקרים של איראן" (צילום: עומר מירון, לע"מ)

על המהלך מסר דובר ארגון האנרגיה האטומית של איראן, והוסיף כי איראן הודיעה עליו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

מפלי הצנטריפוגות שנכנסו לשלב הזרמת הגז ממוקמים בחללים התת־קרקעיים שמתחת לקומפלקס הגרעין בנתנז. "החללים נמצאים במצב מוגן ובטוח", דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז", הקשורה למועצה העליונה האיראנית לביטחון לאומי.

שר החוץ האיראני אמיר עבדולליהאן אמר: "ההחלטה להזרים גז למפלי הצנטריפוגות החדשות היא מענה לאובססיה הלא־שפויה של ארה"ב להטיל עיצומים חדשים נגד המדינה. שהאמריקאים לא יחשבו שהם יכולים להפעיל עלינו לחץ באמצעים כאלה".

במקביל עם פתיחת ועידת המדינות החתומות על האמנה למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני בניו יורק פרסמו שלוש מעצמות הגרעין המערביות - ארה"ב, צרפת ובריטניה - הודעה שבה הן קובעות כי לאיראן אסור לעולם לפתח נשק גרעיני. הן מביעות צער על כך שלמרות המאמצים הדיפלומטיים האינטנסיביים איראן עדיין לא ניצלה את ההזדמנות לחזור ליישומו המלא של הסכם הגרעין.

בתוך כך, איראן נושאת ונותנת עם רוסיה על רכישתם - תמורת נפט - של 24 מטוסי קרב מתקדמים מדגם סוחוי Su-35 ושתי סוללות של טילי סאם־400 שנועדו תחילה למצרים.

לפי דיווחים באמצעי תקשורת איראניים, סיכויי העסקה טובים הפעם, לאחר שבשנה שעברה עיכבה רוסיה את האספקה. אולם, במצב הבינלאומי שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה וביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באיראן מצפים כעת בטהרן כי העסקה תתבצע בהקדם.

הרוסים עיכבו במשך שנים עסקה לאספקת טילי S-300 וגם מטוסי סוחוי 30 בעיקר בגלל לחצה של ישראל. עם זאת, המתיחות שהשתררה ביחסי רוסיה עם ישראל מעוררת גם היא תקוות בטהרן.