ד"ר דרור אידר, שגריר ישראל באיטליה עד לפני מספר שבועות, שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל וחיים לוינסון ב-103FM על חילופי השלטון באיטליה לאחר שמפלגת הימין הקיצוני בראשות ג'ורג'ה מלוני זכתה בבחירות הכלליות במדינה

בפתח השיחה, הודה ד"ר אידר כי הוא מכיר את ג'ורג'ה באופן אישי, בירך אותה, והתייחס לתגובות בעקבות מינויה: "ראיתי את כל התגובות, אני לא יכול להתמודד עם זה. חשבתי מה קרה כשבגין עלה לשלטון, אילו כותרות קיבלו את פניו בעולם, לדעתי יותר חמורות".

ד"ר אידר הגיב בזעם על טענתו של לוינסון לפיה "היא עלתה על רקע אנטי הגירה, וכשמתחילים לדבר על זה שהחיים שלך נהרסים בגלל אחר בסופו של דבר זה מגיע ליהודים", ואמר: "אתה באמת מכיר את איטליה? כי מה שאמרת עכשיו זה שטויות במיץ עגבניות. זה משגע אותי. אני מבקש ממך באמת להיות צנוע, להקשיב - אני הייתי שלוש שנים שם, לא הכרתי את איטליה כמו שזה, עשיתי דוקטורט על איטליה".

הוא הדגיש: "מה שאמרת זה לא נכון, זה לא נכון שהיא עלתה על רקע עניין ההגירה, כי אין בעיה של הגירה באיטליה. תראה איך אתה בונה תזה שלמה על משהו שלא קיים - למה? בגלל שהיא ימין? היא עלתה, יש מאמר שהוא פונה אל כל העיתונאים הזרים ואומר תפסיקו לשאול אם זה פשיזם או לא".

"איטליה יש לה בעיות לכלכלה, אנרגיה, בצורת, אלה הבעיות העמוקות ועוד דבר שהיא עלתה על רקע, לא על רקע ההגירה כי אין הגירה רצינית, אלא גם על רקע הרצון שלהם לשחק תפקיד יותר משמעותי באיחוד האירופי. כיוון שגם איטליה הקימה את האיחוד", הדגיש, והוסיף: "יש קבוצה רצינית, כל קואליציית הימין, זה רוב של הציבור האיטלקי שמנסה גם, יש לה עמדה מאוד רצינית בעניין השוק החופשי, בעניינים שמרניים. היא בעד חיזוק המשפחה ולא נגד הלהט"ב, אנחנו מכירים מפלגות כאלה בעולם".

"היא הייתה ביד ושם - זה ממש שינה את עולמה"

בהמשך, הבהיר ד"ר אידר כי "היא לא מתכוונת לפרק את האיחוד האירופי, היא רוצה לתת להם קצת יותר מעמד ולא שהפקידים בבריסל יקבעו וישטחו את כל הרעיון האיטלקי. היו לי איתה כמה שיחות, כל שיחה שעתיים, שיחות עומק, מאוד רציניות. לא מדבר על כך שהיא יותר ידידותית כלפי ישראל, היא פוליטיקאית טובה בניגוד לאחרים, היא ממש פוליטיקאית".

"היא סיפרה לי שהיא הייתה השרה הכי צעירה והגיעה לישראל לבקר, היא הייתה ביד ושם וזה ממש שינה את עולמה. דיברנו על כך שמתקופת הרנסנס אירופה איבדה את אלוהיה ומאז מלחמת העולם השניה, בגלל הפשיזם והנאציזם, אליטה אירופית נלחמה בלאומית כיוון שבסוף כל לאומיות יושב פשיסט עם נרגילה".

לדבריו, "מה שקורה עכשיו זה שהם חוששים לקיום שלהם בגלל התהליכים שמתרחשים באירופה בכלל, בגלל נושאים של זהות. הם עומדים בלי מסורת דתית ובלי תחושת לאומיות. שני הנושאים האלו היא מנסה לקדם יחד עם מפלגות הימין האחרות".

באשר לעמדותיה ביחס לישראל, הסביר ד"ר אידר כי "אני חושב שאחרי שלושת השנים האלה, שיחות עם הרבה אנשים בתוך המפלגה, גם חומרים שאנחנו מעבירים להם וגם בפגישות שהיינו, היא הבינה יותר את העניין. הם לא תמיד מומחים למה שקורה בעולם, אני לא חושב שהיא הייתה חוזרת היום על הסיפור של אסד או חיזבאללה, היא מבינה היטב את הסכנות. היא מאוד תומכת בישראל, היא דיברה על זה שישראל היא אור במזרח התיכון".

"זה לא מרכז, הם ימין מובהק, יש להם בשוליים שלהם גורמים שאפילו יכולים להיות מסוכנים, אבל הם נמצאים בשוליים, אין להם ייצוג בפרלמנט. בחודש האחרון גם אנחנו פעלנו, דיברו שם לא רק זה שישראל היא לא לגיטימית אלא אמרו שהיהודים תמכו גם בנאצים, אז אמרו", סיכם.

"איטליה מעולם לא הצביעה בעד ישראל באו"ם"

"שיתוף הפעולה שלנו אינטימי בהמון תחומים, אבל בדבר אחד איטליה פועלת בניגוד לאינטרסים של ישראל - היא מעולם לא הצביעה בעד ישראל באו"ם, ועל זה עשיתי רעש גדול בשנות כהונתי שהעלה את חמתם של אנשי משרד החוץ אבל מלוני מודעת לכך. אני מקווה שבנובמבר דצמבר נוכל לראות אולי תחילה של שינוי", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm