בכל הדיווחים ובמאמרי הפרשנות על המרוץ לנשיאות בארצות הברית שגודשים את העיתונים או משודרים בערוצי הטלוויזיה בארצות הברית, אין התייחסות לקול היהודי. בעוד הפרשנים כותבים על הלכי הרוח בקרב השחורים, דנים בנטיות ההצבעה בקרב ההיספנים או מנסים להסביר את מצב הרוח המהפכני בקרב הצעירים, מפתיע לגלות שאף מילה אינה נאמרת על תגובתו של הציבור היהודי למתמודדים, ואין הערכות לגבי סיכויי המועמדים בקרב בעלי זכות הבחירה בציבור זה.
 
כך למשל, במאמר שפרסם "הניו יורק טיימס" בשבוע שעבר על הרקע היהודי של ברני סנדרס, לא טרח הכותב להתייחס לסיכוייו של סנדרס בקרב מצביעים יהודים. העובדה שהיריב היחיד של הילרי קלינטון במרוץ הדמוקרטי לנשיאות הוא יהודי הופכת את היעדר הדיון באמצעי התקשורת על הלכי הרוח בקרב מצביעים יהודים לצורם יותר, ומדגישה את ההתעלמות התקשורתית מדעותיהם של יהודים על המתמודדים לנשיאות 2016. האם ייתכן שהקול היהודי בבחירות לנשיאות בארצות הברית נשכח?
 
"זהו מרוץ משונה וחריג כמעט מכל בחינה, ולכן איני מתפלא לנוכח התופעה המוזרה שאין הפעם עניין מיוחד בקול היהודי", אמר ראש ארגון יהודי בניו יורק, שביקש להישאר בעילום שם. "סיקור המרוץ הנוכחי הוא כבר לא עניין לעיתונאים, אלא לפסיכולוגים".

"לא מבינים מה קורה"


שיעורי ההצבעה בקרב יהודים הם גבוהים משיעורי ההצבעה בקרב אוכלוסיות אחרות בארצות הברית, אבל בשנים האחרונות נרשמה ירידה בחשיבותו של הקול היהודי, וערכו האלקטורלי פחת. הגורם לכך הוא שבבחירות לנשיאות בעשור האחרון, רוב משמעותי של מצביעים יהודים הצביע בעד המועמד הדמוקרטי לנשיאות, כך שגורם ההפתעה נעלם מדפוסי ההצבעה של ציבור זה. כך למשל, בבחירות 2012 שיעור היהודים בקרב אוכלוסיית המצביעים עמד על קצת יותר מ־2%. 70% מהם הצביעו בעד ברק אובמה, ו־30% בעד מיט רומני. בבחירות 2008, 79% מהמצביעים היהודים תמכו באובמה ואילו 21% תמכו בג'ון מקיין.

יצא מהמרוץ. מיט רומני. צילום: רויטרס
יצא מהמרוץ. מיט רומני. צילום: רויטרס

 
בשיחות עם מנהלי קמפיינים ופעילים במטות בחירות מורגש עדיין יחס של כבוד לקול היהודי. המצביעים היהודים נחשבים לציבור איכותי ושקול שהצבעתו משקפת סדר עדיפויות פוליטי ומהווה קנה מידה לחשיבות של סוגיות שונות בסדר היום הציבורי. אבל השפעת הקול היהודי על תוצאות הבחירות הסופיות אינה משמעותית.
 
לעומת זאת, אל מול כוחו האלקטורלי הדועך של הקול היהודי, עלה דווקא מעמדו האלקטורלי של הציבור האפרו־אמריקאי בארצות הברית. בקרב השחורים גברה בשנים האחרונות המודעות הפוליטית־מפלגתית. בכירים במפלגה הדמוקרטית השקיעו בשנים האחרונות משאבים רבים בציבור זה וערכו מבצעים מיוחדים לרישום בעלי זכות הצבעה בקרב השחורים. בבחירות 2012 שיעור השחורים מקרב מספר המצביעים הכללי עמד על למעלה מ־13%, בעוד שיעור ההיספנים עמד על 10.7%. להערכת מומחים, בבחירות לנשיאות 2016 צפוי גידול משמעותי של מצביעים שחורים.
 
הגידול בהיקף ההגירה מארצות אמריקה הלטינית אומנם הגביר באחרונה את הנוכחות של ההיספנים בארצות הברית, אבל בניגוד לשחורים, שהאחדות בקרבם חזקה ומאורגנת יותר, ההיספנים נחשבים לציבור שחלוק בדעתו, אינו מאורגן וחסר מנהיגות.
 
"זאת הפעם הראשונה זה שנים שהמרוץ לנשיאות מעורר תגובות של אי נוחות בקרב יהודים", אמר ראש הארגון היהודי בניו יורק. מילים דומות נשמעו גם בשיחות עם בכירים יהודים בניו יורק וגם עם עסקנים המגלים מעורבות בזירה הפוליטית־מפלגתית. חלקם מוטרדים מתוצאות הפריימריז והאספות המפלגתיות שהתקיימו עד כה. גם מי שמתכנן לשמור על נאמנות למפלגה הדמוקרטית ולהצביע בעד מועמד או מועמדת של המפלגה לנשיאות מוטרד מאוד מניצחונותיו של דונלד טראמפ ומההישגים של טד קרוז.
 
מנגד, מי שנמנה עם הפלג המצביע בעד מועמד רפובליקני בקהילה היהודית חש תסכול מהתרחיש שהופך יותר ויותר סביר, ולפיו דונלד טראמפ ייבחר כמועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות 2016. "תמיכה כה גדולה בדמות קיצונית כמו טראמפ היא תופעה מדאיגה מבחינתה של הקהילה היהודית", אמר מנהיג יהודי בניו יורק. 

יהודי ארצות הברית לקראת הבחירות. צילום: רויטרס
יהודי ארצות הברית לקראת הבחירות. צילום: רויטרס

 
"כל מועמד ששובר מוסכמות באופן גס, מזלזל בערכים ורומס אנשים הוא רע לקהילה היהודית ולאמריקה בכלל", אמר אברהם פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה לשעבר. "יהודים תמיד פחדו מפוליטיקאי לא צפוי. איך יכול מועמד להצהיר שהוא ניטרלי בכל הנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני?" תהה פוקסמן ורמז לאמירתו של טראמפ על כך שהוא נמנע מנקיטת עמדה בסכסוך. פוקסמן אף הוסיף: "ג'ימי קרטר הוא ניטרלי", כדוגמה לנשיא שנהג גם הוא לומר משפט זה וספג ביקורת בעקבות כך. לגבי נוכחותו במרוץ של ברני סנדרס אמר פוקסמן: "הוא היהודי הכי לא יהודי שאני מכיר".
 
"המדיה האמריקאית מפסידה סיפור מרתק", אמר סימור רייך, פרקליט ידוע ובכיר יהודי פעיל בניו יורק. "איני זוכר בחירות לנשיאות באמריקה שהיו כל כך מאתגרות מבחינת הבוחר היהודי. אף אחד אינו מבין בדיוק מה קורה". רייך, שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארצות הברית, מספר כי במגעים שהוא מקיים עם אנשים במסגרת פעילותו הציבורית, הוא גילה "זעם גדול בקרב גברים לבנים, גם לא יהודים, מעלייתו המטאורית של דונלד טראמפ בהתמודדות למועמדות לנשיאות".
 
להערכתו של רייך, היהודים יתמכו בהילרי קלינטון בשיעור של בין 60% ל־70%. לטענתו, היהודים הנוטים להצביע בעד מועמד רפובליקני יצביעו בעד מרקו רוביו. אבל, סבור רייך, "דונלד טראמפ יקבל קולות של יהודים בקהילה הדתית־החרדית".
 
הרב הרפורמי עמי הירש, העומד בראש בית הכנסת הרפורמי "סטפן וויז", מהגדולים בניו יורק, הנחשב מעוז ליברל יהודי, אינו מאמין מצדו שברני סנדרס יזכה במועמדות הדמוקרטית לנשיאות. "לבוחרים יהודים לא תהיה בעיה להצביע בעד הילרי קלינטון אם תקבל את המינוי", אמר. "יהודים יתמכו בה בשמחה וגם יתרמו לה כספים".
 
משיחות עם בכירים יהודים עולה באופן ברור הסתייגות מהמתמודד הדמוקרטי ברני סנדרס, הסנאטור מוורמונט. "יהודים רבים אינם דתיים, אינם שייכים לבית כנסת ואינם מעורבים בקהילה", אומר הירש, "אבל לא מוכרת היום תופעה של יהודים שמתעלמים באופן מוצהר ממוצאם כמו סנדרס, שמפגין התנכרות בוטה ומעליבה למוצאו היהודי. זאת התנהגות בלתי מקובלת ובלתי נסבלת".

"היהודי הכי לא יהודי שאני מכיר". ברני סנדרס. צילום: רויטרס
"היהודי הכי לא יהודי שאני מכיר". ברני סנדרס. צילום: רויטרס

 

התוכניות ירדו לטמיון


בצד הרפובליקני, עלייתו המטאורית של טראמפ מעוררת תסכול בראשי קואליציית היהודים הרפובליקנים, ארגון שבשלהי תקופת כהונתו של ברק אובמה מגביר את נוכחותו בזירה הפוליטית־מפלגתית. ראשי הארגון היו משוכנעים כי בבחירות 2016 הם יצליחו לנגוס באופן משמעותי בשיעורי ההצבעה הגבוהים של יהודים עבור מועמד דמוקרטי. אלא שכעת, בעקבות ניצחונותיו האחרונים של דונלד טראמפ בפריימריז, כל התוכניות שלהם ירדו לטמיון.
 
ניסיונות לראיין אחדים מהם נדחו על הסף. שניים מראשי הקואליציה הגיבו, אבל דרשו לא לחשוף את זהותם. השניים גם חמקו מכל התייחסות לטראמפ. מהשיחות עמם התברר כי המתמודד שהיה מועדף על הקואליציה היהודית הרפובליקנית היה ג'ב בוש. "תלינו בו הרבה תקוות", אמר אחד מראשי הקואליציה. "הוא נראה לנו גם מועמד ראוי לאמריקה וגם מועמד טוב לישראל".
 
בשיחה הורגשה גם הערכה למרקו רוביו בגין תמיכתו הבלתי מסויגת בישראל, אבל גם הובעו ספקות לגבי יכולתו לממש כנשיא את תמיכתו בישראל בגין חוסר ניסיונו, יגרום לתלותו בגורמים שאינם מאוהדי ישראל. "אני לא מוכן לנחש למי יצביעו הפעם יהודים אוהדי המפלגה הרפובליקנית", אמר אחד מראשי הקואליציה.
 
ההערכה העולה משיחות עם גורמים בקהילה היא שרוב היהודים שהצביעו בבחירות האחרונות לנשיאות בעד מיט רומני יצביעו הפעם בעד הילרי קלינטון. "השיקול היחיד הקובע בעד מי צריך וחייב יהודי להצביע בבחירות לנשיאות הוא יחסו של המועמד לישראל", אומר דוב הייקינד, חבר בית הנבחרים של מדינת ניו יורק המייצג את האוכלוסייה הדתית בכמה מהשכונות בברוקלין. הייקינד הוא חבר המפלגה הדמוקרטית, אך בכל בחירות, מקומיות או ארציות, הוא פועל למען מועמדים הידועים כתומכי ישראל. הוא דוחה תחילה את ההערכות שיהודים דתיים המזוהים כימנים יצביעו בעד דונלד טראמפ, אך אז מודה: "אולי יהיו כאלה". הוא עצמו אינו מאמין בהצהרות האוהדות לישראל שמפזרת הילרי קלינטון. "אני מתכונן להתחיל קמפיין בברוקלין לקידום מועמדותו לנשיאות של מרקו רוביו", סיפר.

יהודים דתיים המזוהים כימנים יצביעו בעד דונלד טראמפ? צילום: רויטרס
יהודים דתיים המזוהים כימנים יצביעו בעד דונלד טראמפ? צילום: רויטרס

 
אם אכן תתממש ההערכה הרווחת שהילרי קלינטון תזכה במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ותגרוף נתח משמעותי מקולות היהודים, שחלקם יתמכו בה כמחאה נגד טראמפ, תהיה לכך גם השפעה על מאזן הכוחות בקהילה הגדולה. פירוש הדבר יהיה התחזקות האגף הליברלי, שממנו עולים באחרונה קולות גוברים והולכים של ביקורת על הממשלה הימנית בישראל.