אחד מרגעי השיא של הבחירות המקדימות בארה"ב נפתח היום (שלישי) כאשר הרפובליקנים והדמוקרטים מקיימות הצבעות ב־13 מדינות. מהסקרים עולה כי דונלד טראמפ והילארי קלינטון צפויים להיות הזוכים הגדולים של "סופר טיוזדיי" ולבסס את המומנטום שלהם כמועמדים של שתי המפלגות לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב.



שתי המפלגות מקיימות בו זמנית הצבעות באלבמה, ארקנסו, ג'ורג'יה, מסצ'וסטס, מינסוטה, אוקלהומה, טנסי, טקסס, ורמונט ווירג'יניה. הרפובליקנים יקיימו גם אסיפות הצבעה (קאוקס) באלסקה, בעוד הדמוקרטים יערכו הצבעות בקולורדו, בסמואה האמריקאית ובקרב מצביעי המפלגה בחו"ל.



ליום ההצבעה יש משמעות רבה להמשך המירוץ, מאחר שמחולק בו המספר הגדול ביותר של נציגים לקראת הוועידות המפלגתיות שיבחרו את המועמדים בקיץ הקרוב. אצל הדמוקרטים יחולקו 865 נציגים ואצל הרפובליקנים 661 נציגים. החלוקה תהיה יחסית, אולם אם אחד המועמדים יזכה במרבית המדינות יגדלו סיכויו להיות נציג המפלגה בבחירות. נכון להיום, לטראמפ יש 82 נציגים רפובליקנים, ולניצחון דרושים 1,237 נציגים. לעומץ זאת, קלינטון מחזיקה ב־544 נציגים מתוך 2,383 נציגים דרושים.



דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



לפי הסקרים האחרונים, טראמפ צפוי לנצח לפחות בתשע מתוך המדינות שבהן תתקיים היום ההצבעה. בטנסי, בוירג'יניה, במסצ'וסטס ובאלבמה הוא מוביל בפער דו־ספרתי על שני יריביו המרכזיים, הסנאטורים טד קרוז ומרקו רוביו. קרוז עצמו צפוי לנצח רק במדינת הבית שלו, טקסס, שם הוא מוביל עם 39% לעומת 26% לטראמפ ו־16% בלבד לרוביו. ההערכות הן כי בעקבות "סופר טיוזדיי" יפרשו מושל אוהיו, ג'ון קייסיק, ובן קרסון מהמרוץ.



טראמפ הביע את ביטחונו כי הוא יצליח לגרוף את הקולות בכל המדינות, כולל טקסס. "אנחנו הולכים לנצח בגדול", אמר בעצרת בחירות באלבמה, "אנחנו מובילים בכל אחת מהמדינות, ואנחנו כמעט מובילים בטקסס. יש לי הרגשה שננצח גם בטקסס".



אחרי מושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי, זכה טראמפ לתמיכה חשובה נוספת, הפעם מצדו של הסנאטור מאלבמה, ג'ף סשנס, הסנאטור הראשון שמתייצב לצדו של המיליארדר. בעקבות זאת הודה טראמפ כי הוא חש לא בנוח כיוון שהוא כבר מתקשה להציג את עצמו כמי שאינו משתייך לזרם המרכזי. "אני שונא לומר, אני הופך למיינסטרים, כל האנשים האלה תומכים בי", אמר בחיוך, "כאשר קיבלתי את תמיכתו של ג'ף סשנס, זה היה חשוב מאוד עבורי".



רוביו וקרוז המשיכו בניסיונות נואשים לתקוף את טראמפ. רוביו לא הפסיק עם העקיצות האישיות לעברו של המיליארדר והתייחס בעצרת ביום ראשון בלילה ל"ידיו הקטנות" של טראמפ לעומת הגובה שלו. "אתם יודעים מה אומרים על גברים עם ידיים קטנות - אי אפשר לבטוח בהם!" קרא. מנגד טען קרוז כי הוא היחיד שיכול לנצח את טראמפ. "הדרך היחידה להביס את דונלד טראמפ היא לעמוד מאחורי הקמפיין שלנו בסופר טיוזדיי", אמר בראיון לרשת פוקס.


קלינטון: "לא נחזור אחורה"


הסקרים מראים: קלינטון מובילה על סנדרס 

אצל הדמוקרטים קלינטון צפויה לנצח במרבית המדינות שבהן תתקיים היום ההתמודדות. אחרי הניצחון המוחץ שלה על הסנאטור ברני סנדרס בדרום קרוליינה בשבת, הסקרים מראים כי מזכירת המדינה לשעבר מובילה בבטחה עם פער דו־ספרתי בכל מדינות הדרום שיצביעו היום – ג'ורג'יה, אלבמה, טנסי, ארקנסו, וירג'יניה וטקסס. סנדרס עצמו הביע תקווה כי יצליח לנצח במינסוטה, קולורדו, אוקלהומה, ורמונט ומסצ'וסטס.



בעצרת שקיימה בנשוויל שבטנסי ביום ראשון בערב ניסתה קלינטון להציג את עצמה כמי שכבר זכתה במועמדות המפלגה. היא לא התייחסה כלל לסנדרס והתמקדה בביקורת על הרפובליקנים, ובמיוחד במאמציהם לבטל את רפורמת ביטוחי הבריאות שהוביל הנשיא אובמה. "הם לא אומרים לכם עם מה הם יחליפו אותה כי הם לא יכולים", אמרה, "אנחנו לא יכולים לחזור אחורה". 



באופן נדיר, קלינטון גם ניצלה את סנדרס כדי לתקוף את טראמפ, שלא גינה את התמיכה שקיבל ממנהיג הקו קלוקס קלאן בסוף השבוע. סנדרס צייץ בעניין זה: "לא יכול להיות שאת הנשיא השחור הראשון של אמריקה יירש מחרחר שנאה שמסרב לגנות את הקו קלוקס קלאן". חשבון הטוויטר של קלינטון צייץ את הדברים מחדש כעבור דקות אחדות.