מארגני ועידת איפא"ק, השדולה הפרו־ישראלית רבת־העוצמה, נמצאים במתח עצום לקראת נאומו המתוכנן הערב של המועמד המוביל במפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ. על פי הפרסומים, לא פחות מ־300 רבנים ואישי ציבור יהודים אורתודוקסים צפויים לקום ולצאת בהפגנתיות מהאולם כאשר טראמפ יפתח בנאומו. מחוץ לאולם מתוכננת הפגנה נגד המועמד הפרובוקטיבי ואם לשפוט על סמך ההפגנות האחרונות נגד טראמפ, ייתכן שכוחות הביטחון ייאלצו להשתמש בכוח על מנת לרסן את המפגינים.



ממטה קמפיין "בואו נתאחד נגד שנאה", שמתכנן למחות הערב נגד נאומו של טראמפ בוועידה נמסר כי "אנו מחויבים לומר כי דונלד טראמפ לא מדבר בשבילנו ולא מייצג אותנו". עוד נמסר כי "ערכיו של טראמפ אינם הערכים של איפא"ק והם אינם ערכיה של הקהילה היהודית". הרב ג'סי אוליצ'קי, אחד מרבניה המובילים של הקהילה היהודית בניו ג'רזי, שאמור להוביל את המפגינים מחוץ לאולם במהלך נאומו של טראמפ הסביר בימים האחרונים את עמדתו הקיצונית נגד המועמד הרפובליקני: "אנו מוחים נגד הגזענות שאותה מפיץ מר טראמפ במהלך הקמפיין שלו. בתור רב אני נושא באחריות שאוסרת עלי לעמוד מנגד ולא לעשות דבר כאשר אני עד לרטוריקה המונעת משנאה כמו זו של טראמפ. אנו חייבים לשאול עצמנו אילו ערכים עלינו לשמור קרוב ללבנו בתור יהודים וכיצד עלינו להתנגד לאותה גזענות שמפיץ טראמפ".



טראמפ עצמו, שנשאל אתמול על המחאה המתוכננת נגדו היום אמר כי "נראה מה יקרה. לא תמצאו אדם שהוא פרו־ישראלי יותר ממני. אני חושב שלעשות עסקה (בין הישראלים לפלסטינים - י"ק) הנו האינטרס של ישראל. אני לא מכיר יהודי אחד שלא רוצה שתהיה עסקה בין הצדדים, עסקה טובה, ראויה".


עוד טרם הנאום המתוכנן בוועידה, צפוי טראמפ להיפגש עם מנהיגים בכירים במפלגה הרפובליקנית במהלך שהותו בוושינגטון. זו הפעם הראשונה שבה ייפגש המועמד המוביל עם חברי המפלגה, שעד כה הביעה הסתייגות מניצחונו הצפוי של טראמפ במאבק על המועמדות במרוץ לנשיאות ארה"ב.



המפגש הצפוי אמור לסמל אחדות במפלגה אולם אין ספק כי ההפגנות נגד טראמפ בימים האחרונים, שיצאו מכלל שליטה יהוו מכשול רציני עבורו בניסיון לשכנע את ראשי המפלגה כי דווקא הוא יהיה זה "שיאחד את המפלגה". טראמפ ניסה לשכנע אתמול את כלי התקשורת כי האשמה נעוצה אך ורק במפגינים. כאשר התעמת עם העובדה כי מנהל הקמפיין שלו, קורי לוואנדוסקי, חשוד כי תקף באלימות את אחד המפגינים מיהר המועמד להגן עליו: "אני נותן לו קרדיט על רוח הלחימה שלו. הוא רצה שהמפגינים האלו יורידו את השלטים הפוגעניים שלהם... אני לא רוצה התפרעויות, אני לא רוצה שיהיו בעיות אבל אתם מדברים על מיליוני בני אדם והרבה מהם לא יהיו אנשים מאושרים לנוכח מה שקורה פה".