דונלד טראמפ, אחד המועמדים הרפובליקנים לנשיאות, נאם הלילה (שלישי) בוועידת איפא"ק, הלובי האמריקאי למען ישראל, וזאת לאחר שאתמול ובמשך השבוע האחרון עורר תגובות נזעמות בקרב הקהילה היהודית. טראמפ פתח את דבריו באמירה כי תמיד עמד לצידה של ישראל: "לא באתי לדבר אתכם על ישראל, זה מה שפוליטיקאים עושים. באתי לדבר אתכם על הקשר בין ארה"ב לבין ידידתה הטובה ביותר - ישראל".



המועמד הרפובליקני התבטא בנושא איראן, ואמר כי "המטרה הראשונה שלי היא לבטל את ההסכם הנורא עם איראן. אני איש שיודע לעשות עסקים וזה דיל רע לישראל ולארה"ב. טראמפ עורר צחוק בקהל כשאמר "אני למדתי את הנושא הזה טוב יותר מכל אדם אחר". הוא כינה את העסקה עם איראן "קטסטרופלית" ואמר כי היא "מממנת טרור בסוריה ובלבנון דרך חיזבאללה וברשות הפלסטינית. איראן היא נקודת הטרור הגדולה ביותר בעולם ואנחנו נפעל נגדה. הטילים הבליסטיים האיראניים נועדו להפחיד ולאיים לא רק על ישראל אלא גם על אירופה. ועוד מעט הם יאיימו גם על ארה"ב".



בהמשך דבריו עבר לתקוף את האו"ם ואמר כי הארגון אינו משמש כידיד לחופש או לדמוקרטיה, לא לארה"ב ובטח לא לישראל. עוד הוסיף כי "הסדר כפוי של האו"ם בין הישראלים לפלסטינים הוא אסון. אנחנו נשתמש בזכות הווטו שלנו ברגע שהסדר כזה בכלל יעלה על הפרק". עוד הוסיף כי הארגון "מתגמל טרור פלסטיני". לדבריו, "אתה לא מגבה ולא נותן פרסים לטרור. יש דרך אחת להתמודד אתו - להתעמת אתו". 



דונלד טראמפ בוועידת איפא"ק. צילום: רויטרס



יש להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים

עוד אמר כי "כנשיא אטיל וטו על כל עסקה שינסו לכפות על ישראל. בכל עסקה יש צורך בשני צדדים שמעוניינים לפעול. ישראל מעוניינת לשבת לשולחן המשא ומתן. ברק הציע הצעה מאוד נדיבה לפלסטינים, אולי נדיבה מידי, והפלסטינים דחו אותה. אולמרט הציע להם הצעה נדיבה והם דחו אותה. לג'ון קרי הם בכלל לא ענו". עוד הצהיר כי כשיהפוך לנשיא הוא ייפגש עם נתניהו באופן מיידי, וכי יש להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים.



לדבריו, התרבות הפלסטינית נשענת על שנאה: "בחברה הפלסטינית גיבורי הילדות של הילדים הם הטרוריסטים. יש שם תרבות של שנאה. אם רוצים שלום הפלסטינים חייבים להפסיק לחנך לאלימות וטרור. הישראלים לא מלמדים את הילדים שלהם לשנוא. ישראל לא קוראת לכיכרות על שם מחבלים, ולא מממנת ילדים שידקרו ערבים ברחוב". עוד הוסיף כי הילרי קלינטון המתמודדת הדמוקרטית וברק אובמה הנשיא המכהן נכשלו לראות את הנושא כפי שהוא והתייחסו לישראל בצורה לא הולמת.



כאמור, הגעתו של טראמפ לוועידה לוותה במתח ועל פי הפרסומים, גם באיומים כי לא פחות מ־300 רבנים ואישי ציבור יהודים אורתודוקסים צפויים לקום ולצאת בהפגנתיות מהאולם כאשר טראמפ ידבר. עצם הזמנתו לוועידת איפא"ק הצליחה להרגיז לא מעט מאנשיה: מחוץ למקום התקבצו מפגינים והיו מי שפשוט החרימו את הוועידה כולה. עם זאת, לאחר סיום הנאום ניתן לומר כי הופעתו עברה בשלום, כולל צחוקים ומחיאות כפיים.