הפריימריז הלילה (רביעי, שעון ישראל) בניו יורק הסתיימו כמעט בדיוק כפי שהעריכו וציפו. במסלול הדמוקרטי, הילרי קלינטון יצאה המנצחת הגדולה ואילו בצד הרפובליקני, דונלד טראמפ ניצח גם הוא בגדול. עבור קלינטון לא מדובר בניצחון מוחץ כפי שקיוותה, אבל זהו בהחלט הישג אלקטורלי חשוב שהשלכותיו יורגשו בבחירות המוקדמות הבאות. עבור דונלד טראמפ, הניצחון גורף יותר וגם הוא צפוי להשפיע על המבחנים הבאים המצפים לו.

לאחר ספירת כ-90% מהקולות, היה יתרון של 58% להילרי קלינטון לעומת 42% לברני סנדרס בקרב הדמוקרטי. אצל הרפובליקנים זכה טראמפ ל-60% מהקולות לעומת 25% לקייסיק ו-15% לקרוז. שעות לפני סגירת הקלפיות הודיע מבקר עיריית ניו יורק על בדיקת הליך ההצבעה בעיר עקב "אי סדרים".
 

לא ניצחון מוחץ, אך כזה שקיוותה לו. הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
לא ניצחון מוחץ, אך כזה שקיוותה לו. הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



קלינטון נשאה דברים ואמרה לקהל במנהטן: "היום הוכחתם פעם נוספת שאין כמו הבית. בקמפיין הזה ניצחנו בכל אזור של הארץ, מהצפון עד הדרום, מהמזרח למערב, אבל הפעם זה היה אישי. עשינו זאת שוב ואני אסירת תודה. מחמיא שאתם סומכים עלי עם האחריות העצומה שבלהיות הנשיאה הבאה". המועמדת הדמוקרטית הוסיפה כי "הניצחון כבר נראה באופק" בקרב מול סנדרס, אך קראה לתומכיו ואמרה: "אני מאמינה שיש הרבה יותר שמאחד אותנו מאשר שמפריד בינינו".

בנאום שנשא טראמפ לאחר ההכרזה על תוצאות המדגמים הוא אמר כי "אנחנו הולכים לקבל יותר נציגים ממה שמישהו חזה, ומעבר לכל דמיון". "לוקחים לנו את המשרות, לא ניתן לזה לקרות, נעצור את זה. לא ניתן לעסקים שלנו לעבור למקסיקו. אף אחד לא יתעסק איתנו", אמר טראמפ. "אין לנו ממש מרוץ יותר, סנטור קרוז פחות או יותר נעלם. יש לנו מיליוני הצבעות יותר ממנו ומג'ון קייסיק", סיכם. המועמד הרפובליקני הבטיח לקהל כי כנשיא, הוא ידאג לחיילים המשוחררים ויבטל את תוכנית הבריאות של אובמה.
 

אנחות רווחה


הפריימריז בניו יורק יחלקו 95 צירים רפובליקאים ו-291 צירים דמוקרטים בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית משתי המפלגות. כל תוצאה למעט ניצחון לקלינטון וטראמפ תיחשב ככזו שעשויה לטרוף שוב את הקלפים בשתי המפלגות לקראת ההצבעות שיתקיימו בסוף החודש בקונטיקט, דלאוור, מרילנד, פנסילבניה ורוד איילנד. הדבר נכון במיוחד בנוגע לקלינטון, המבקשת לעצור את רצף הניצחונות של סנדרס בשבע מתוך שמונה מדינות בשבועות האחרונים.

גם לקלינטון וגם לטראמפ הניצחונות בניו יורק הלילה מתוקים במיוחד ועוררו בשני הקמפיינים אנחות רווחה. עבור קלינטון, מדובר בהישג לאחר סדרת כישלונות שספגה בשבע מתוך שמונה הבחירות בשבועות האחרונים. לדונלד טראמפ התוצאות המחמיאות בניו יורק הביאו לקץ שבועות של אכזבות ותסכולים. מבחינתה של הילרי קלינטון, חשוב גם ההפסד של ברני סנדרס, שהוא משמעותי לגבי המשך ההתמודדות על מינוי המפלגה כמועמד לנשיאות.

הפסד קשה לטד קרוז. צילום: רויטרס
הפסד קשה לטד קרוז. צילום: רויטרס

 

תחילת הסוף

בצד הרפובליקני, ההפסדים של טד קרוז וג'ון קייסיק פחות משמעותיים. לשניהם לא היה מלכתחילה סיכוי רציני להגיע להישג כלשהו בניו יורק - המגרש הביתי של דונלד טראמפ. המשמעות המרכזית והאמתית של תוצאות הפריימריז בניו יורק היא שזה לא הסוף, אבל בהחלט תחילת הסוף. גם טראמפ, יליד קווינס, היה חייב ניצחון על מנת לעצור את התגברות הסחף נגדו (הפסיד ארבע מחמש המדינות האחרונות), דבר שעלול היה לצמצם מאוד את סיכויו להבטיח רוב בוועידה הארצית שיקיימו הרפובליקאים בקליבלנד ביולי.

השאלה הגדולה ביותר מבחינתו של איל ההון היא אם יצליח לזכות ברוב גורף: קייסיק וקרוז שואפים לצמצם את התמיכה בטראמפ לפחות מ-50% בכדי להגביל על כמה שניתן את כמות הצירים שבהם יזכה. טראמפ מחזיק לעת עתה ב-744 צירים, קרוז ב-559 וקייסיק ב-144 צירים. בכדי לזכות לרוב בוועידה הארצית זקוקים המועמדים ל-1,237, דבר שספק רב אם יקרה.

הילרי קלינטון, שזכתה ב-247 צירי משלחת ניו יורק בוועידת המפלגה, הגדילה כך במידה רבה את מספר הצירים המשוריינים לה בוועידת המפלגה. להילרי מובטח היקף תמיכה גדול יותר משהשיג נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ב-2008, מה שמקרב אותה בצעדי ענק למינוי הנכסף. זה היקף שלסנטור הקשיש מוורמונט יהיה קשה מאוד, אם לא בלתי אפשרי, לעקוף או לבלום. אי אפשר לומר זאת על דונלד טראמפ, שעדיין זקוק למספר משמעותי יותר של צירים שיצביעו בעדו בוועידת המפלגה.

הפסיד בבית. הסנטור הסוציאליסט מוורמונט ברני סנדרס. צילום: רויטרס
הפסיד בבית. הסנטור הסוציאליסט מוורמונט ברני סנדרס. צילום: רויטרס

 
בגין המוניטין של ניו יורק כמעוז המפלגה הדמוקרטית, שתושביה מגלים מעורבות ותחכום פוליטיים, הפריימריז בניו יורק הם קו פרשת מים לשני המרוצים, הדמוקרטי והרפובליקני. להתמודדות יהיה מעתה אופי יותר רציני, יותר ריאליסטי ויותר מהותי - מפנה שלהערכת פרשנים יורגש היטב בקמפיינים שיתקיימו לקראת הבחירות שיתקיימו בשבועיים הבאים.

כזכור, גם טראמפ וגם קלינטון מגיעים לבחירות בניו יורק לאחר סדרת כישלונות מול יריביהם, כשטראמפ הפסיד מספר פעמים לסנאטור מטקסס טד קרוז ואילו קלינטון ספגה מפולות מול ברני סנדרס.

"זה כבוד גדול, הסיבה היחידה לעשות את זה היא לעשות את אמריקה נפלאה שוב", אמר טראמפ אחרי שהצביע בקלפי שהוצבה בבית כנסת במנהטן. עוד קודם לכן, בביקור בבפאלו, המשיך טראמפ בהתקפה על קרוז: הוא האשים אותו במתן שוחד לצירים ואמר כי "אף ניו יורקר אינו יכול להצביע עבור מועמד שאינו מייצג את מה שאנו צריכים". קרוז, שהאשים בעבר את טראמפ כמי ש"מחזיק בערכים ניו יורקים", נמצא כבר בפנסילבניה ומרכז את מאמציו שם.