הילרי קלינטון עשויה לקחת צעד אחד קדימה בניסיון לזכות במירוץ לנשיאות ארצות הברית, וכך לקחת את ההיסטוריה שתיעשה בבחירתה לנשיאה מעבר לאופק הצפוי. על פי דיווחים בארצות הברית (שעשויים להיות גם בלון ניסוי), יועציה ובעלי בריתה של קלינטון החלו בקיום סבב שיחות אינטנסיבי בדבר זהותו של המועמד לסגנות לנשיאות שירוץ לצדה, כך דיווח היום (ראשון) פטריק הילי ב"ניו יורק טיימס", ובין השאר, נבחנת ברצינות האפשרות כי זו תהיה אישה.

יועציה של קלינטון מתכננים להרכיב רשימה של 15 עד 20 מועמדים פוטנציאלים, שצוותה יבצע מתוכה את הסלקציה הסופית עד סוף האביב. צוותה של מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב צפוי להתמודד עם שאלות מורכבות, כגון האם ארצות הברית מוכנה לכרטיס כל נשי לקמפיין והאם בחירתה של סגנית נשיאה אישה תקשה עליה בסביבת הבית הלבן, שבו מדיניותו של הנשיא לשעבר ביל קלינטון עדיין מורגשת.
בזמן שהקרב למינוי עדיין גמיש ותוצאותיו לא חד משמעיות, קלינטון בטוחה דיה בניצחונה, בעיקר בעקבות התוצאות שהגיעו מניו יורק, שם הביסה את ברני סנדרס בבחירות המקדימות לפני ארבעה ימים, ובכך קבעה כמעט סופית שתתמודד מול דונלד טראמפ. הילרי שרטטה עבור יועציה את חזונה עבור עמיתה למירוץ והעניקה כמה קריטריונים לחיפוש, כך מסרו יותר מתריסר יועצי הקמפיין וחברי מפלגה המקורבים לקלינטון ל"ניו יורק טיימס".

לקלינטון עדיין אין מועמד מוביל, אך היא מסוקרנת מכמה תרחישים ומועמדים. חלק מהשמות שעלו לדיון על ידי קלינטון: הסנטור טים קיין ומרק וורנר, מושלי מדינת ווירג'ניה לשעבר, הסנטור שרוד בראון מאוהיו, המייצג את הפלג היותר ליברלי של המפלגה, המושל לשעבר דוואל פטריק ממסצ'וסטס, בכיר אפרו-אמריקאי במפלגה הדמוקרטית, ותומס א' פרז, היועץ למעמד העובדים לנשיא ארה"ב ברק אובמה ועו"ד היספני לזכויות אזרח.

קלינטון עם תומכים בניו המפשייר. צילום: הרשתות החברתיות
קלינטון עם תומכים בניו המפשייר. צילום: הרשתות החברתיות

אולם, קלינטון פתוחה גם לאפשרות של אישה סגנית, כך מסרו יועצי הקמפיין. מועמדת פוטנציאלית בולטת היא הסנטורית אליזבת וורן ממסצ'וסטס, הפופולרית מאוד בקרב חוגים פרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית, למרות שוורן לא סייעה לקמפיין של קלינטון וסירבה לתמוך פומבית במזכירת המדינה לשעבר. עם זאת, וורן לא נשללה על ידי קלינטון כלל. ג'וליאן קסטרו, שר השיכון בממשל אובמה וכוכב עולה בשמי המפלגה הדמוקרטית, עשוי לסייע לקלינטון להתמודד עם חולשותיה ובעיות בתדמיתה, כפי שהתבררו בקרב מול סנדרס. מושל דרום קרוליינה לשעבר, ג'ים הודג'ס, המקורב מאוד לזוג קלינטון, אמר כי הוא תומך מאוד ברעיון להריץ אישה לתפקיד סגנית הנשיא. "זה יהיה נפלא ויצור באז חיובי אדיר בקרב המצביעות", אמר הודג'ס והצביע על וורן או על הסנטורית ממינסוטה איימי קלובושר כמועמדות פוטנציאליות.

דיוקנה של אליזבת וורן על שער אחד מספרי הקומיקס בסדרה Female Force ("כוח נשי"). צילום מסך
דיוקנה של אליזבת וורן על שער אחד מספרי הקומיקס בסדרה Female Force ("כוח נשי"). צילום מסך

אפיל של מנצחת


קלינטון הציעה ליועציה כמה כיוונים התחלתיים לקראת החיפושים. לטענתה, אכפת לה פחות ממניעים אידיאולוגיים ותאימות פרסונלית מאשר בחירת מועמדת בעלת אפיל של מנצחת, שתוכל לנהל בעוצמה את העימותים בין המועמדים לסגני הנשיאות ולשכנע את האמריקנים שקלינטון היא האופציה הטובה ביותר עבור האמריקנים. קלינטון הדגישה כי היא מעוניינת בשותף המוכשר לנשיאות עצמה, שיעזור לה ליצור ניגוד חריף מההרכב הרפובליקני, המותקף בימים אלה בשאלות על תאימותו של טראמפ לתפקיד הנשיאות ועל השמרנות הקיצונית של טד קרוז. קלינטון מעוניינת בעמית למירוץ שיוכל לנהל מתקפה אפקטיבית מול שני המועמדים הללו.
למרות להט היצרים בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית, אין על קלינטון לחץ למשוך אליה את תומכיו של יריבה, ברני סנדרס, משום שהיא מעריכה שרובם יצביעו בסופו של דבר בשבילה ממילא. הערכה זו מגובה גם בסקרים שערכו במחנה קלינטון. בחוגים דמוקרטים סבורים שקלינטון תקבל את ההחלטה בנוגע לסגן זמן קצר אחרי שתתברר זהות המועמד הרפובליקאי לנשיאות ומספר 2 שלו. "הילרי מבינה יותר מכל אחד אחר בצוות שלה איך יחסים עם סגן הנשיא יכולים להצליח או לא להצליח", אמר ריצ'רד ריילי, ידיד של משפחת קלינטון שכיהן כשר חינוך בממשל קלינטון והמשמש היום יועץ לענייני חינוך במערכת הבחירות. "היא וביל יודעים היטב שיהיה עליו לנהוג בזהירות רבה עם סגן הנשיא, כי זו שצריכה לקבל היום את ההחלטות היא הילרי".

"יודעים שיהיה עליו לנהוג בזהירות רבה". הילרי וביל קלינטון. צילום: רויטרס
"יודעים שיהיה עליו לנהוג בזהירות רבה". הילרי וביל קלינטון. צילום: רויטרס
על משימת איתור המועמדים הופקד ג'יימס המילטון, עורך דין מוושינגטון שהוביל את תהליך בחינת המועמדים עבור אובמה ב-2008 ועבור מועמדים דמוקרטים נוספים בעבר. על התהליך כולו מפקח יו"ר קמפיין הבחירות של קלינטון, ג'ון פודסטה. גם שריל מילס, ששימשה כראשת הסגל במשרד החוץ בתקופת הילרי וכסגנית יועצת בבית הלבן בתקופת ביל, צפויה לשחק תפקיד משמעותי.