מאגר ההפתעות של המרוץ לנשיאות בארצות הברית התייבש. איש העסקים דונלד טראמפ ניצח הלילה (רביעי) את הסנטור מטקסס, טד קרוז, בפריימריז הרפובליקני באינדיאנה. לאחר ההפסד הודיע קרוז על פרישתו מהמרוץ. "אני משעה את הקמפיין לנשיאות, אבל לא את המאבק לחירות", אמר קרוז בן ה-45. טראמפ מצדו, בירך את יריבו הפורש: "הוא יריב קשוח וחכם". לאחר ניצחונו אמר טראמפ: "טד קרוז, אני לא יודע אם הוא אוהב אותי או לא אוהב אותי, אבל הוא היה מתחרה טוב ויש לו עתיד מדהים". טראמפ הביס את קרוז וגרף 53 אחוזים מהקולות, קרוז הסתפק ב-36 אחוזים מהקולות והרחק מאחור, ג'ון קייסיק עם שבעה אחוזים בלבד. בקרב בין הדמוקרטים, ברני סנדרס גבר על הילרי קלינטון עם 52 אחוזים מהקולות, כאשר מזכירת המדינה לשעבר סיימה עם 47 אחוזים. מדובר בתוצאות הכוללות את מרבית הקולות, 97 אחוזים מהקולות הרפובליקנים ו-94 אחוזים מהקולות הדמוקרטים. 



המפסיד הגדול בצד הרפובליקני הוא קרוז, שרק לפני שבועיים סקרי דעת קהל הראו כי ינצח באינדיאנה. "העסק נגמר", הצהיר טראמפ עוד לפני שנודעו התוצאות של הפריימריז באינדיאנה. מבחינה סטטיסטית-אלקטוריאלית, טראמפ לא מפריז. הוא קרוב מאוד למספר הנכסף של 1,237 הצירים הנחוץ בהצבעה בוועידה להשגת המינוי הסופי כמועמד לנשיאות. אבל המרוץ האמיתי של טראמפ כרץ יחידי במסלול לנשיאות רק מתחיל. 



קלינטון וסנדרס, קרב צמוד באינדיאנה. צילום: רויטרס
קלינטון וסנדרס, קרב צמוד באינדיאנה. צילום: רויטרס



"המפלגה הרפובליקנית חייבת להתנגד לטראמפ גם אם ישיג את המינוי", כתב ג'ורג' וויל, בעל טור והוגה דעות מוערך מאוד ובעל השפעה בקרב רפובליקנים שמרניים. "בבחירות הכלליות הוא (טראמפ) יהיה המועמד הכי לא פופולרי בתולדות המפלגה הרפובליקנית". כתב ווייל. הפרשן הכלכלי הבכיר של האתר הנחשב "פוליטיקו", בן ווייט, הגדיר השבוע את טראמפ "המועמד הרפובליקני לנשיאות המורעל ביותר מאז ברי גולדוואטר".



בן ווייט, טען כי "טראמפ כמועמד לנשיאות ידרדר את המפלגה הרפובליקנית לתבוסה ההיסטורית המבישה שספג גולדוואטר ב-1964". מיט רומני, דמות מכובדת בצמרת המפלגה הרפובליקנית התבטא כי "טראמפ כמועמד לנשיאות הוא אסון". ה"ניו יורק טיימס" דיווח השבוע כי לטראמפ יהיה קשה מאוד להשיג מועמד לסגן נשיא. "מועמדים בפוטנציאל בורחים מהמינוי של סגן נשיא לטראמפ", כתב העיתון. הסנטור הרפובליקני לינזי גרהאם הוסיף, "לרוץ כסגן נשיא לטראמפ זה כמו לרכוש כרטיס להפלגה בטיטניק".



בעת שהממסד הרפובליקני מבועת מהתחזית של תבוסה גורפת בבחירות הסופיות בנובמבר 2016 – הממסד הדמוקרטי חורק שיניים וזועם. סנדרס, הסנטור הקשיש מוורמונט, שמהרגע הראשון להצטרפותו למרוץ עצבן והרגיז את בכירי המפלגה, הפך באחרונה למטרד של ממש ולמפגע סביבתי בעיני הממסד הדמוקרטי. סירובו העיקש לנטוש את המרוץ, למרות שלפי כל החישובים אין לו שום סיכוי להתקרב למינוי, מעלה את לחץ הדם של ראשי המפלגה, החוששים כי המשך נוכחותו הקולנית במרוץ עשוי להפריע לקלינטון במאמציה לחדור למגזרי מצביעים שלא בדיוק אוהדים אותה כיום, כמו הצעירים והצעירות הנוהרים לאסיפות של סנדרס, גברים לבנים וחברי איגודים מקצועיים.