המתמודדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הילרי קלינטון, קבעה את מקומה בהיסטוריה הלילה (שלישי, שעון ישראל) כשהכריזה על היותה המועמדת האשה (עדיין משוערת) הראשונה לנשיאות ארצות הברית. ברני סנדרס, יריבה במרוץ, עדיין מסרב לפרוש למרות סיכוייו ההולכים ופוחתים. מיד לאחר שהכריזה על עצמה כמועמדת, פנתה מזכירת המדינה לשעבר לבקר את דונלד טראמפ, וכן ביצעה מאמץ סוחף למשוך אליה בוחרים של ברני סנדרס - על מנת לאחד את שורות המפלגה הדמוקרטית מאחוריה.
שעות לאחר הניצחון האופורי של קלינטון בבחירות המוקדמות בקליפורניה, דרום דקוטה, ניו ג'רזי וניו מקסיקו, סנדרס נאם בפני קהל תומך בקליפורניה, והכריז כי "המאבק ממשיך". הסנטור מוורמונט נשבע להישאר במירוץ במשך הפריימריז שיתקיימו בשבוע הבא בוושינגטון הבירה, וכן להמשיך את מאבקו החברתי, הכלכלי והאנטי-גזעני ולפעול למען צדק סביבתי "בדרך לכנס המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה".
עם זאת, סנדרס לא התחייב באופן ספציפי לרדוף אחר מינוי למועמד המפלגה הדמוקרטית, כשהוא מותיר את כוונותיו בנושא לא ברורות. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהמתין עד שהפריימריז יסתיימו בששת המדינות, בירך את שני המועמדים על כך שניהלו "קמפיין מעורר השראה שנתן אנרגיה לדמוקרטים באשר הם", כך לפי הצהרה שניתנה מהבית הלבן. עם זאת, אובמה, שייפגש עם סנדרס מחר לבקשתו של האחרון, צידד בקלינטון מפני שהיא "ביטחה את מספר הצירים הנדרשים על מנת להשיג את המינוי הדמוקרטי לנשיאות", לדבריו.

היסטוריית הנשים הנבחרות באמריקה מגיעה עד לחברת המפלגה הרפובליקנית, איליאנה רוס-לטינן, במקור מפלורידה, שנבחרה ב-1989. היא האשה ההיספאנית והקובנית-אמריקאית הראשונה שנבחרה לסנאט האמריקאי. הקמפיין ההיסטורי שלה עורר השראה עבור מיליונים והיווה המשך למאבקה רב השנים למען משפחות וילדי מעמד הביניים בארצות הברית.

הפסיד שוב. ברני סנדרס. צילום: רויטרס
הפסיד שוב. ברני סנדרס. צילום: רויטרס

 

פסגת הקריירה

כשהיא נוגעת בפסגת הקריירה הפוליטית שלה, קלינטון הכריזה היום על ניצחון בדיוק שמונה שנים לאחר שהשיקה את קמפיין הבחירות המוקדמות מול אובמה ב-2008. במהלך נאומה בברוקלין לאחר היוודע דבר ניצחונה, אמרה קלינטון: "תודות לכם, הגענו לציון דרך. הניצחון הלילה אינו של איש אחד. הוא שייך לדורות של נשים וגברים שנאבקו והקריבו והפכו את הרגע הזה לאפשרי".
הרגע החגיגי של קלינטון שכה חיכתה לו הגיע לאחר שזכתה הלילה בבחירות המוקדמות בקליפורניה, ניו ג'רזי, דרום דקוטה וניו מקסיקו, כך לפי התחזיות של רשת החדשות האמריקאית CNN. קלינטון עלתה על הבמה בברוקלין לקול תרועות רועמות מקהלה, במפגן של התלהבות שנעדר מרוב הקמפיין שלה. קלינטון, שהיתה מאוד מרוצה מכך, עמדה עם ידיה מתוחות לצדדים בסימן של ניצחון, נוצרת בזיכרונה את המעמד המרגש.
כשהיא פונה לתומכיו של סנדרס, קלינטון שיבחה את הסנטור מוורמונט על שירותו הציבורי ארוך השנים ושיחזרה על כמה אמירות מהרטוריקה הכלכלית הפרוגרסיבית שלו. היא חזרה על כמה נושאים הקשורים לחלוקות ואמרה כי קמפיין הפריימריז של סנדרס היה "מצוין עבור המפלגה הדמוקרטית ועבור אמריקה". כסימן למשימה העומדת בפניה - לאחד את שורות המפלגה - תומכי סנדרס שרקו לקלינטון שריקות בוז כאשר סנדרס סיפר בנאומו המקביל כי קיבל שיחה "נדיבה" מיריבתו ואמר כי בירך אותה על ניצחונה אתמול.
סנדרס דחה את הרעיון כי הסיום של הפריימריז המדינתי יאותת על סיום הקמפיין שלו. "בשלישי הבא, אנחנו נמשיך להילחם בבחירות המוקדמות בוושינגטון הבירה. אנחנו הולכים להילחם חזק מאוד ולנצח בפריימריז הללו, ולאחר מכן נמשיך במאבק החברתי, כלכלי והאנטי-גזעני שלנו ובמאבק לצדק סביבתי במסעינו לכנס המפלגה בפילדלפיה. אני די טוב באריתמטיקה ואני יודע שהמאבק שעומד לפנינו הוא מאוד, מאוד קשה", אמר סנדרס.