הניסיונות האמריקאים להניע הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות הם כמו לרבע את המעגל, כך אמר דיוויד פרידמן, אחד מיועציו הבכירים של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ לענייני ישראל.



פרידמן כתב את הדברים במכתב ששלח לרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיחוד ליהדות רפורמית והביע ספק לגבי הישימות של המהלך: "ההצעות והיוזמות לפתרון שתי המדינות במהלך השנים לא הביאו לא לשלום ולא לביטחון מדינת ישראל".



ג'ייקובס נזעק בעקבות נכונותו של טראמפ לתמוך בנוכחות קבועה של ישראל בגדה המערבית ואפילו בסיפוחה. בתגובה ענה לו פרידמן, כי "שני העמים זכאים לחיים בשלום ובכבוד, ומשני העמים נמנעות הזכויות הבסיסיות האלה בגלל דבר אחד בלבד - אסלאם ג'יהאדיסטי קיצוני".



עוד טען פרידמן, כי "הקצאה מחדש של אדמה לא תרפא את הנגע הזה. ואמנם, ישראל לא ידעה שלום בין 1948 ל-1967, כשאפילו לא שלטה ביהודה ושומרון".



"היהודים לא יהפכו למיעוט בארצם"


לדברי יועצו של טראמפ, רוב הישראלים והפלסטינים מעדיפים כעת שלטון ישראלי על פני מדינה פלסטינית שזה עתה נולדה ואמר כי פתרון שתי המדינות הוא "מאמץ לחלק את ישראל לשניים, ולהשאירה ללא גבולות ברי הגנה".



"אני לא אומר שמדינה דו לאומית הא הדרך הנכונה", כתב פרידמן, "זאת החלטה שהעם בישראל צריך לקבל בהתייעצות עם הפלסטינים. אבל זה פשוט לא נכון שהיהודים יהפכו למיעוט במדינתם אם פתרון שתי המדינות לא ייושם".



לפני חודש אמר יועץ נוסף של טרמפ, ג'ייסון גרינבלט, כי המועמד הרפובליקני "נרגש מהאפשרות שיימלא תפקיד ביצירת שלום". "כדי להגיע להסכם, אם מדובר בעסקים ואם בהסכם שלום, שני הצדדים צריכים לעזוב את שולחן המשא ומתן שבעי רצון", אומר גרינבלט, המקורב מאוד לטראמפ. "הישראלים והפלסטינים אולי לא יהיה מרוצים מהכל, אבל הם חייבים להגיע למצב שבו הם יגידו שההסכם משרת אותנו. שאיש לא כפה עלינו דבר. אוקי, יש כמה סעיפים שלא כל כך מוצאים חן בעינינו, אבל הגענו לעמק השווה בעצמנו. אנחנו קיבלנו את כל ההחלטות".



לפי גרינבלט, אם ייבחר, טראמפ יעניק "תשומת לב מיידית" לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אני חושב שהפלסטינים צריכים לבוא לשולחן המשא ומתן", הוא אומר. "הם נמנעים מכך יותר מדי זמן. הגיע הזמן שהם יישבו וינהלו דיון רציני לטובת בני עמם".



היועץ הבכיר גם סבור שטראמפ לא ישתמש בהצבעות – או בהימנעות מהצבעות באו"ם – כדי ללחוץ על ישראל. "אני לא רואה תרחיש כזה", הוא אומר. לעומת זאת, אם טראמפ יהיה נשיא – גרינבלט לא יופתע כלל אם חבילת הסיוע לישראל תגדל.