תחת אבטחה כבדה תיפתח היום (שני) בקליבלנד ועידת המפלגה הרפובליקנית, ששיאה יהיה מינויו הרשמי של דונלד טראמפ למועמד המפלגה לנשיאות. במקביל, טען יועץ בכיר של טראמפ כי אם המיליארדר ייבחר לנשיא, הוא יפתח מחדש את כל סעיפי ההסכם עם איראן.



אחרי מערכת סוערת ודרמטית של בחירות מקדימות, עם חילופי האשמות חסרות תקדים בפוליטיקה האמריקאית, יתכנסו צירי המפלגה הרפובליקנית מרחבי ארצות הברית באולם הכנסים של קליבלנד לארבעה ימים של נאומים ואירועים חגיגיים. השיא יתרחש ביום חמישי הקרוב, כאשר הצירים יאשרו ברוב גדול את אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בתולדות המפלגה עם הכתרתו של טראמפ למועמד לנשיאות.



הנואמת המרכזית הלילה תהיה רעייתו של טראמפ, מלאניה, שצפויה לנצל את הבמה על מנת לתאר את בעלה כאדם בעל דעות חיוביות כלפי נשים וזאת על מנת לחזק את מעמדו בקרב ציבור הנשים שנוטה יותר לכיוונה של המועמדת הדמוקרטית הצפויה, הילרי קלינטון. טראמפ עצמו צפוי להיות בעיר, ואולי אף באולם עצמו על מנת לצפות בנאום.



לא כולם באים לחגיגה



חלק מהסנאטורים ומחברי בית הנבחרים של המפלגה הודיעו כי הם אינם מתכוונים להגיע לכינוס במה שנראה כמחאה נגד מועמדותו של טראמפ. אני באמת צריך לטפל בשיער שלי באותו שבוע", אמר הסנאטור מארק קירק כאשר נשאל מדוע לא יגיע. מיה לאב, חברת הקונגרס האפרו-אמריקאית מיוטה שכיכבה בוועידה לפני ארבע שנים גם לא תגיע לקליבלנד, ובמקום זאת היא תקיים כינוסי בחירות במדינתה ואף תבקר בישראל.



מי שכן יעמוד על הבמה בקליבלנד הוא מי שהיה עד לפני כמה שבועות יריבו המושבע של טראמפ, הסנאטור טד קרוז, במה שנראה כמו ניסיון לאחד את השורות לקראת הבחירות בנובמבר, על אף שלא בטוח עד כמה הסנאטור מטקסס ישבח את טראמפ.



הפגנות נגד טראמפ, צילום: רויטרס
הפגנות נגד טראמפ, צילום: רויטרס



הוועידה נערכת תחת אבטחה כבדה ביותר עם אלפי אנשי ביטחון לנוכח האלימות שליוותה חלק מההפגנות נגד טראמפ בחודשים האחרונים והחשש שמתנגדיו של המועמד הרפובליקני ינסו לשבש את האירועים. בנוסף, הרשויות נערכות לתסריטים של פיגועי טרור אפשריים, במיוחד לאחר הפיגועים באורלנדו ובניס. "אני חושב שאפשר לומר בזהירות שהאווירה היא אופטימית", אמר מפקד המשטרה המקומי, קלווין וויליאמס. "אני מתכוון שהתחשבנו בכל הדברים. עלינו להבטיח שאנחנו מתכוננים עבור כל אפשרות שיכולה להתרחש".



בתוך כך, יועצו של טראמפ, גואידו לומבארדי, טען בראיון לערוץ החדשות הבינלאומי i24news, כי אם טראמפ ייבחר לנשיא הוא מתכוון לפעול לשינוי הסכם הגרעין עם איראן. "זה אחד הדברים הראשונים שבכוונתו של טרמפ לשנות", אמר. "לפתוח מחדש את ההסכם עם איראן ולשנות בו סעיפים רבים, במטרה להפוך אותו נוקשה יותר ולסכל את יכולותיה הגרעיניות של איראן".