מה שאפשר וניתן כבר לסכם באופן ודאי אחרי ליל הפתיחה של ועידת המפלגה הרפובליקנית בקליבלנד הוא שהקמפיין של דונלד טראמפ עד לבחירות לנשיאות בנובמבר יהיה קמפיין של יצירת רגשות של פחד וחרדה. מאמץ מיוחד להחדרת רגשות של איום וסכנה והפצת נבואות שחורות. וכמובן, הטחת האשמה בהילרי קלינטון ובנשיא ברק אובמה כמי שאחראים להיווצרות האיום והסכנה.



המסר שעלה מהנאומים בערב הפתיחה של הוועידה הובהר והוגדר באופן קולע בכותרת בניו יורק טיימס הבוקר: "יום הדין מתקרב, אבל דונלד טראמפ הוא האחראי". כלומר, אמריקה תחת סכנה של הרס וכליון, אבל אל דאגה, דונלד טראמפ יושיע אותה. המסר המרכזי בנאומים אמש היה האזהרה וההתראה, "אמריקה היא בסכנת קיום, תחת איומים וסכנה מבפנים ומבחוץ", נשכחה הסיסמה: "טראמפ יחזיר לאמריקה את עוצמתה ותפארתה". במקום זה אומצה סיסמה חדשה, שתהיה הדגל של הקמפיין בחודשים הבאים. "טראמפ ישקם את הביטחון הפנימי באמריקה".


 


הוועידות של שתי המפלגות המרכזיות בארה"ב, שבהן נבחר המועמד לנשיאות, הן על פי המסורת אירועים חגיגיים, רועשים, משמחים, עם אוירה של תקווה וצפיות לעתיד נעים. שום דבר מכל זה לא קיים ולא מורגש בוועידה בקליבלנד. משיחות עם עיתונאים, ביניהם ותיקים, שדיווחו על ועידות מפלגתיות מאז בחירתו של ג'ימי קרטר, מצטיירת ההתכנסות הרפובליקנית בקליבלנד כמעמד של מועקה, של אוירת נכאים וקדרות. "אל תתרגש ממחיאות הכפיים", אמר לי עיתונאי, כתב ותיק של סוכנות ידיעות גדולה. "הרוב הגדול של הצירים חשים לא בנוח, רבים נראים מאולצים, מנוכרים. בשיחות עמם רבים מפגינים אדישות וריחוק כלפי המפלגה, מנהיגיה וכלפי דונלד טראמפ".



הבחירה בנושא הביטחון האישי כמרכזי וכמוביל בקמפיין הוא הימור מסוכן לדונלד טראמפ. תקריות הירי ורצח השוטרים שאירעו באחרונה בארה"ב מזינים תחושות של פחד בקרב אזרחים. פיגועי הטרור הקטלניים בצרפת ממחישים את סכנת הטרור המוסלמי העולמי. אבל אירועים אלה, בתחומי ארה"ב ומחוצה לה, גם חושפים ומעצימים את בעיות הביטחון הפנימי והטרור העולמי לממדים ולהיקף שנראים גדולים וקריטיים מדי לטיפולו של דונלד טראמפ, מי שלא החזיק מעולם תפקיד ציבורי אחראי וחסר כל הכשרה וכישורים לעסוק ולטפל במשברים.



לדברי עיתונאים, הרוב הגדול בקרב הצירים בוועידה הגיע לקליוולנד עם המסקנה שטארמפ לא ראוי ולא מתאים לכהונת נשיא ארה"ב. קבוצת הצירים שהפגינה אתמול ודרשה שינוי בתקנון הועידה שיאפשר סיכול מועמדותו של טראמפ מייצגת, לדברי עיתונאים, חלק גדול מצירי הועידה. מועמדותו של טראמפ תאושר. ונאום ההכתרה שלו יקבל מחיאות כפיים. אבל הוועידה בקליבלנד תיזכר כוועידה של דונלד טראמפ - לא של המפלגה הרפובליקנית.



אם אשתו של טראמפ בנאומה אמש "גנבה" משפטים מנאומה של מישל אובמה - אולי כדאי שאחד מהנואמים הצפויים בוועידה יחזור על המשפט המפורסם של הנשיא רוזוולט, שבנאום ההכתרה שלו במארס שנת 1932 אמר, "דבר אחד שצריך לפחד ממנו – זה הפחד עצמו".