הוועידה הרפובליקנית שהתקיימה בקליבלנד, אוהיו, ננעלה הבוקר (שישי), לאחר שאישרה את מינויו של דונלד טראמפ, למועמד המפלגה לנשיאות ואת מייק פנס לסגנו. הוועידה הייתה צבעונית ורועשת וכללה מצד אחד נאומי תמיכה משלהבים ומצד שני רגעים מביכים, כגון הנאום של מלניה טראמפ שחלקים ממנו הועתקו מנאום קודם של מישל אובמה, או סירובו של טד קרוז להביע את תמיכתו בטראמפ. אחד הנושאים שבהם עסקה הוועידה "היא החזרת אמריקה לאמריקאים האמיתיים". הפרשן והסטטיסטיקאי האמריקאי המוערך, נייט סילבר, שהקים את אתר הניתוחים הפוליטי "538" בחן מה הכוונה ב"אמריקאים האמיתיים" והסביר למה מדובר למעשה בתקרת זכוכית נמוכה מאוד ובהימור שיכול להשאיר את הרפובליקנים מחוץ לבית הלבן לעוד ארבע שנים.



ווילי רוברטסון, כוכב הסדרה "דאק דיינסטי", קיבל את הזכות לנאום ראשון בוועידה, וניצל את הנאום שלו לתקוף את התקשורת ואת המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון, המנותקים מ"האמריקאים האמיתיים", ואמר שזאת הייתה "שנה קשה למומחים, שטעו פעם אחר פעם בהערכות שלהם על דונלד טראמפ. הם טעו כי הם לא מכירים אנשים כמונו, שצדים, דגים, מתפללים ועובדים למחייתם, אני לא בטוח שהם מסוגלים לדבר איתנו".



"אמריקאי אמיתי" ווילי רוברטסון, צילום: רויטרס
"אמריקאי אמיתי" ווילי רוברטסון, צילום: רויטרס


"תקרה נמוכה מאוד"


אבל לא רק רוברטסון התייחס ל"אמריקה האמיתית", ועל הניתוק של התקשורת והילרי קלינטון מהם, זה היה שיח קבוע בוועידה. אבל מי הם אותם אמריקאיים אמיתיים שטראמפ מבין וקלינטון לא? הכוונה, לפי הניתוח של סילבר, היא בדרך כלל ללבנים, ללא תואר אקדמי, אנשי צווארון כחול. הם בדרך כלל נוצרים, הם בדרך כלל גרים בדרום או במרכז ארצות הברית (המיד ווסט), לא האליטות של החוף המזרחי או ההיפים מהחוף המערבי.



אותם אמריקאים אמיתיים, הם כמעט תמיד חלק מהרוב. רוב האמריקאים נוצרים, רוב האמריקאים לבנים, לרוב האמריקאים אין תואר אקדמי ורוב האמריקאים חיים בדרום או במיד ווסט, אבל בכל זאת, רק 20 אחוז מהאוכלוסייה האמריקאית היא אותם "אמריקאים אמיתיים". לפי סילבר, אם זה הבסיס של טראמפ, זאת תקרה נמוכה מאוד.



זאת לא הפעם הראשונה שהמפלגה הרפובליקנית מבצעת את ההימור הזה. אותם אמריקאים אמיתיים הצביעו ברובם המוחלט לרפובליקנים ולמועמד מטעמם, מיט רומני בבחירות של 2012 ואובמה ניצח ברוב גדול, ונראה שטראמפ מתמקד בהם אפילו יותר מרומני. בכך שהמפלגה הרפובליקנית, והעומד בראשה, מגדירים את האמריקאים האמיתיים, הם משאירים יותר מדי אמריקאים בחוץ, היספנים, שחורים, נשים, בעלי השכלה. ועם 20 אחוז מהעם, קשה לנצח בחירות.