אם חשבתם שכבר הוגדשה סאת המבוכות שסיפק עד היום המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, מצפה לכם הפתעה. להערכת עיתונאים ופרשנים המקורבים למטה הבחירות, טראמפ הגיע באחרונה למסקנה שכהונת הנשיא איננה בשבילו. לפי ההערכה הזאת, ההתנהלות הפרועה שלו בשבועיים האחרונים, ששברה את כל השיאים של שפלות וטירוף דעת, מחושבת ומתוכננת. הוא פשוט לא מעוניין במשרת נשיא ארה"ב.



טראמפ התחיל להבין שהוא מסתבך במאבק שסיכוייו לנצח בו נעשים קלושים מדי יום, ושהוא מסתכן בכישלון מביש ומהדהד. זה מה שעומד מאחורי הצהרתו על כך שהעימותים הטלוויזיוניים הצפויים בינו לבין הילרי קלינטון, נקבעו במועדים לא מתאימים. ואין זה מקרה שארבעה חודשים לפני הבחירות "יודע" טראמפ לנבא ולהזהיר כי הבחירות לנשיאות בנובמבר יהיו מכורות והתוצאות מזויפות.



השאלה היא רק אם טראמפ ינטוש את המרוץ לפני הבחירות לנשיאות, או שימתין לתוצאות. הטענה היא שגם אם ינצח, הוא יודיע על פרישה ויסביר שאיננו מוכן לכהן בתפקיד. נשמע מופרך? לא בדיוק. לא מכבר נשאלה ב"ניו יורק טיימס" השאלה "האם טראמפ יתפטר אחרי שיזכה בבחירות?". התשובה הייתה: "הוא לא הוציא זאת מכלל אפשרות". לדברי העיתון, "המטרה המסורתית והמקובלת של כל מועמד לנשיאות היא לזכות בנשיאות ולשרת כנשיא. אבל דונלד טראמפ איננו מועמד מסורתי ומקובל".



"לא אכפת לו מהמפלגה"

עוד נכתב בכתבת התחקיר הארוכה כי "מבדיקה מדוקדקת של התבטאויות שטראמפ השמיע באחרונה בשיחות סגורות, השתמע כי הוא שוקל את האפשרות שאחרי שינצח וייבחר, הוא יפרוש ולא ימלא את כהונת הנשיא... בהתחשב באופיו התחרותי הקיצוני של טראמפ, אין להוציא מכלל אפשרות שהוא מעוניין יותר להוכיח כי ניצח וזכה בנשיאות, מאשר להיות נשיא בפועל. זאת אפשרות שאיננה זרה לעוקבים מקרוב אחרי המרוץ הנוכחי לנשיאות".



עוד כותב ה"ניו יורק טיימס" כי "כשהמירוץ מתקרב לבחירות הכלליות וסקרי דעת הקהל מראים כי טראמפ מפגר אחרי קלינטון, מדברים המומחים על תרחיש שלפיו טראמפ יחליט על מוצא אסטרטגי חדש ויפרוש מהמרוץ לפני הבחירות, במטרה למנוע כישלון משפיל". עוד נכתב באותו הקשר "עכשיו טראמפ לא מוציא מכלל אפשרות מוצא דרמטי יותר, שיאפשר לו להיחלץ מהתפקיד המעייף והמציק של משילות, וליהנות ממעמד של כוכב מדיה חדש".



העיתון מצטט מומחים שמסבירים כי החלטה של טראמפ לפרוש אחרי שייוודעו תוצאות הבחירות "תעניק סמכות מיוחדת לגוף האלקטורלי, שבאופן חסר תקדים יכריע מי יהיה הנשיא הבא, לא רק על פי שיעור הקולות שהמועמד יקבל".



בשיחות עם פעילים משתי המפלגות השתמעה הדעה כי ההערכות האלה מופרזות. "מנקודת מבט הגיונית, אני לא מאמין שזה יקרה", אמר בשיחה עמי פעיל בכיר של המפלגה הדמוקרטית בברוקלין. "אבל היגיון הוא הגורם האחרון בשיקולים של דונלד טראמפ". "הלוואי שהוא יפרוש, כי בכך יציל את המפלגה הרפובליקנית מתבוסה", אמר פעיל בכיר בקואליציה היהודית הרפובליקנית. "אבל לא נראה לי שאכפת לו בכלל מהמפלגה. מנהיגי המפלגה כבר התייאשו ממנו, והוא לא סופר אותם".



[email protected]