אם בבחירות בנובמבר יהיה רוב לדונלד טראמפ והוא יבחר כנשיא הבא של ארצות הברית, זה יהיה רוב שהתהווה, נוצר, ניזון והובטח מראש על ידי אמצעי התקשורת בארצות הברית, במיוחד רשתות וערוצי הטלוויזיה. אם ראשי ומנהיגי דמוקרטיות מערביות יהיו בנובמבר בהלם מניצחונו ובחירתו של מועמד גזען מוצהר, בדלן מסוכן, שקרן כרוני שמאוס גם על רפובליקנים בכירים, הם לא יצטרכו לחפש הרבה במי לתלות את האשמה. אם אכן יתממש תרחיש האימים וטיפוס הזוי, נלעג שמוציא שם רע למוקיונות יבחר לכהונה העוצמתית ביותר בעולם המערבי, האחריות לכך תהיה מוטלת על המדיה האמריקאית.



התקשורת האמריקאית היא זאת שמלכתחילה הולידה ויצרה את המפלצת ששמה דונלד טראמפ. ממאי שנה שעברה, שהצהיר על התמודדותו למועמדות הרפובליקנית לנשיאות, התקשורת הכתובה ובמיוחד ערוצי ורשתות הטלוויזיה המרכזיים בארצות הברית העמידו, הציבו וביצרו את מקומו של טראמפ במרכז הזירה הפוליטית-מפלגתית. לא בגין רעיונות או יוזמות ותוכניות שהציג. עיתונאים, פרשנים, מפיקים ומנחים של תוכניות בערוצי הטלוויזיה צהלו, התמוגגו והתפעלו מכל הצהרה הזויה שהשמיע, מכל גידוף מפולפל ועלבון גס שהטיח ביריביו ובבני משפחותיהם. טראמפ קיבל מאות שעות של חשיפה תקשורתית חינם.



תוכניות הראיונות של ימי ראשון הוקדשו כמעט לגמרי לטראמפ. צילום: רויטרס
תוכניות הראיונות של ימי ראשון הוקדשו כמעט לגמרי לטראמפ. צילום: רויטרס



תוכניות הראיונות של ימי ראשון הוקדשו כמעט לגמרי לטראמפ והתעלמו מהמתמודדים האחרים בפריימריז הרפובליקנים. מנחה "מול פני האומה" בערוץ (CBS) ג'ון דיקרסון, סיפר בגאווה בראיון עמו ב"ניו יורק טיימס" כי במהלך ההתמודדויות לפריימריז הוא ראיין את טראמפ ב-19 תוכניות שלו המשודרות בימי ראשון. דיקרסון לא יכול היה להיזכר כמה פעמים אם בכלל הקדיש תוכנית ראיונות אחת לג'ב בוש או לרוביו או למושל אוהיו.



התקשורת לא מחמיצה אף לא אמירה אחת


מאז זכה טראמפ לפני חודש במועמדות הרפובליקנית, אמצעי התקשורת אינם מפסיקים מלדווח, לסקור ולספר על כל תזוזה בהתנהלותו של טראמפ. עיתונאים ופרשנים בתוכניות חדשות בטלוויזיה אינם מחמיצים אף לא אמירה אחת, הצהרה או תגובה שטראמפ מפזר. ככל שהתבטאויות שלו מגוחכות יותר, ככל שהצהרות שלו מופרכות יותר, ככל שהמעידה שלו נלעגת יותר, הדיווחים עליו והסיקור של הקמפיין שלו מתגברים ומקבלים חשיפה ומרכזיות מודגשת יותר.



בתוכנית חדשות בוקר בהנחיית צ'רלי רוז בערוץ ששודרה השבוע, טראמפ היה במרכז התוכנית. כמעט רבע שעה נמשך ריאיון עם שני מחברים שספרם "טראמפ האמיתי" יצא לאור בימים אלה. מלבד זאת הוקדשה רבע שעה נוספת לשידור שיחה בין פרשן פוליטי לקבוצת גברים ונשים שנשאלו לדעותיהם על טראמפ. עד היום השקיעה הילרי קלינטון בפרסומות בטלוויזיה למעלה מ-100 מיליון דולר. העלויות של טראמפ בפרסומת בטלוויזיה הן קצת יותר מארבעה מיליון דולר. "מקבלים זמן טלוויזיה חינם", הסביר בכיר בקמפיין של טראמפ".



השקיעה בפרסומות בטלוויזיה למעלה מ-100 מיליון דולר. הילרי קלינטון. צילום: Getty images
השקיעה בפרסומות בטלוויזיה למעלה מ-100 מיליון דולר. הילרי קלינטון. צילום: Getty images



מהסיקור התקשורתי הגורף של טראמפ במהלך הקמפיין שלו בפריימריז הוא נקבע בדעת הקהל כדמות נלעגת, בלתי צפויה וחסרת מעצורים. אבל לבסוף, זכה במועמדות המפלגה לנשיאות. גם מהחשיפה התקשורתית העצומה שטראמפ מקבל בשבועות האחרונים הוא נחשף ביתר עוצמה כדמות מבולבלת, מנותקת וריקנית. כנראה שעצם ההתמקדות של המדיה וטיפולה הכפייתי בטראמפ משפיעים על אמריקאים לא מעטים באופן הפוך ממה שהעיתונאים והפרשנים חושבים ומעריכים.