הילרי קלינטון, שבעוד שנה ימלאו לה 70, נמצאת בגיל שיש בו סיכון מוגבר ללקות בדלקת ריאות. כך עולה מדבריה של ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים בבית החולים וולפסון בחולון. "הסיכון לחלות בדלקות ריאות עולה עם הגיל", הסבירה ד"ר מאור, "ברפואה מגדירים אנשים בני 65 ואילך כמבוגרים, ושיעור דלקות ריאה בגיל הזה גבוה משמעותית מאשר אצל צעירים. מחקרים שנערכו באירופה אפילו מדברים על תחלואה של פי 14 במבוגרים מאשר בקבוצות גיל צעירות יותר".



מה עושים כדי להימנע מכך?


"הדרך הטובה ביותר היא להתחסן כנגד דלקת ריאות. יש היום בשוק שני חיסונים עיקריים. אחד מהם, ה’פנאומווקס’, הוא חיסון שקיים בשוק הרבה שנים ומומלץ לכל אדם שעבר את גיל 65, ללא קשר למחלות נוספות. החיסון השני לדלקת ריאות הוא חיסון חדש בשם ‘פרבנר 13’, שניתן בשנים האחרונות לילדים ותינוקות למניעת דלקת קרום המוח בשגרת החיסונים בטיפות החלב. החיידק שגורם לדלקת קרום המוח בתינוקות הוא אותו חיידק שגורם לדלקת ריאות בגילים המבוגרים.



"היתרונות של החיסון החדש שהוא מייצר תגובה חיסונית יותר טובה מהחיסון הרגיל. והיעילות שלו נגד חיידק הפנומוקוק גבוהה יותר – וזה החיידק השכיח ביותר שגורם לדלקת ריאות".לדברי ד”ר מאור, המלצות החיסון בארה”ב הן שכל המבוגרים מעל גיל 65 יחוסנו בפרבנר 13 למניעה של דלקת ריאות. בישראל ההמלצה הזאת טרם התקבלה. עם זאת, מדובר בחיסון זמין לרכישה לכלל האוכלוסייה".



הילרי קלינטון הייתה יכולה להימנע מדלקת ריאות?


"אין לנו מושג מה יש לה, אבל באופן כללי אפשר לומר שמי שמתחסן כנגד דלקת ריאות, הסיכוי שלו לחלות יורד באופן משמעותי, וגם אם יחלה - הסיכוי שלו לסיבוכים בעקבות המחלה יורד באופן משמעותי".



האם גם אלרגיה בחילופי עונות שקלינטון טוענת שהיא סובלת ממנה יכולה להוות גורם סיכון לדלקת ריאות?


"אנשים עם רגישות של כלי הנשימה ושסובלים ממחלת ריאות כמו אסטמה ומחלת ריאות חסימתית, וגם אנשים הסובלים מאלרגיות של דרכי הנשימה, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדלקת ריאות".