חוזרת לעניינים: אחרי כמה ימי מנוחה ונזק שנגרם לתדמיתה, צפויה הילרי קלינטון לשוב כבר היום (חמישי) לעבודתה ולקמפיין שלה בדרכים. כך נמסר אתמול לפנות בוקר מהמטה שלה, כשהם מציגים מכתב מאת הרופאה האישית של המועמדת, ליסה ברדק, בו נכתב כי "קלינטון חלתה בדלקת ריאות לא מדבקת, אך היא מבריאה וכשירה לנשיאות", בנוסף לכך ציינה ברדק במכתבה כי רמות הכולסטרול של קלינטון נורמליות וכי בריאותה הנפשית מלאה. קלינטון, שתועדה כשהיא מתמוטטת בדרכה לרכבה ביום ראשון האחרון, צפויה להופיע מחר בתוכנית האירוח הפופולרית The Tonight Show, שם כנראה תנסה לענות למבקריה, שמתחו ביקורת חריפה בגין "ניסיונותיה להסתיר מהציבור את בעיות הבריאות שלה".



סקרים במדינות המפתח העניקו אמש יתרון לטראמפ, אך למרות זאת, בסקר שפורסם שלשום ברשת NBC התברר כי קלינטון עדיין מובילה על טראמפ – 48% אחוז לעומת 44%. למרות זאת, אנליסטים שבדקו את הסקרים הרבים שמתפרסמים כמעט מדי יום גילו כי הפער הממוצע בין שני היריבים עומד על 2% בלבד לטובת קלינטון, פער נמוך בהרבה מזה שהיה בתחילת השנה.



אובמה מתגייס



בתוך כך, בזמן היעדרותה מעיני הציבור, מי שהמשיך לנהל עבור קלינטון את הקמפיין במרץ רב מלבד בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, היה גם הנשיא הנוכחי ברק אובמה, שניצל שלשום את כנס הבחירות בפילדלפיה, שבו הופיע לראשונה לבדו ללא קלינטון לצדו, וזאת כדי לתקוף בחריפות את המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. אובמה טען בתוקף כי השמועות האחרונות על מצבה הבריאותי הרופף של קלינטון לא יפריעו לה למלא את תפקידה כנשיאה, אם תיבחר.



"אתם רוצים להתווכח מי מתאים יותר להיות נשיא? מועמדת אחת נסעה ליותר מדינות מכל מזכיר מדינה קודם. למועמדת אחת יש יותר כישורים מלכל מועמד בהיסטוריה. השני אינו מתאים בשום צורה או דרך לייצג את המדינה הזאת בחו"ל או להיות המפקד העליון של הצבא", אמר אובמה.



"התגייס לעזרת קלינטון", ברק אובמה. צילום: רויטרס
"התגייס לעזרת קלינטון", ברק אובמה. צילום: רויטרס



לאחר שנשאל על חוסר השקיפות שלה וההחלטה להסתיר את מחלתה, בחר אובמה דווקא לתקוף את טראמפ על החלטתו להסתיר את החזרי המס שלו. "אתם רוצים להתווכח על שקיפות? יש לכם מועמדת אחת במירוץ הזה ששחררה החזרי מס של עשרות שנים. המועמד השני הוא הראשון בעשורים האחרונים שסירב לשחרר אותם", אמר אובמה.



הנשיא האמריקאי גם ניצל את הפופולריות שלו שכעת בשיאה - וזאת על פי הסקר האחרון של רשת ABC וה"וושינגטון פוסט" שהצביע על 58 אחוזי תמיכה בו - כדי להפציר בתומכים הנלהבים שהריעו לו להצביע לקלינטון. "האם אני יכול לומר שאני ממש תומך בבחירתה של קלינטון? זה לא רק מהשפה אל החוץ. אני באמת, באמת, באמת רוצה שקלינטון תיבחר", אמר אובמה, שהמשיך ותקף את טראמפ, בין היתר גם על קשריו עם הנשיא פוטין.



"ישנו דונלד, שרק בשבוע שעבר הופיע בטלוויזיה הרוסית והמעיט בערך הצבא שלנו כדי למצוא חן בעיני פוטין. הוא אוהב את הבחור הזה! תחשבו מה קורה במפלגה הרפובליקנית. הם התנגדו לרוסיה, וכעת המועמד שלהם משבח את פוטין, אומר שהוא מנהיג חזק כי הוא פולש למדינות קטנות וכולא את מתנגדיו", הוסיף אובמה.



"חקירת 'קרן טראמפ' - ניסיון התנקשות שמאלני"



אובמה לא היה היחיד שתקף בימים האחרונים את טראמפ. מזכיר המדינה לשעבר, קולין פאוול, שכיהן דווקא בתקופת כהונתו של ג'ורג' ווקר בוש הרפובליקני, כינה את טראמפ בין היתר "חרפה ובושה לאומית".



"מותקף מבית", דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
"מותקף מבית", דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



האתר DCleaks, שמפעיל ארגון האקרים, פרסם מיילים פרטיים של פאוול, שבהם הוא כינה את טראמפ "מצורע בינלאומי", ולדבריו, "זה מה ש-99% מהציבור חושב". במיילים נוספים שנחשפו מנסה פאוול לשכנע את הילרי קלינטון לא להאשים אותו בפרשיית המיילים המסווגים. בחקירת ה־FBI טענה קלינטון כי פאוול היה זה ששכנע אותה להשתמש בתיבת דואר אלקטרוני פרטית. "הזהרתי אותה ואת צוותה שלוש פעמים בשנתיים האחרונות שלא לחבר אותי עם זה", כתב פאוול.



ביקורת מרפובליקנים בכירים לא הייתה הבעיה היחידה שאיתה נאלץ טראמפ להתמודד בימים האחרונים. התובע הכללי של ניו יורק, אריק שניידרמן, הודיע כי פתח בחקירה סביב התנהלות "קרן טראמפ", קרן הצדקה הפרטית של המועמד הרפובליקני. בראיון לרשת CNN אמר שניידרמן: "פתחתי בחקירה כדי לוודא שהקרן עומדת בחוקי קרנות הצדקה בניו יורק. החקירה נפתחה גם על בסיס העברות כספים מטרידות מאד שהתגלו לאחרונה".



החקירה מגיעה שבוע בלבד לאחר ששלטונות מס ההכנסה קנסו את "קרן טראמפ" ב־2,500 דולר לאחר שהקרן תרמה עשרות אלפי דולרים לפאם בונדי, התובעת הכללית של פלורידה, שהחליטה לאחר קבלת התרומה שלא לפתוח בחקירה נגד אי סדרים ב"אוניברסיטת טראמפ".


במטה טראמפ תקפו בחריפות את שניידרמן על ההחלטה לפתוח בחקירה.



"התובע הכללי שניידרמן הנו גרזן מפלגתי שהעלים עין מ'קרן קלינטון' שנים ארוכות ותמך בה לנשיאות. זה לא יותר מאשר ניסיון התנקשות שמאלני, שנועד להסיח את הדעת מהשבוע ההרסני של הילרי המושחתת", אמר יועצו של טראמפ, ג'ייסון מילר.