התקשורת באמריקה הכריזה שהילרי קלינטון ניצחה את דונלד טראמפ בעימות הראשון בדרך לבחירות לנשיאות ארצות הברית. קווה שפרן, כתב מדיני לשעבר ומומחה לשפת גוף, חושב קצת אחרת: "אף אחד מהם לא הביס את יריבו בנוק-אאוט", אמר לניסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM".



משעל לא הסכים ואמר שלדעתו קלינטון ניצחה בצורה ברורה, לא בנוק אאוט, אבל בנקודות. שפרן השיב: "כמוך חושבים רוב הפרשנים בארצות הברית, אבל גם אם קלינטון ניצחה במעט נקודות, לטווח הארוך טראמפ יוצא יותר מחוזק, כי הוא מצליח למצב את עצמו כמועמד לגיטימי, שקול, שהיא גברה עליו קצת, אבל הוא מועמד שאף אחד לא חשב עליו לפני כן ברצינות".



הניתוח של שפרן התחיל בלבוש של שני המועמדים: "הילרי בחרה ללבוש אדום בוהק כדי לשדר שהיא מלאת חיות, אנרגיה ולהט. המסר של הצבע היה אל תחשבו חס וחלילה שאני לא בריאה או חלשה, והיא הצליחה להוכיח את זה. גם טראמפ השקיע מחשבה ובחר עניבה בצבע כחול עדין. הוא רצה להראות נשיאותי, שקול, מדוד. וגם הוא עמד בסופו של דבר במשימה הזו בהצלחה".



"לקלינטון לקח זמן להתעורר, בהתחלה היו לה קצת 'דליפות', כלומר נגיעות בידיים, השפלה רבה של מבט, התנדנדות מרגל לרגל ועמידה לא יציבה. לקח לה עשרים דקות, ואלה עשרים דקות קריטיות, עד שהיא השתחררה והחיוכים שלה הפכו להיות יותר אמיתיים. אפשר היה לראות שהיא מנסה לחשוב איך היא מגיעה לפאנץ' שהיא הכינה מהבית".





"לעומת זאת לטראמפ הייתה שפת גוף של זכר אלפא, מאצ'ו מאצ'ו", אמר שפרן. "הוא משתמש בהמון מרחב בשפת הגוף, ממש זכר אלפא, כמו אפילו בעלי החיים, נגיד שימפנזה שרוצים להגדיל את עצמם. הוא אפילו נראה שוביניסט במידה מסוימת. למשל, בסוף העימות, בלחיצות היד - וזו תמונה מאוד חשובה, שתתפרסם הרבה - הוא בא וטפח לה קלות על גבה בפטרונות ואדנותיות. כשגברים מפגינים חיבה כזאת ושמים יד על אישה הם כאילו מפגינים אינטימיות אבל בעצם מפגינים דומיננטיות באמצעות האינטימיות הזאת. והיא מצדה הייתה צריכה להתמודד עם זה ולא להיראות חלשה, ובמובן הזה היא הצליחה. היא עבדה הרבה על שפת הגוף שלה".



רפאל ציין שקלינטון חייכה כל הזמן, ושפרן הסביר: "נכון, כי טענו כלפיה שהיא קרה, מנוכרת ולא אמפאטית. והיא הצליחה לאט לאט לחייך חיוכים יותר אמיתיים. במובן הזה היא עשתה עבודה ניכרת. לדעתי עכשיו טראמפ ייכנס למרתון, נראה אותו עולה להתקפה בעימות הבא ועשוי אפילו לנצח בו, כי עכשיו הוא על המפה, באופן די שווה אליה, גם אם היא ניצחה. הוא אמר אחרי העימות שניסה הפעם לרסן את עצמו ולא ענה על דברים מלוכלכים. אז אם היא ניצחה אותו בנקודות מבחינתו זה טוב כי הוא חשש, כי שחשבו, שהיא תוציא אותו משלוותו. היא, אגב, חששה מרצף שיעולים בלתי נגמר או להיראות חלשה, וזה לא קרה".