שעות לאחר העימות הטלוויזיוני הראשון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, אמרה היום (שלישי) בכנס בצפון קרוליינה: "הבנאדם שמתמודד מולי רכב על גבי אנשים בדרך לפרנסה שלו. אתם תראו אנשים שעבדו מול טראמפ ולא קיבלו את כספם על הסחורה שהם סיפקו לו". קלינטון המשיכה ותקפה: "טראמפ אמר אתמול שאם יש משבר כלכלי אז הוא רואה את זה כהזדמנות לעשות עסקים. איזה מין אדם זה? אדם שלא ראוי להיות נשיא. הוא צחק עליי שאני התכוננתי לעימות, אני כן מתכוננת לעימותים ואני גם מתכוננת להיות נשיאה ואני חושבת שזה טוב".



"מתמודד אחד הוכיח אתמול שהוא הגיע לא מוכן לעימות והוא לא מוכן להיות נשיא. אני הגעתי מוכנה לעימות, הוכחתי את זה. אני מוכנה להיות נשיאה ואני אוכיח את זה", אמרה המועמדת הדמוקרטית לתומכיה.



בתחושת ניצחון הוסיפה קלינטון: "היריב שלי לא קוהרנטי במה שהוא אומר ואתמול נשמע כאילו הוא אומר לבעלי ברית שלנו שלא ברור שהוא יכבד את הבריתות הקיימות, רציתי לקום ולומר 'אנחנו נכבד את ההסכמים'. זה לא ריאליטי בטלוויזיה, זה אמיתי וזה הכי אמיתי שיש".



במקביל, שביעות רצון במחנה הדמוקרטי מתפקודה של קלינטון מול דונלד טראמפ, בעוד הרפובליקנים הודו כי מועמד המפלגה לנשיאות ארה"ב לא היה במיטבו במהלך 90 הדקות, שכללו חילופי האשמות ועקיצות הדדיות. גם סקרים ופרשנויות בכלי התקשורת סימנו את מזכירת המדינה לשעבר כמנצחת של העימות. על פי דיווח של רשת CNN למעלה מ-80 מיליון בני אדם צפו בעימות. 



כאשר משפחותיהם יושבות בשורה הראשונה באולם של אוניברסיטת הופסטרה במדינת ניו יורק, והסקרים האחרונים מעידים על קרב צמוד ביותר, התייצבו קלינטון וטראמפ אתמול לפנות בוקר (שעון ישראל) לראשון מבין שלושה עימותים טלוויזיוניים בהנחייתו של מגיש חדשות הלילה של רשת NBC, לסטר הולט. לפי ההערכות, כמאה מיליון אמריקאים צפו בעימות, הנתון הגבוה ביותר אי פעם למשדר פוליטי.



העימות החל בהתייחסות של השניים לאופן שבו יפעלו לטובת הכלכלה והגדלת ההכנסות של האזרחים האמריקאים. קלינטון הצהירה כי תפעל למען עסקים קטנים ותעלה את שכר המינימום, בעוד טראמפ התחייב "לעצור את גניבת המשרות מאתנו" למדינות זרות, ובראשן מקסיקו.



אולם בעוד הדקות הראשונות היו רגועות למדי, החלו בהדרגה שני המועמדים להסיר את הכפפות. טראמפ הטיח בקלינטון כי היא לא עשתה דבר לטובת הכלכלה והמסחר האמריקאי במשך 30 שנה של שירות ציבור וכי "רק כעת את מתחילה לחשוב על פתרונות", בעוד קלינטון דחתה זאת וטענה שפעלה בתחום גם כסנאטורית וגם כמזכירת המדינה.



בהמשך תקפה קלינטון את טראמפ והאשימה אותו כי לא שילם לעובדים שלו וטענה כי הוא מסתיר את החזרי המס שלו כי "אולי הוא לא עשיר כמו שהוא אומר. אולי הוא לא תורם כמו שהוא אומר. אולי הוא לא רוצה שהעם האמריקאי יידע שהוא לא שילם בכלל מסים פדרליים". טראמפ שב וטען כי הוא לא פרסם את הדוחות בגלל שהוא עדיין תחת בדיקה של רשויות המס, אך הכריז כי יציג את המסמכים אם קלינטון תחשוף את אלפי המיילים שנעלמו מהשרת הפרטי שלה בתקופת כהונתה כמזכירת המדינה. "זו הייתה טעות", השיבה קלינטון והסוגיה הטעונה שהובילה גם לחקירה של הבולשת לא עלתה שוב במהלך העימות.



דונלד טראמפ והילרי קלינטון בעימות. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ והילרי קלינטון בעימות. צילום: רויטרס



"ביבי נתניהו לא שמח"


המתקפה של המועמדת הדמוקרטית נמשכה כאשר הטיחה בטראמפ כי הפעיל מדיניות גזענית בעסקי הנדל"ן שלו והזכירה את הטענות המתמשכות שלו שהנשיא ברק אובמה לא נולד בארצות הברית. "גרמתי לו להציג את תעודת הלידה שלו. אני מרוצה מזה", השיב המועמד הרפובליקני.



לקראת סיום העימות, חזר טראמפ על טענתו כי לקלינטון "אין את הסיבולת" להיות נשיאה וכי היא הראתה שאינה יכולה לנהל משא ומתן שיחייב מדינות שארצות הברית מגנה עליהן לשלם על כך. קלינטון סיפקה תשובה מוחצת שזכתה למחיאות כפיים: "ברגע שהוא יסייר ב-112 מדינות וינהל משא ומתן על הסכם שלום, על הפסקת אש, על שחרור של מתנגדי משטר, על פתיחת הזדמנויות חדשות במדינות ברחבי העולם או אפילו יעיד במשך 11 שעות מול ועדה של הקונגרס, אז הוא יוכל לדבר על סיבולת". עם זאת, טראמפ הבהיר כי אם קלינטון תנצח בבחירות, הוא יתמוך בה.



ישראל הוזכרה במהלך העימות פעם אחת, בהקשר של ההסכם עם איראן. "ההסכם יוביל לבעיות גרעיניות, כל מה שהם צריכים לעשות זה לחכות עשר שנים ולא לעשות הרבה", אמר טראמפ. "והם הולכים לסיים עם גרעין. פגשתי את ביבי נתניהו אתמול ותאמינו לי, הוא לא שמח".



אנשיה של קלינטון הזהירו עוד לפני העימות כי טראמפ עלול להמשיך ולעוות עובדות לצרכיו, ופרשנים ציינו כי אכן היו מספר פעמים שבהם המועמד הרפובליקני לא דיבר אמת מלאה. כך למשל, הוא טען כי מעולם לא אמר שההתחממות העולמית היא קונספירציה של סין וזאת על אף שצייץ על כך בנובמבר 2012 ואף הכחיש כי תמך בפלישה לעיראק על אף שבריאיון בשנת 2002 הוא הביע עמדה הפוכה.



"לטראמפ נגמר הדלק"


מיד אחרי העימות אמר טראמפ כי הוא חש שהוא היה בסדר גמור ורמז כי תכנן להתייחס לרומנים של ביל קלינטון ולא עשה את זה "מתוך כבוד לצ'לסי קלינטון". תחילה הוא שיבח את התנהלותו של המגיש הולט, אולם אתמול כבר נשמע אחרת ומתח עליו ביקורת על שלא לחץ על קלינטון בסוגיות רגישות כמו פרשת המיילים. על אף שבמטה טראמפ שיבחו את הופעתו, מקורבים למועמד הרפובליקני הודו כי הוא לא היה במיטבו, אם כי הפנו גם הם את האש לעברו של הולט. "אם אני הייתי דונלד טראמפ, לא הייתי משתתף בעימות נוסף אלא אם היו מבטיחים לי שעיתונאי יפעל כמו עיתונאי", אמר ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני.



תומכי טראמפ. צילום: רויטרס
תומכי טראמפ. צילום: רויטרס



מנגד, מנגד, קלינטון חגגה עם תומכיה במסיבה בלונג איילנד והכריזה "אתם מרגישים טוב הלילה? טוב, גם אני". סגנה, טים קיין, אמר אתמול כי טראמפ "הותיר שאלות רבות ללא מענה" וכי "נגמר לו הדלק" בעימות.



מרבית כלי התקשורת, כמו גם הסקרים שאחרי העימות, הצביעו על קלינטון כמנצחת. בניו יורק טיימס נכתב כי "כאשר רק מועמדת אחת רצינית והשני הוא בריון, המושג של עימות מאבד מערכו". בוושינגטון פוסט ציינו כי טראמפ "לא נראה מוכן להיות נשיא", בעוד שברשת פוקס השמרנית ציינו הפרשנים כי המועמד הרפובליקני "לא לקח את השליטה בכלל" וכי "זה עוזר להתכונן לדבר כזה", רמז להכנות המועטות שהקדיש טראמפ לעימות.