זאת כבר הפכה לקלישאה, אך הפעם זה מרגיש אמיתי מתמיד: האם טראמפ יוכל להתאושש מהשערורייה האחרונה, או שעיתוני הבוקר בארצות הברית יפרסמו הספדים לאחד מהמירוצים המשונים שידעה המדינה, ויקברו אותו סופית? פחות מחודש לפני הבחירות יתייצבו מחר לפנות בוקר שני המועמדים לנשיאות, כשהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ נראה על הקרשים. העימות ייערך בסנט לואיס שבמיזורי, במתכונת של דיון עם הציבור. שני המועמדים, טראמפ והילרי קלינטון,יצטרכו להתמודד עם שאלות מהקהל, ואת הערב ינהלו שני מנחים, העיתונאים אנדרסון קופר ומרת'ה ראדטז.



העימות הקודם בין המועמדים הוכרע לטובת המועמדת הדמוקרטית, והכניס את הקמפיין הרפובליקני לסחרור שנדמה שלא נפסק. זה התחיל בהתבטאויותיו של טראמפ בנוגע לזוכת פרס מיס יוניברס לשעבר, אלישיה מצ'אדו, אותה הוא כינה "מיס פיגי" ו-"מיס עוזרת בית" בהתייחס למוצאה הלטיני, ובהמשך נחשף דוח מס משנת 1995 שבו טראמפ דיווח על הפסדים של כמעט מיליארד דולר, הפסדים שיכלו לפטור אותו מתשלום מיסים למשך 18 שנים, אך בסוף השבוע האחרון התפוצצה מה שנראה כשערורייה ששברה את גב הגמל.



סרטון גס שצולם ב-2005 ונחשף במהלך סוף השבוע, הציג את טראמפ כשהוא מתבטא באופן שמבזה נשים ואף גובל בתקיפה מינית. בסרטון אמר טראמפ כי "ככוכב אני יכול לעשות בנשים כפי שאני רוצה, אני יכול לתפוס אותן במפשעתן (תוך שימוש במילה גסה מ.א.)" תומכיו הלא רבים בין בכירי המפלגה הרפובליקנית, שהביעו תמיכה מסוייגת בו במהלך הקמפיין נגד המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, החלו לנטוש את הקמפיין ואפילו סגנו המיועד מייק פנס סירב להגן על טראמפ ואמר שהוא "יתפלל למען משפחתו".



טראמפ יוצא אל קהל אוהד למרות הסרטון הגס. צילום: רויטרס
טראמפ יוצא אל קהל אוהד למרות הסרטון הגס. צילום: רויטרס



אך לעומת בכירי המפלגה, דווקא ציבור הבוחרים של המפלגה הרפובליקנית עומד מאחורי המועמד. בסקר שערך אתר "פוליטיקו" לאחר חשיפת הסרטון, רק 12% מהנסקרים שהזדהו כרפובליקנים רצו שטראמפ יפרוש, זאת לעומת 40% מהציבור הכללי ו-70% מהדמוקרטים.



קלינטון התחמקה ממבוכה משלה


חשיפת הסרטון לא יכלה לקרות בזמן טוב יותר מבחינת קלינטון, שבאותו הזמן אתר המידע ויקיליקס חשף חלקי נאומים שנשאה בהם הודתה שהיא מנותקת ממעמד הביניים וזיגזגה בנוגע לתמיכתה להסכמי סחר בין לאומיים, תגליות שבזמן אחר אולי היו עולות לה בקולות רבים אך עברו כמעט ללא התייחסות לאור הסערה של טראמפ.



אתר הפרשנות "538", שהצליח לנבא את תוצאות הבחירות בכל המדינות בבחירות 2012 ו-49 מתוך 50 בבחירות 2008 העריך את סיכוייו של טראמפ להיבחר לנשיאות במעט יותר מ-20%, ואלא אם ייקרה הבלתי יאמן הלילה, נראה שהפעם אפשר לומר שהבחירות כמעט והוכרעו.