דונלד טראמפ והילרי קלינטון קיימו לפנות בוקר (שני, שעון ישראל), את העימות הנשיאותי השני ביניהם, ועל פי המסתמן, זה היה יותר הערב של המועמד הרפובליקני מאשר של יריבתו. השניים התייצבו בעיר סנט לואיס שבמדינת מיזורי, כשישנה תחושת קריסה בקמפיין של המיליארדר ולא חיכו הרבה זמן עד שהחלו להתעמת על הנושאים החמים, כולל הקלטת האחרונה של טראמפ, ופרשת האימיילים של קלינטון, והטיחו אחד בשנייה משפטים קשים, כשאחד משיאי הערב הגיע כאשר איש העסקים הודיע כי קלינטון תשב בכלא על מעשיה אם ייבחר. השניים לא לחצו ידיים בהתחלה, אך עשו זאת בסיום.



עוד לפני כן, טראמפ גנב את ההצגה, כשכינס מסיבת עיתונאים בה העמיד שתי נשים שנפגעו ע"י הילרי וביל, אחת מהן, אישה עיוורת, שבגיל 12 חוותה אונס, אך הילרי הוציאה את התוקפים זכאים בבית המשפט ונשמעה צוחקת על כך בקלטת. השנייה היא אישה שהותקפה ע"י ביל קלינטון. המהלך של טראמפ היה חכם, שכן הוא עשה זאת בזמן שהטלוויזיה עסוקה בהכנות, וצמאה לכל פרט חדש, כך שקיבל זמן מסך יקר מאוד.



העימות נערך במתכונת של דיון עם הציבור, במהלכו אנשים שמגדירים את עצמם כ"בוחרים מתנדנדים" העלו שאלות מהקהל. שני עיתונאים בכירים פיקחו על האירוע וניהלו אותו - אנדרסון קופר מ-CNN ומרת'ה ראדטז מ-ABC ונדמה כי טראמפ שידר חוסר שביעות רצון מהתנהלותם. לאחר העימות, מדדה רשת CNN את הזמן שהם דיברו, והתוצאות הראו כי טראמפ דיבר במשך 40:10 דקות, לעומת קלינטון, שעשתה זאת במשך 39:05 דקות. ישראל לא הוזכרה לאורך כל העימות, שהירבה לעסוק בענייני פנים, אך גלש גם לעניין של סוריה והפליטים.



מנחה האירוע עימת את טראמפ כבר בהתחלה עם הסערה האחרונה, סערת "הקלטת הלוהטת" שהתפרסמה בסוף השבוע, בה הוא נשמע מתאר בצורה בוטה את קשריו המיניים עם נשים, ביניהן נשים נשואות - ושאל אותו ישירות האם עשה את הדברים האלה (אמר כי "ככוכב אני יכול לעשות בנשים כפי שאני רוצה, אני יכול לתפוס אותן במפשעתן"). השאלה הגיעה לאחר שהשאלה שנשאלה מהקהל היתה האם הם רואים בעצמם מודל לחיקוי.



טראמפ מסיר את הכפפות מההתחלה


קלינטון פתחה את העימות ואמרה: "חשוב מאוד שנבהיר לילדנו שיש לנו מדינה נהדרת, כי אנחנו טובים. אנחנו נכבד אחד את השני, נחפש את הדרכים לחגוג את המגוון, וננסה לקרב כל ילד וילדה למען המדינה. אם נעבוד ביחד, ונתגבר  על המחלוקות, אין דבר שאמריקה לא תוכל לעשות. אני מקווה שנתאחד לאחר הקמפיין, ולאחר שאזכה, אהיה הנשיאה לכל הנשיאים. אני רוצה לאחד את המדינה, זה מה שמגיע לנכדים ולילדים".
טראמפ: "אני מסכים עם כל מה שהיא אמרה, נמאס לי לראות דברים כל כך קשים, זאת מדינה טובה, אנשים נהדרים. תפישתי היא להפוך את אמריקה לגדולה יותר. כשאני רואה את אובמה קר, ורואה כמה העסקה עם איראן היא גדולה ורעה. נתנו כסף למדינה הטרוריסטית הגדולה ביותר בעולם. אנחנו צריכים להחזיר את הכבוד לחוק מחדש, זקוקים לצדק, אני רוצה לשפר את המצב בשכונות העוני". 
 
טראמפ וקלינטון, הלילה. צילום: רויטרס
טראמפ וקלינטון, הלילה. צילום: רויטרס
 
"אני לא גאה בדברים שאמרתי, אני מתחרט, אני מתנצל על מה שהיה. זאת היתה שיחת מלתחות שאני מתחרט עליה, זאת היתה שיחה בעולם שבו מטביעים אנשים בכלובי מתכת, ונעשים דברים נוראיים. לא ראינו דברים כאלה אי פעם. אנשים מסתכלים על המדינה, ואני נבוך ממה שהם רואים. אני אנצח את דאעש, שנוצרו מתוך ואקום, בגלל שיקול דעת מוטעה, אני אטפל בדאעש ואתייחס לדברים יותר חשובים". 

קלינטון: "כמו כולם, גם אני חשבתי על מה שראינו בהקלטה, אני סבורה שטראמפ לא ראוי לכהן בתפקיד. הרבה רפובליקנים אומרים את הדברים הללו. שמענו בשישי בהקלטה מה טראמפ חושב על נשים מה הוא עושה לנשים. הווידאו מייצג בדיוק מי זה טראמפ ואת אופיו. ראינו במהלך הקמפיין כיצד טראמפ פוגע בנשים בטלויזיה ובטוויטר, זה האופי שלו וזה לא רק נשים וזה לא רק הווידאו הזה". 

"טראמפ תוקף מיעוטים ומוגבלים והמדינה הזו צריכה להוכיח שזה לא מי שאנחנו, זה לא המדינה שלנו. אמריקה כבר גדולה כי אנחנו טובים ואנחנו מכבדים אחד את השני, ואנחנו חוגגים את השוני שבנו. זו האמריקה שאני אוהבת.  אני מזכירה לכולם מה מישל אובמה אומרת - 'כשהם יורדים נמוך, אני עולה גבוה'. אם זה רק וידאו אחד, אז אולי זה היה ניתן להסברה, אבל הוא מעולם לא התבייש. הוא לא התנצל למשפחת קאהן המוסלמית, שבנם נהרג כגיבור חייל אמריקאי והוא לא הפסיק לתקוף אותם. טראמפ לא התנצל כלפי השופט על כך שתקף אותו כי הוא מקסיקני, הוא לא התנצל על כלום והוא צריך לקחת אחריות".

"לא היה מישהו שניצל נשים כמו ביל קלינטון"

טראמפ, שהתכונן לעימות עם כריס כריסטי, הוריד את הכפפות: "אני לא גאה בזה, אבל זה קרה. אם תסתכלי על ביל קלינטון. אני דיברתי והוא פעל. לא היה אדם שניצל נשים כמותו. הילרי התקיפה את אותן נשים, אחת מהנשים נאנסה בגיל 12 וקלינטון צחקה כשהצליחה לזכות. היא כאן איתנו הערב. הוא הודח ושילם לנשים". 
קלינטון: "כל מה שהוא אמר לא נכון, אבל הוא מנהל את הקמפיין שלו איך שהוא בוחר. במקום לדבר על אג'נדה למדינה, הוא בוחר לדבר כך. הוא לעולם לא מתנצל. הוא לא התנצל למר וגב' קאהן, שבנם נהרג בעירק, וטראמפ תקף אותם בגלל דתם. הוא לא התנצל בפני העיתונאי, שהוא לגלג על אובמה, ושהנשיא אובמה לא נולד בארצות הברית. הוא צריך לקחת אחריות על המילים שלו".

טראמפ: "האנשים שאני מדבר מולם, המצביעים, דורשים להושיב אותך בכלא ואני אדאג לכך. יהיה תובע מיוחד שיבחן את הדברים הללו. את פושעת וצריכה לשבת בכלא. את צריכה להתנצל על 33 אלף המיילים שמחקת. לא רציתי להגיד את זה, אבל אם אזכה, אמנה תובע שיבחן את כל השקרים שלך. כשאני מדבר בפני קהל האנשים בארצות הברית, הם כועסים עליך. מעולם לא היה דבר כזה. את מציינת הרבה את מישל אובמה. היא דיברה עליך דברים רעים מאוד, את מדברת עליה כחברה? תסתכלי על ההתמודדות ביניכם".  

קלינטון: "מזל שאדם כמו דונלד טראמפ לא יהיה סמכות חוקית כאן"
טראמפ: "כי אם כן, את היית בכלא"

טראמפ על המוסלמים: "צריכים להבין שיש בעיה"


השאלה מהקהל התייחסה ליחס כלפי המוסלמים בארצות הברית. טראמפ החל ואמר: "המוסלמים צריכים לדווח על הבעיות כשהם רואים אותם. תמיד יש סיבה לכל דבר. אם הם לא עושים זאת, מדובר על בעיה למדינה שלנו. נסתכל על אורלנדו, על מרכז הסחר העולמי. קלינטון לא מתייחסת לזה. צריך לנקוב בשם הבעיה. היא לא מוכנה להגיד את זה. מדובר בטרור איסלאמי קיצוני, וזאת הבעיה".
קלינטון: "שמעתי הרבה מוסלמים ברחבי המדינה. לרוע המזל היו הרבה דברים אפלים ונוראיים שנאמרו על מוסלמים, שחלקם איבדו את יקיריהם. יש לנו מוסלמים מאז ג'ורג' וושינגטון. איבדנו אחד גדול לא מזמן, כמו מוחמד עלי. החזון שלי בארצות הברית היא שלכל אחד יש מקום כאן, אם אתה תורם לקהילה, ואזרח טוב. זה מסוכן להיכנס לדמגוגיה כמו שטראמפ עושה על המוסלמים. עבדתי וראיתי הרבה קבוצות של מוסלמים, שרוצות להרגיש חלק מהמדינה. זה מה שאני רוצה לראות. אני מתכוונת להביס את דאעש עם מדינות מוסלמיות. עכשיו חלקן שומעות את טראמפ ומסתייגות. זוהי מתנה לדאעש. אנחנו לא במלחמה עם האיסלאם. אני רוצה מדינה שכולם מקובלים בה". 

קלינטון: "לא אאפשר לאף אחד שמהווה סיכון להיכנס למדינה. הרבה פליטים, כמו הילד בן ה-4 שנפצע בהפצצות של רוסיה. אנחנו צריכים לתרום את החלק שלנו. אנחנו נבדוק כל אחד שנכנס בצורה הכי מקצועית שיש, אבל זה חשוב לנו, כמדיניות, שלא נגיד שלא נכניס אותם כי הם מוסלמים. איך אפשר לעשות את זה בלי לגרום לצער במדינה שלנו? מה שהוא אומר לא חכם ואפילו מסוכן".



טראמפ: "אנחנו מאפשרים לאנשים ופושעים להיכנס בשערינו. אסור לנו לתת לזה לקרות. היא רוצה שחרור לכולם, שכולם יבואו וייכנסו. זה דבר רע מאוד. שיקול הדעת שלה כל כך גרוע, שאסור לה להיות נשיאת ארצות הברית".



קלינטון: "הממשל הרוסי מתערב לטובת טראמפ"; הרפובליקני: "שיקול הדעת שלך רע"


לאחר מכן עברו השניים לדבר מעט על נושאי חוץ. קלינטון האשימה ואמרה:  "הממשל הרוסי מתערב לטובת טראמפ בבחירות. אנחנו רואים את זה קורה בשבילו. עלינו לדרוש מטראמפ לחשוף את החזרי המס שלו כדי שנבין את הקשר שלו לרוסים" טראמפ עצמו ביטל את דבריה ואמר: "יש לי הרבה קשרים ברוסיה, אין לי הלוואות מהם, אני ביחסים מצוינים איתם. שיקול הדעת שלך הוא רע. ראינו את זה בעיראק, בסוריה, בבנגאזי. עכשיו יש 33 מדינות שהם נמצאים בהן. כל הכבוד לך. 



קלינטון: "המצב ברוסיה קטסטרופלי. איראן על הקרקע, רוסיה באוויר, ומאות אנשים עדיין פליטים, ומופצצים בחאלב כדי לחסל את המורדים שמחזיקים מעמד נגד אסד. לרוסיה לא אכפת מדאעש, הם רוצים את אסד בשלטון. צריך לבצע שם אזור מפורז, שמיים סגורים, כי הם לא מתכוונים להגיע לפתרון מדיני ואנחנו צריכים לעבוד קרוב יותר עם הכוחות על הקרקע. מה שמסוכן כאן היא האגרסיביות של רוסיה. היא החליטה שאפשר לעשות הכל שם. התווכחתי כבר עם פוטין, ואעשה זאת בעתיד. אפשר לעבוד איתם. כך סגרנו את העסקה עם איראן. יש לנו יותר כוח עכשיו מבעבר במשא ומתן איתם".



טראמפ: "היא מדברת על רוסיה, אבל עם זאת רוסיה מתקדמת בנשק גרעיני ואנחנו נסוגים. היא מדברת נוקשה על פוטין ואסד. היא אפילו לא יודעת מי אלו המורדים. כל פעם שאנחנו בוחרים במורדים אנו מייצרים דברים יותר גרועים מהמנהיגים המכהנים. כל מה שהיא עשתה ביחסי חוץ היה אסון. תראו את רוסיה, חתמנו על הפסקת אש שם, תראו את עסקת איראן, איראן ורוסיה נגדנו הילרי רוצה להלחם למען המורדים והיא אפילו לא יודעת מי אלו המורדים. 
"כרגע סוריה נלחמת בדאעש. סוריה זה רוסיה ואיראן, כרגע שתי מדינות חזקות ועשירות בזכות המדיניות של אובמה וקלינטון. צריך לפגוע בדאעש כרגע. היה להם צ’אנס עם אסד והם לא ניצלו את זה. הטיפשות של ההנהגה שלנו ביחסי חוץ היא גדולה. הם מדליפים שהם יצאו למתקפה במוסול עוד שלושה שבועות וכבר עכשיו המחבלים עוזבים. איזה טיפשים ההנהגה שלנו. 200 גנרלים תומכים בי. אנחנו מדברים על זה כל הזמן, למה הם לא פועלים בסודיות".

טראמפ: "יש לה הרבה מאוד שנאה ורוע בלב"

לאחר מכן נשאלו השניים ע"י אדם מהקהל על המצב של הקהילה האפרו אמריקאית בארצות הברית, ועל האפשרות שיהיו נשיאים של כל האומה.
טראמפ החל ואמר: "היא מכנה את האנשים במדינתנו 'נתעבים', אני אהיה נשיא עבורם, אני אשנה את שכונות העוני, אתן כוח לאנשים, כלכלה טובה, מקומות עבודה. איבדנו כסף, מפעלים, זה אסון, בגללם.

"היא שיקרה בעימות האחרון, כמו שהיא משקרת על הרבה אנשים. אהיה נשיא לכולם. המצב עבור האפרו אמריקאים גרוע, גם עבור ההיספניים. היא מדברת, אבל לא עושה. 46 אחוז מהאפרו אמריקאים נמצאים מתחת לקו העוני. כמעט ואין מקומות עבודה. אני מדבר בפני 20-30 אלף איש ואני שואל: מה יש לכם להפסיד? אם היא תהיה נשיאה, שום דבר לא יקרה, בעיקר בגלל החברים שלה העשירים. היא רק דיבורים ולא מעשים. יש לנו מדינה מפולגת, יש עלייה ברציחות, יש לה שנאה גדולה בלב שלה. תאמינו לי, היא קוראת לתומכים שלי מוגבלים ודחויים ואם היא תבחר זה יהיה אסון".

קלינטון: "ניסיתי לעשות כל חיי למען ילדים ומשפחות, מאז שהייתי סטודנטית. הוא מדבר הרבה על 30 שנות החיים הציבוריים שלי. התחלתי כעורכת דין צעירה, טיפלתי בילדים בעלי מוגבלויות, עבדתי עם לטיניים. אני בהחלט מסורה שלרעיון שלכל אמריקאי יש פה מקום. כשמסתכלים על המכתבים ששולחים לי, הרבה מאוד אנשים מפחדים שהם לא ימצאו את עצמם בארצות הברית של טראמפ".

השאלה האחרונה: "ציינו תכונה אחת טובה אחד על השני"


קלינטון:
"אני מכבדת את ילדיו. הם מוכשרים בצורה יוצאת מן הכלל, ומוסריים. זה אומר הרבה עליו. אני לא מסכימה עם מה שהוא אומר, אבל עם החינוך כן. הבחירות האלה הפכו להיות אינטנסיביות, כי הרבה עומד על הפרק. אנחנו נבחר נשיא שיציב מדיניות חשובות לתקופה הזאת. יש הרבה מאוד דברים שחייבים לטפל בהן, ולכן אני מכינה תוכניות ומוציאה את חלקי האישי, והולכת לעניין הציבורי".
 
טראמפ: "המחמאה על ילדיי היא גדולה. אני גאה בהם. באשר להילרי, היא לא נכנעת, היא לא עוזבת, היא לוחמת, אני לא מסכים עם רוב המלחמות שלה, עם כושר השיפוט שלה, אבל היא לא מוותרת וזאת נקודה חשובה".

מיד לאחר העימות ערכה רשת CNN סקר זריז כדי לברר מי, לדעת הציבור האמריקאי, ניצח בבחירות. 57% אמרו שהילרי קלינטון ניצחה, לעומת 34% שטענו שטראמפ יצא כשידו על העליונה. מדובר בירידה למזכירת המדינה לשעבר לעומת העימות הראשון, אז 62% אמרו שניצחה.