נשיא ארצות הברית ברק אובמה תקף בחריפות את אמירותיו האחרונות של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, בהן סרב להכיר בתוצאות הבחירות: "כאשר אתה מנסה לזרוע זרעים של ספק במוחם של אנשים לגבי הלגיטימיות של הבחירות שלנו, אתה מכרסם את יסודות הדמוקרטיה שלנו". אמר אובמה בעצרת בחירות של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון במיאמי.



הנשיא האמריקני הוסיף: "כאשר אתה מעלה טענות על הונאה מבלי שמץ של ראיה, כפי שהעלה טראמפ בעימות, הוא הפך למועמד הראשון מטעם מפלגה בהיסטוריה האמריקנית שלא מתחייב להודות בהפסדו, ולאחר מכן אמר היום כי יקבל את התוצאות רק אם ינצח? זה לא נושא לבדיחות".



דבריו של אובמה הגיעו לאחר שטראמפ סרב לומר כי הוא יקבל את תוצאות הבחירות בעצרת באוהיו: "אני רוצה להבטיח ולהתחייב לכל המצביעים והתומכים שלי ולכל העם בארצות הברית כי אני לגמרי אקבל את התוצאות של הבחירות לנשיאות הנהדרות הללו – אם אני המנצח". במהלך העימות השלישי והאחרון סירב טראמפ להתחייב שהוא יקבל את תוצאות הבחירות שצפויות להתקיים בעוד כ-19 ימים, ב-8 לנובמבר, "אני אגיד לך בזמן. אשמור אתכם במתח, אוקיי?".



רגיעה מהקמפיין? לא ממש


שני המועמדים נפגשו הלילה שוב, יממה לאחר העימות ביניהם. קלינטון וטראמפ חלקו במה אחת באירוע הצדקה המסורתי לזכרו של מושל ניו יורק לשעבר אלפרד סמית', אירוע שבדרך כלל נותן למועמדים הזדמנות לקחת הפסקה קלה מהמרוץ לבית הלבן. שני המועמדים ניצלו את המעמד כדי לצחוק אחד על השני וגם קצת על עצמם. 



טראמפ עלה לדבר ראשון ויצר מתח מסוים באולם כשהחל לעקוץ את יריבתו ואף ספג קריאות בוז כשכינה אותה "מושחתת". "עם כל חילופי הדברים בין יריבתי לביני בעימות, הוכחנו שאנחנו יכולים להיות מנומסים אחד כלפי השני", אמר, "למעשה, רגע לפני שתפסנו את מקומנו על הבמה, הילרי נתקלה בי בטעות וביקשה סליחה" .



ואז המועמד הרפובליקני הוסיף: "עניתי לה 'נדבר על זה אחרי שאזכה בבחירות'", כשהוא מכוון לסירובו בעימות לומר אם יקבל את תוצאות הבחירות אם יפסיד.



הילרי, מנגד, עקצה את טראמפ על יחסו כלפי נשים, וצחקה על ראיון שנתן ב-2202, בו אמר שנשים נהיות פחות מושכות אחרי גיל 35. "דונלד מסתכל על פסל החירות (דמות של אישה) ורואה ציון '4', אולי '5' אם היא תאבד את הלפיד, הלוחות ותשנה את השיער".



ואז אמרה המועמדת הדמוקרטית לקהל: "אתם יודעים מה יהיה מספר טוב לאישה? 45". הנשיא הבא יהיה ה-45 במספר מאז נוסדה ארצות הברית.



בסיום האירוע לחצו שני המועמדים ידיים, מחווה שהם נמנעו ממנה בעימות שהתרחש יממה קודם.  



תקיפות והעלבות אישיות בעימות השלישי


לפי סקר של ה-CNN בעימות שנערך ביום רביעי ניצחה קלינטון ב-52% בעוד 39% מהצופים היו בטוחים כי טראמפ ניצח. בעימות ניצלו השניים את הבמה כדי לתקוף אחד את השנייה, בכינויים שכללו ביטויים כמו "בובה של פוטין", "אישה רעה מאוד" ועקיצות על כל נושא שהועלה על ידי המגיש.



הילרי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות האחרון. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות האחרון. צילום: רויטרס



העימות, שארך כ-90 דקות, כלל דיון מתמשך לגבי נושאי הפנים הבוערים בארצות הברית: מינוי שופטים לבית המשפט העליון, התל"ג, מדיניות המסים וכמובן הפלות והחזקת נשק, נושאים שרודפים את הפוליטיקה האמריקאית כבר שנים. השניים גם התמודדו עם שאלות לגבי מדיניות החוץ, ובעיקר בכל הקשור למצב בעיראק ובסוריה, ולהסלמה עם רוסיה בתקופה האחרונה. ישראל לא הוזכרה בדיון אפילו פעם אחת, אך באחת ההזדמנויות טען טראמפ כי הסכם הגרעין שנחתם עם איראן הוא מתנה גדולה עבור המשטר האיראני.