קחו עצה טובה: אל תתרגשו מהסקרים האחרונים המיטיבים עם טראמפ, וגם לא עם הסקרים שעושים חסד עם קלינטון. אחד מהשיאים המפוקפקים והתקדימים המגוחכים של המרוץ לנשיאות הנוכחי הוא ריבוי סקרי דעת הקהל. בסוף שבוע שעבר פורסמו ביום אחד וכמעט באותו זמן, תוצאות של תשעה סקרים. הם יצרו יותר בלבול ומבוכה מאשר תמונת מצב אמינה. לאיזה סקר להאמין? לזה שנתן יתרון של 4% לקלינטון, או לזה שהעניק פער של 1% לטובת טראמפ? סקר משותף ל"וושינגטון פוסט" ולערוץ ABC העלה יתרון מרשים של 12% לטובת קלינטון. יומיים לאחר מכן, ירד היתרון לטובתה ל־6%. רק בפוקס ניוז טראמפ מוביל, נכון לאתמול (ראשון).



בתום שנה של מרוץ ששבר כל מוסכמה מקובלת, שרמס כל נוהל ובמתחם הרפובליקני חנק כל סימן של שפיות - הדבר שצריך להישמר ממנו הוא הסתמכות על בחינת הלכי הרוח בקרב הבוחרים ובדיקת דפוסי ההצבעה הצפויים שבאים לידי ביטוי בתוצאות סקרי דעת הקהל. יותר מהסקרים, מה שיכול להעיד ולהתפרש במידה רבה של ודאות כסימן לניצחון צפוי לקלינטון, הוא הדיווחים הרווחים בימים האחרונים על מה שמוגדר "פניקה וחרדה" בקרב מנהיגים רפובליקנים בגבעת הקפיטול. סנאטורים בכירים במיוחד, אלה שעומדים לבחירה מחודשת, פוחדים ומבועתים מפני ההשלכות של תבוסה של טראמפ, על עתיד הרוב הרפובליקני בסנאט ובבית הנבחרים.



לפי דיווח בלעדי שפורסם באתר החדשות "ניוזמאקס" - “רפובליקנים מפוחדים, המעריכים שהמועמד הרפובליקני כבר הפסיד, מפנים ומעבירים כספים לסנאטורים המתמודדים על מושביהם בסנאט”. על סמך אותו דיווח, “במטרה לשמור על הרוב הרפובליקני בסנאט הופנו באחרונה 25 מיליוני דולרים לסיוע לקמפיינים של שישה סנאטורים רפובליקנים ש”רצים מול יריבים דמוקרטים חזקים”.



מדובר בקרן חשאית שמנהל מנהיג הרוב בסנאט, מיץ’ מקניל. הסיוע המיוחד חולק לסנאטורים מנבדה, מאינדיאנה, מקרוליינה הצפונית, מניו המפשייר וממיזורי. את התגובה הקולעת ביותר לסקרים נתן דונלד טראמפ. בנאום שנשא בסוף שבוע שעבר הציע במלוא הרצינות, “המערכת כל כך מושחתת, אולי מוטב ועדיף לבטל בכלל את הבחירות?”. נראה שדונלד טראמפ יודע משהו שהסוקרים לא יודעים, והמשהו הזה לא עושה עמו חסד.