תגובה רשמית: הבית הלבן התייחס הערב (שני) בפעם הראשונה להודעתו של מנהל ה-FBI, ג'יימס קומי, על החקירה המחודשת בפרשת המיילים והדגיש כי הנשיא ברק אובמה אינו מאמין שקומי מבקש להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות. בתדרוך היומי לעיתונאים, הבהיר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי אובמה מאמין שקומי הוא "אדם בעל הגינות", אך הדגיש כי הנשיא "לא יגן ולא ימתח ביקורת" על הדברים שמנהל הבולשת מוסר בהודעותיו הרשמיות, כולל לגבי ההודעה מיום שישי על חידוש החקירה בפרשת המיילים של הילרי קלינטון.



לדברי ארנסט, הבית הלבן גם "נזהר מאד שלא להיראות כמי שמנסה להשפיע על ההחלטות של הבולשת או של משרד המשפטים", וכי לאובמה יש גם "אמון מלא" בשרת המשפטים והתובעת הכללית, לורטה לינץ', וכי הוא מאמין שהיא יכולה לנהל את הטיפול בפרשת המיילים של קלינטון באופן אחראי.



אמש קיבלו סוכני הבולשת צו בית משפט שיאפשר להם לבחון את המיילים שהתגלו על המחשב הנייד של הומה אבאדין, העוזרת הקרובה של הילרי קלינטון, ושל בעלה בנפרד, אנתוני ווינר. הצו היה דרוש מאחר שהתכתובות התגלו במקרה בעת שהחוקרים עסקו בחקירה על צילומי העירום ששלח ווינר לנערה בת 15, אולם עדיין לא ברור מדוע הוא ניתן רק השבוע על אף שהסוכנים ידעו על קיום המיילים כבר לפני שבועות אחדים.



מהדיווחים בארצות הברית עולה כי קרוב ל-650 אלף תכתובות מיילים נמצאות על המחשב הנייד ולפי הערכות ראשוניות, אלפים מתוכם נשלחו מהשרת הפרטי ששימש את קלינטון בעת שכיהנה כמזכירת המדינה או נשלחו אליו. הבדיקה, שאמורה לגלות אם המיילים כוללים גם חומרים מסווגים בניגוד לחוק, צפויה להימשך שבועות אחדים לכל הפחות, הרבה מעבר ליום הבחירות.



אתר "פוליטיקו" דיווח היום כי אבאדין אמרה לעמיתיה שהיא נדהמה לגלות שסוכני הבולשת מצאו את המיילים שלה על המחשב של ווינר וכי היא עדיין אינה יודעת כיצד התכתובות שלה הגיעו למכשיר של בעלה בנפרד.



"הדלפות מוליכות שולל"


לפני שהבית הלבן התייחס הערב לפרשה, המשיכו במפלגה הדמוקרטית להביע את כעסם על התנהלות הבולשת, ובמיוחד של המנהל קומי, שלטענתם עלולים להוביל לניצחונו של טראמפ בשבוע הבא. דובר מטה הבחירות של קלינטון, בריאן פאלון, צייץ בטוויטר בתגובה לפרסום ב'וול סטריט ג'ורנל' על כמות המיילים האדירה שהתגלתה על המחשב כי מדובר "בהדלפות מוליכות שולל של ה-FBI וזה מביש".



מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, אף שלח מכתב תקיף לקומי, ובו האשים אותו כי הוא ככל הנראה הפר את חוק האץ' הפדרלי משנת 1939, אשר אוסר על פעילות פוליטית מצד בעלי תפקידים בכירים בזרוע המבצעת של הממשל – מלבד הנשיא, סגנו ובכירים נוספים – מלעסוק בפעילות פוליטית ולהשפיע על הבחירות. לטענת ריד, קומי התעלם מדרישתו לחקור את הקשרים לכאורה בין מטה טראמפ לבין הממשלה הרוסית, אולם "כאשר הגיעה לרשותך הרמיזה הקלה ביותר שקשורה למזכירה קלינטון, מיהרת לפרסם את זה באור השלילי ביותר".



"הפעולות שלך בחודשים האחרונים הפגינו מוסר כפול מטריד לגבי הטיפול במידע רגיש, עם מה שנראית כמו כוונה ברור לסייע למפלגה פוליטית אחת על פני אחרת", כתב ריד. "אני כותב לך כדי לעדכן אותך שהמשרד שלי קבע שהפעולות האלה כנראה הפרו את חוק האץ'. באמצעות הפעולות החד מפלגתיות שלך, ייתכן שהפרת את החוק".



לנוכח האירועים הדרמטיים, הראה היום סקר של אתר 'פוליטיקו' כי קלינטון מובילה בשלושה אחוזים על פני טראמפ - 42 אחוז מול 39 אחוז - בהתמודדות מרובעת ובפער של 46 אחוז מול 43 אחוז בהתמודדות ישירה בין השניים. על אף שהסקר נערך אחרי הודעתו של קומי, לא מדובר בשינוי לעומת הסקר הקודם שגם בו היתרון של קלינטון עמד על שלושה אחוזים. 39 אחוז מהנשאלים ציינו כי המידע החדש לא ישפיע על הצבעתם, אולם 33 אחוז הודו כי יש כעת סבירות נמוכה יותר שיתמכו בקלינטון.



לפי ממוצע הסקרים של אתר 'RealClearPolitics', היתרון של קלינטון עומד כיום על 2.4 אחוזים, צמצום של שלושה אחוזים לעומת המצב ערב הודעתו של מנהל הבולשת על חידוש החקירה.