יתרון קל: עדות נוספת למכה שספגה המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון בעקבות פתיחת החקירה המחודשת בפרשת המיילים: סקר חדש שפורסם היום (שלישי) הראה כי דונלד טראמפ מוביל על מזכירת המדינה לשעבר באחוז, כשבוע לפני יום הבחירות. סקר של רשת ABC והוושינגטון פוסט הראה כי לראשונה מאז חודש מאי, מוביל טראמפ על פני קלינטון וכעת הוא מקבל 46 אחוז מול 45 אחוז ליריבתו הדמוקרטית. בסקר הקודם של שני כלי התקשורת שפורסם ביום ראשון, קלינטון הובילה באחוז. עם זאת, כלי התקשורת ציינו כי עדיין מדובר בטווח טעות הדגימה וכי גם שבוע לפני בחירות 2012 הוביל מיט רומני על פני ברק אובמה בפער של אחוז - והפסיד.



עוד עולה מהסקר, אשר נערך בין יום שישי ליום שני, כי 53 אחוז ממי שצפויים להצביע בבחירות הביעו "התלהבות עזה" מהמועמד הרפובליקני, עלייה של ארבעה אחוזים לעומת הסקר הקודם, בעוד ש-45 אחוז הביעו עמדה דומה כלפי קלינטון, ירידה של שבעה אחוזים לעומת הסקר מיום ראשון.



טראמפ מיהר לחגוג את הנתון החדש. "וואו, כעת מוביל בסקר של ABC ושל הוושינגטון פוסט 46 מול 45", צייץ בטוויטר. "עלייה של 12 אחוז בתוך שבועיים, בעיקר לפני ההתפרקות של הילרי הנוכלת!".



בתוך כך, כעס רב נרשם אצל הדמוקרטים היום לאחר שה-FBI החליט לפרסם מסמכים חדשים אודות בדיקת חנינה שנויה במחלוקת שנתן ביל קלינטון בתקופת נשיאותו למארק ריץ', בעלה של תורמת דמוקרטית משמעותית. בבדיקה המקורית נפסק כי לא נמצאו בעיות בהתנהלותו של קלינטון, והמסמכים החדשים לא מוסיפים ככל הנראה מידע חדש בעניין. המסמכים הועלו לרשת אתמול, אך זכו לתשומת לב רק הערב לאחר שה-FBI פרסם ציוץ עליהם. דמוקרטים טוענים כי העיתוי של הפרסום לא מובן, בייחוד על רקע ההחלטה של ראש הארגון ג'יימס קומיי לחדש את חקירת המועמדת הדמוקרטית בנושא תיק הדואר האלקטרוני. 



הבוקר המשיך טראמפ לתקוף את קלינטון על פרשת המיילים שהתגלו במחשב של אנתוני ווינר, בעלה בנפרד של הומה אבאדין, העוזרת הקרובה של המועמדת הדמוקרטית. "תראו איך הילרי הנוכלת מטפלת בפרשת המיילים ואת הבלגן הטוטלי שהיא נמצאת בו", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "היא לא מתאימה להיות נשיאה. שיפוט לקוי!".



דברים דומים הוא אמר בעצרת בחירות שקיים במישיגן הלילה. "כיצד תוכל הילרי לנהל את המדינה הזו כשהיא לא יכולה לנהל אפילו את המיילים שלה?", תהה. "הילרי צפויה להיות תחת חקירה במשך זמן רב. היא לא ראויה ואינה כשירה להיות נשיאת ארצות הברית והבחירה שלה תטביע את הממשלה שלנו ואת המדינה שלנו במשבר חוקתי שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו". הוא הוסיף בעוקצנות "תודה רבה, הומה! עבודה טובה, הומה! תודה רבה, אנתוני ווינר!".



טראמפ לא הסתפק בכך ואמר לתומכיו כי קלינטון פוגעת ביכולת לחנך את הילדים מאחר שהיא מספקת דוגמה גרועה לדור הבא. "אתם יודעים, יש לי בן בשם ברון, ואני רוצה לומר לכם: היא דוגמה איומה לבני ולכל הילדים במדינה הזו", אמר.



הילרי קלינטון והומה אבדין. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון והומה אבדין. צילום: רויטרס



מטה טראמפ: "אין חדשות בפרשת המסים"

במשרד המשפטים, שם לא הסתירו בסוף השבוע את מורת רוחם מהחלטתו של מנהל הבולשת, ג'יימס קומי ,להודיע לחברי הקונגרס על פתיחת החקירה המחודשת, הודיעו כי הם מעוניינים לזרז את תהליך הבדיקה של מאות אלפי התכתובות שהתגלו על מחשבו של ווינר.

גורם בכיר במשרד מסר כי התובעת הכללית, לורטה לינץ', וסגניתה סאלי ייטס "חשו שצריך להבהיר שאינן מסכימות עם החלטתו של קומי, אולם אף אחד לא גורר פה רגליים. משרד המשפטים מחויב לעבוד עם הבולשת על מנת לקדם את התיק".

עורכת דינה של אבאדין, קארן דאן, הבהירה כי בכוונתה של אבאדין לשתף פעולה עם החקירה ברגע שתתבקש לעשות את זה, כפי שעשתה בחקירה המקורית. "מההתחלה, גברת אבאדין צייתה מרצונה ובאופן מלא לבקשות של מחלקת המדינה ורשויות אכיפת החוק, כולל שעות של ראיונות והיא נתנה את כל מסמכי העבודה שלה ומסמכים שעשויים להיות קשורים לעבודתה", אמרה.

בתוך כך, נמשכות החשיפות גם נגד טראמפ. אחרי שהתגאה בעימותים מול קלינטון כי הוא לא שילם מסים פדרליים במשך שנים אחרי שניצל "פרצה" בתקנות בעקבות הפסד אדיר שרשם לפני כעשרים שנה, דיווח הניו יורק טיימס כי המועמד הרפובליקני השתמש בטקטיקה שחוקיותה מוטלת בספק ואשר בוטלה על ידי הקונגרס. לפי הדיווח, שיטת ההתחמקות הייתה "כל כך מפוקפקת מבחינה משפטית שעורכי דינו ייעצו לו שמס הכנסה צפוי להכריז שאינה ראויה אם ייבדקו החזרי המס שלו". במטה טראמפ דחו את הטענות והגיבו באומרם "אין פה חדשות".

אנתוני וינר ואשתו הומה אבדין. צילום: רויטרס
אנתוני וינר ואשתו הומה אבדין. צילום: רויטרס



בתוך כך, מושל אוהיו, ג'ון קייסיק הרפובליקני, קיים את הבטחתו כי לא יצביע לדונלד טראמפ לנשיאות על אף שהוא המועמד הרשמי של מפלגתו, וכאשר התייצב בקלפי אמש הוא רשם על הפתק את שמו של מועמד הרפובליקנים בשנת 2008, הסנאטור ג'ון מקיין.



קייסיק היה אחרון המתמודדים שפרשו מהמרוץ הרפובליקני על מועמדות המפלגה לנשיאות אחרי שהתברר כי טראמפ הוא המנצח. אולם בעוד מתמודדים אחרים לשעבר הודיעו על תמיכתם באיש העסקים בבחירות הכלליות, מושל אוהיו הבהיר שוב ושוב כי הוא לא יעשה זאת ואף לא יצביע עבורו, במיוחד אחרי שהתפרסמה הקלטת של טראמפ משנת 2005 עם האמירות הגסות כלפי נשים.



אמש הגיע קייסיק לקלפי כדי ליישם את זכותו במסגרת ההצבעה המוקדמת ומימש את הבטחתו. דוברו של המושל, כריס שרימפ, אישר כי קייסיק רשם על הפתק את שמו של הסנאטור מאריזונה, ג'ון מקיין, שהפסיד בבחירות 2008 לברק אובמה.



מאחר ששמו של מקיין לא הופיע ברשימה המאושרת של שמות שיכולים להופיע על פתקי ההצבעה, קייסיק ייחשב כמי ששם פתק לבן של הימנעות, אם כי הוא השיג את המטרה הסמלית של התנגדותו הפומבית לטראמפ.