ביום שלישי הקרוב תגיע לסיומה אחת ממערכות הבחירות הטעונות, האלימות (בעיקר מבחינה מילולית), המבישות והדרמטיות בתולדות הפוליטיקה האמריקאית, כאשר מיליוני אמריקאים יכריעו אם את תואר הנשיא ה-45 של ארה"ב תחזיק לראשונה אישה, שכבר מכירה היטב את הבית הלבן, או שמא טייקון נדל"ן בעל עבר עשיר בתחום הרכילות והריאליטי הוא שיושבע בינואר הקרוב.



אולם מלבד הבחירה בין הילרי קלינטון לבין דונלד טראמפ, יצטרכו הבוחרים שיגיעו לקלפיות להצביע גם עבור חברי בית הנבחרים והסנאט ועבור נבחרי הציבור ברמה המדינתית והמקומית, כולל השריף או התובע המחוזי, וגם להכריע בשורה של הצעות חוק, תיקונים לחוקה המדינתית או יוזמות מקומיות. לכבוד יום הבוחר האמריקאי, אלה צפויות להיות ההכרעות המסקרנות ביותר של ה-8 בנובמבר.



מעידה גזענית


אחת השאלות הגדולות שמלוות את מערכת הבחירות היא אם הדמוקרטים יצליחו לנצל את המהומה שגרמה המועמדות של טראמפ בתוך המפלגה הרפובליקנית על מנת להשיב לעצמם את הרוב בסנאט אחרי שנתיים, ואולי אפילו את הרוב בבית הנבחרים אחרי שש שנים של שליטה רפובליקנית.


אחד המרוצים המסקרנים צפוי להתקיים באילינוי, שם ינסה הסנאטור הרפובליקני, מארק קירק, לשמור על כיסאו מול חברת בית הנבחרים הדמוקרטית, תמי דאקוורת. נכון לעכשיו, דאקוורת מובילה ב־7% בממוצע ונראית בדרך לניצחון בטוח ביום שלישי הקרוב.



קירק, שכיהן חמש קדנציות בבית הנבחרים, נכנס בנובמבר 2010 לנעליים גדולות כאשר נבחר לסנאט במקום המושב שפינה ברק אובמה שנתיים קודם לכן, כאשר נבחר לנשיא ה־44. ב־2012 הוא נאלץ להשהות את פעילותו לשנה, אחרי שלקה בשבץ, אולם לאחר מכן שב לפעילות מלאה. מנגד דאקוורת, שנולדה בתאילנד לאב אמריקאי ולאם מקומית, הפכה ב־2012 לאסייתית־אמריקאית הראשונה שנבחרה לקונגרס מטעם מדינת אילינוי. בשנת 2004 איבדה את שתי רגליה כאשר נפגעה מירי אר־פי־ג'י בעת שהטיסה מסוק תובלה במלחמה בעיראק, ומאז הפכה לקול בולט למען יוצאי הצבא ופצועי המלחמות.



הסתבך באמירה גזענית. מארק קירק. צילום: רויטרס
הסתבך באמירה גזענית. מארק קירק. צילום: רויטרס



אף שכמעט לאורך כל הקמפיין נראתה דאקוורת בדרך הנכונה לניצחון, קירק - שהודיע כי אינו תומך בטראמפ - תקע את המסמר האחרון בארון שלו בעימות בשבוע שעבר עם אמירה גזענית שלא הייתה רחוקה מהצהרותיו של המועמד לנשיאות. דאקוורת, שאבות אבותיה מצד אביה לחמו במלחמת העצמאות האמריקאית, ציינה כי "משפחתי שירתה את האומה הזו במדים, עוד מימי המהפכה. אני בת של המהפכה האמריקאית. דיממתי למען האומה הזו. משפחות כמו שלי הן אלה שדיממו לראשונה". תגובתו של קירק הייתה "שכחתי שהורייך הגיעו כל הדרך מתאילנד כדי לשרת את ג'ורג' וושינגטון".



רק אחרי יממה פרסם קירק התנצלות קצרה בטוויטר בפני "תמי דאקוורת, גיבורה אמריקאית". אולם שני ארגונים לזכויות אדם, אחד שפועל למען הקהילה הגאה והשני למען חקיקה נגד כלי נשק - הסירו את תמיכתם בסנאטור הרפובליקני. "אי אפשר לסלוח על הניסיון לערער על המורשת האמריקאית של משפחתה של תמי דאקוורת ועל הפטריוטיות שלה באמצעות אזכור המוצא שלה", נמסר מארגון "קמפיין זכויות האדם", שלראשונה ב־36 שנותיו חזר בו מתמיכה במועמד.



הקרב השני


מועמד רפובליקני נוסף שניצב מול קרב קשה הוא הסנאטור מרקו רוביו מפלורידה. מאז חודש מרץ, כשפרש מהתמודדות על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות בשל ההפסד המביך במדינת הבית שלו אחרי קרב רווי השמצות מול טראמפ, החל רוביו להתמקד בניסיון להיבחר לכהונה שנייה. מולו ניצב פטריק מרפי הדמוקרט, שמכהן בבית הנבחרים בשנתיים האחרונות. אף שהסקרים מראים כי רוביו מוביל ב־5.5% בממוצע, המאבק בקלפיות צפוי להיות צמוד.


עבור רוביו, המאמץ העיקרי היה להוכיח למצביעים כי הוא פעל היטב בשש שנותיו בסנאט - בניגוד לטענותיו של טראמפ כי לא עשה דבר בוושינגטון - אך יותר מכך, להבהיר כי הוא רוצה להשלים גם הפעם את כהונתו, ולא לרוץ מחדש לנשיאות בעוד ארבע שנים אם טראמפ לא ינצח.



"אם הייתי רוצה להתמודד על תפקיד אחר, לא הייתי רץ לסנאט", אמר בשבוע שעבר. "היריב שלי אומר כל הזמן שאני רוצה לרוץ לנשיאות. אם הייתי רוצה לרוץ לנשיאות בעוד ארבע שנים, הייתי נשאר מחוץ למרוץ הזה ומתחיל לרוץ ב־9 בנובמבר, שזה מה שיעשו הרבה אנשים. לא הייתי מתמודד מחדש ברגע האחרון במדינה המתנדנדת הקשוחה ביותר בארה"ב בשנה שיש בה כל כך הרבה חוסר ודאות".



יסתפק במקום סנאט? מרקו רוביו. צילום: רויטרס
יסתפק במקום סנאט? מרקו רוביו. צילום: רויטרס



מנגד, מרפי התמקד בעובדה שרוביו הודיע על תמיכתו בטראמפ על אף טינתו לאיש, אך בעיקר נאלץ להתמודד עם העובדה שהוא שם לא מוכר בפלורידה כמו רוביו. כדי להתמודד עם האתגר, התגייס למען המתמודד הדמוקרטי הנשק הטוב ביותר של המפלגה - ברק אובמה.



"בניגוד ליריב שלו, פטריק באמת בא לעבוד", הכריז הנשיא בעצרת שקיים באורלנדו, ויצא נגד התייצבותו של רוביו מאחורי טראמפ, על אף אמירותיו נגד נשים והטענות על תקיפות מיניות. "זו הציניות בפוליטיקה. אם אתה מתמודד למשרה על בסיס ערכי משפחה, היית צריך כבר לפני חודשים להתרחק ממועמד שקורא לנשים 'חזירות', 'כלבות' או 'רפש'". האם זה יעזור למרפי? התשובה תגיע ביום רביעי לפנות בוקר.



מצה"ל לגבעת הקפיטול?


הצבעה מסקרנת נוספת בפלורידה, לפחות בעיניים ישראליות, היא ההתמודדות על המושב מטעם המחוז ה־18 של בית הנבחרים, שם מצביעים הסקרים על יתרון לטובתו של בריאן מאסט הרפובליקני, יוצא צבא קטוע רגליים שבשנה שעברה התנדב בצה"ל, על פני יריבו הדמוקרטי רנדי פרקינס.



מאסט, ששירת ביחידה לפירוק פצצות, נפצע בספטמבר 2010 בעת שעלה על מטען צד בדרום אפגניסטן. הוא עבר ניתוחים רבים ובעת שהיה מאושפז החליט כי אם לא יוכל לתרום יותר למולדתו במדי הצבא, יעשה זאת באמצעות הפוליטיקה ועל כן עליו לרוץ לקונגרס.



עוד לפני שנכנס רשמית לפוליטיקה הספיק ללבוש מדים פעם נוספת, הפעם כאמור במסגרת הצבא הישראלי. במהלך לימודיו באוניברסיטת הרווארד נתקל בהפגנות נגד ישראל בעיצומו של מבצע צוק איתן. כדי להביע את תמיכתו בישראל הוא הגיע בשנה שעברה לארץ ואף שהוא קטוע רגליים, התנדב בבסיס לוגיסטיקה במסגרת תוכנית "שר אל", שמגייסת מתנדבים מעשרות מדינות בעולם לשירות של כחודש בבסיסי צה"ל.



התנדב לצה"ל. בריאן מאסט. צילום: רויטרס
התנדב לצה"ל. בריאן מאסט. צילום: רויטרס



בראיון שהעניק לאתר "מעריב־אונליין" לפני חודשיים, אחרי שניצח בפריימריז הרפובליקניים, הוא הבהיר כי יפעל לשיפור היחסים בין שתי המדינות ויילחם בכל מי שינסה לפגוע בישראל. "תנועת החרם, ה־BDS, היא משהו שאני לעולם לא אסבול", אמר לי. "אני מאמין שכל מי שמחרימים את ישראל צריכים לצפות שארה"ב תחרים אותם. אני מאמין שעלינו גם לפעול על מנת לתמוך במזכר ההבנות הנוכחי בין ארה"ב לבין ישראל. מעבר לזה, אפיץ בכל מקום שאוכל את המסר בנוגע להתנסויות השונות שעברתי במסגרת השירות במדים בישראל".



רפורמה של הצבעה


בשנה שבה מועמד לנשיאות יוצא במופגן נגד הממסד הפוליטי ומועמד אחר בפריימריז, ברני סנדרס, דורש אף הוא רפורמה מקיפה במערכת הפוליטית, אף שהוא עצמו כבר מכהן כבר קרוב לעשור בסנאט האמריקאי, אין פלא שהשאלה שמוצגת בפני הבוחרים במיין על שינוי שיטת ההצבעה בבחירות הוגדרה באתר פוריין פוליסי כ"הצבעה השנייה בחשיבותה ביום הבחירות", שעשויה להשפיע הרבה מעבר לגבולות המדינה הקטנה.



שאלה מספר 5 בטופס ההצבעה תאפשר למצביעים לקבוע אם הם רוצים שכל הנציגים המדינתיים - החל מחברי הקונגרס מטעם מיין, דרך המושל ועד חברי בתי הקונגרס המדינתי - ייבחרו בשיטה של הצבעה על פי דירוג, וזאת במקום השיטה המוכרת שבה מנצח מי שמקבל את הרוב.



לפי השיטה המוצעת, המצביעים מדרגים את כל המועמדים לפי סדר ההעדפה. אם אף אחד לא מקבל רוב של לפחות 50%, המועמד שמקבל את מספר הקולות הנמוך ביותר מוסר מהרשימה, והקולות של המצביעים שלו מתחלקים בין יתר המועמדים לפי הדירוג שהעניקו. כך נמשך התהליך עד שאחד המועמדים מקבל את הרוב הדרוש.



כיום יש כבר מספר ערים ברחבי ארה"ב שמשתמשות בשיטת הדירוג בבחירות המקומיות, אולם אם ההצעה תאושר במיין, זו תהיה הפעם הראשונה שהיא תיכנס לתוקף ברמה מדינתית. מומחים ציינו כי בכך עשויה להיפתח הדלת גם עבור מדינות אחרות, בדרך אולי לאחת הרפורמות הפוליטיות הגדולות בעשרות השנים האחרונות.



"מבחינת התנועה והמקום שבו אנחנו נמצאים כיום, התזמון של זה לא היה יכול להיות טוב יותר, כי זה יתרחש יחד עם הבחירות לנשיאות", אמרה דיאן ראסל, חברה דמוקרטית בבית הנבחרים של מיין שתמכה במועמדותו של סנדרס ונחשבת לאחת התומכות המובילות של שינוי שיטת ההצבעה. "אם ננצח, אנחנו נהווה מודל לחיקוי למדינות אחרות".



גם ג'ורג' סמית, שעבד עם כמה מחוקקים רפובליקנים במיין, משוכנע ביתרונות של שינוי השיטה. "הסתכלתי על המקומות שבהם זה פועל, ואני בטוח שזה מצמצם את הפרסום השלילי, כי המתמודדים פונים למצביעים כדי שיסכימו איתם. הם לא רוצים להרגיז אנשים אחרים כי הם רוצים שיתמכו בהם בתור המקום השני", אמר. "עבורי, זה אחד היתרונות הגדולים ביותר".



אולם יש גם לא מעט מתנגדים, כמו התר סירוסקי הרפובליקנית, חברת בית הנבחרים של מיין שציינה כי "אם משהו לא שבור, אל תתקן אותו". היא הזהירה כי ההצבעה המוצעת אינה תואמת את חוקת המדינה. "עד לאחרונה סברתי שכל הצעדים שמופיעים בפתק ההצבעה הם חוקיים. טעיתי", אמרה. "שאלות בלתי חוקתיות בעליל עשויות להופיע כל עוד יש מספיק חתימות כדי לקבל את אישור מזכיר המדינה".



עוד שאיפה


ביום שבת שעבר התרחשה חגיגה היסטורית בעיירה הקטנה ואלדז שבאלסקה, מרחק של חצי יום נסיעה מהבירה אנקורג', כאשר במקום נפתחה החנות הראשונה בתולדות המדינה לממכר מריחואנה לצריכה פרטית. "רצינו להיות חלק מהקהל שקנה את המריחואנה החוקית הראשונה באלסקה", אמר כריסטופר פרונט, שהגיע עם רעייתו והכלבה. "חיכיתי לזה 46 שנה", הוסיף מייקל הולוקומבי, שנזכר כיצד עישן חשיש כשחיכה להופעות של הרולינג סטונס.


פתיחתה של החנות התאפשרה בזכות אישור הצעת החוק להתיר ממכר של מריחואנה לצורכי פנאי במדינה הצפונית לפני שנתיים. בכך הצטרפה אלסקה לקולורדו ולוושינגטון שאישרו צעד דומה שנתיים קודם לכן, ולאורגון שאישרה גם היא את המהלך בשנת 2014.



ביום שלישי הקרוב מקווים תומכי הלגליזציה להרחיב את המאחזים שלהם, כאשר הצבעה על מתן היתר למכירת מריחואנה תתקיים בחמש מדינות - אריזונה, קליפורניה, מיין, מסצ'וסטס ונבדה - בעוד בארקנסו, בפלורידה, במונטנה ובדקוטה הצפונית יכריעו המצביעים אם ניתן יהיה למכור מריחואנה לצרכים רפואיים בלבד.



הסקרים מראים כי בכל חמש המדינות יש רוב לתומכי מכירת המריחואנה לצורכי פנאי, ועל כן גם ערים כמו בוסטון, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס ולאס וגאס צפויות לראות בשנים הקרובות חנויות דומות לזו שבעיירה ואלדז.



מדינות נוספות יצטרפו? מעשנת מריחואנה בקולורדו. צילום: רויטרס
מדינות נוספות יצטרפו? מעשנת מריחואנה בקולורדו. צילום: רויטרס



"אם זה יעבור בקליפורניה, ובמיוחד אם זה יעבור בארבע המדינות הנוספות, זה יסמן את הסוף עבור האיסור על מריחואנה", אמר טרוי דייטון, שמנהל חברה באוקלנד שמשקיעה 85 מיליון דולר בחברות קנאביס. "זו הצבעה שתישמע בכל העולם. מה שראינו קודם לכן הוא כאין וכאפס לעומת מה שאנחנו עומדים לראות בקליפורניה".



הניצחון של תומכי הלגליזציה צפוי להתרחש על אף מאמץ ניכר מצד מתנגדים רבים, כולל מושלים וראשי ערים משתי המפלגות, אנשי דת וגורמים שמרניים, בהם שלדון אדלסון שהשקיע מיליוני דולרים בניסיון לסכל את היוזמות בנבדה, בפלורידה ובמסצ'וסטס. "הזמינות של מריחואנה עבור משתמשים בגירים כבר מהווה גורם סביבתי שמוביל לשימוש עתידי בסמים בלתי חוקיים אחרים", הזהירו ארבעת הבישופים הקתולים הבכירים של מסצ'וסטס. "הלגליזציה רק תחריף את הבעיה הזו".



מבחן הקונדום


מלבד ההצבעה על שאלת הלגליזציה של המריחואנה, הבוחרים בקליפורניה יצטרכו להכריע בסוגיה מרתקת נוספת שצפויה להיות בעלת השלכות עצומות עבור אחד מענפי הבידור המרכזיים במדינה - ענף הפורנו - כאשר יצביעו על הצעה 60 שכוללת את השאלה: "האם משתתפים בסרטים למבוגרים יחויבו להשתמש בקונדום במהלך צילומים של יחסי מין?".



החוק הנוכחי בקליפורניה, שתקף מאז 1982, קובע ששחקנים חייבים להשתמש באמצעי הגנה בעת צילום של קיום יחסי מין, אולם ניתן לנקוט צעדים משפטיים נגד חברות הפקה שלא מקפידות לקיים את החוק רק אם מועבר עדכון על כך למחלקה לבטיחות תעסוקתית ולבריאות. כעת, הצעת החוק החדשה מבקשת לסגור את הפרצה ולאפשר לכל אחד מתושבי קליפורניה לתבוע את מפיקי הסרטים אם לא היה שימוש בקונדומים.



"זו סוגיה של הגנת עובדים", הסביר יוזם ההצעה, פעיל המאבק באיידס מייקל ויינסטיין. "התעשייה רואה בשחקנים מי שניתן להשתמש בהם באופן חד־פעמי. אין להם ביטוח בריאות והם חייבים לשלם על הבדיקות שלהם. הם לא מרוויחים הרבה כסף". הוא הוסיף כי "אנחנו גם מעבירים מסר שגוי לצעירים, והוא שהסוג היחיד של סקס לוהט הוא מין לא בטוח".



על אף שמקדמי ההצעה הבהירו כי שחקנים לא יהיו נתונים לתביעות, ישנם שחקנים שגם משתתפים בהפקת הסרטים והם לא הסתירו את מורת רוחם מהצעה 60, כמו טאשה ריין. "הבטיחות שלי נמצאת כעת על כף המאזניים, כי ההצעה מאפשרת לתושבי קליפורניה לתבוע שחקנים או כל מי שמעורב בסרטים למבוגרים, ועם התמריץ לתבוע - הם גם יקבלו תשלום", אמרה ל"אינדיפנדנט" הבריטי. "אם הם יעשו את זה, הם יקבלו את הגישה לכתובות הבתים שלנו, ואני נחרדת מזה. כבר קיבלתי איומים במוות ודברים כאלה. זה יפתח את הדלת לסוגיה אחרת לגמרי, ואני ממש חוששת מזה".



גם העיתונים הגדולים במדינה, כמו ה"לוס אנג'לס טיימס" וה"סן פרנסיסקו כרוניקל", התגייסו נגד המהלך והזהירו כי הוא עלול לפגוע בתעשייה ולגרום למפיקים לצאת מקליפורניה. "הצעה 60 תהפוך כל אחד מאזרחי קליפורניה לשוטר קונדומים, זו גישה קיצונית שתביא לתוצאות בלתי רצויות", נכתב במאמר המערכת של ה"לוס אנג'לס טיימס".



[email protected]