אחד הנושאים הבוערים ביותר שבמחלוקת הפוליטית בארה"ב, המחלחל גם עמוק לתוך מערכת הבחירות הייצרית לנשיאות שתוכרע השבוע, הוא התגייסותו של ממשל אובמה לעמוד בראש חץ המאבק העולמי בהתחממות כדור הארץ ושינוי האקלים. מועמדת המפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון, מתחייבת במצעה להמשיך בדרכו של אובמה ואף מציינת כמוהו את ההזדמנויות הרבות לשוק התעסוקה בארה"ב שטומנים בחובם מחקר, פיתוח והקמה של תשתיות אנרגיה חלופית לדלקים המזהמים.



מנגד, המועמד הרפובליקני דונלנד טראמפ, שכמיטב מסורת מפלגתו כמה מתומכיו ותורמיו הגדולים הם אילי הון תעשיות הנפט, הגז הטבעי והפחם, השתדל לאורך מערכת הבחירות להתרחק מהנושא כדי שלא להצטייר כ"מכחיש שינוי אקלים" כפי שהימין האמריקני מכונה בלעג על ידי הדמוקרטים ולהרחיק בכך בוחרים פוטנציאליים, אבל הדגיש בכל פעם שהנושא עלה למשל כי הוא "בעד כורי הפחם שמטה לחמם נגדע", ניפק אמירות מטרידות אחרות של ספקנות בתופעה שכבר הפכה מזמן לקונצזוס מדעי חובק עולם, ואף האשים את הסוכנות הפדרלית להגנת הסביבה כי היא מחבלת בכלכלה האמריקנית בעודף רגולציה והצהיר כי הוא תומך בסגירתה המוחלטת.



ארגוני הסביבה בארה"ב נוטלים חלק פעיל מאד במערכת הבחירות למען בחירתה של קלינטון ובפתח השבוע המכריע של מערכת הבחירות הגבירו מאד את התקפותיהם על טראמפ ומזהירים כעת מפני נזק חסר תקדים למאבק העולמי בהתחממות הגלובלית שעלול לחטוף מכה אנושה ונסיגה עמוקה לאחור במידה שטראמפ יהיה זה שהחל מינואר ישב בבית הלבן. גרינפיס ו-350.org הפועלים מסביב לעולם, שוטפים בימים אלה את הרשתות החברתיות בשלל כרזות שמעודדות "כל אמריקני שעתיד העולם למען הדורות הבאים יקר לליבו" להירשם ולהצביע לקלינטון.



חלק מהארגונים מפעילים באמצעות אתרי אינטרנט יעודיים מערכים שלמים של מתנדבים שכל תפקידם הוא לאתר מצביעים פוטנציאליים ולהביא אותם אל הקלפיות, וזאת ללא כל קשר למטות הבחירות של קלינטון והמפלגה הדמוקרטית.



כרזה של ארגון גרינפיס נגד בחירה בטראמפ. צילום: גרינפיס
כרזה של ארגון גרינפיס נגד בחירה בטראמפ. צילום: גרינפיס



אחד הפרסומים מזהיר כי בכוונת טראמפ, כחלק מההתנערות שלו מכל קו מדיניות חוץ של ממשל אובמה היוצא, לבטל את חתימת ארה"ב על הסכם פריז. לפני שנה בדיוק חגג העולם את ההגעה של רוב המדינות להסכמה עקרונית על מנגנון חדש להפחתת פליטות גזי החממה. במהלך השנה שחלפה מאז ועידת האקלים בפריז אישררו בהובלת הנשיא אובמה שתי המזהמות הגדולות בעולם, ארה"ב וסין, את ההסכם בשיתוף פעולה היסטורי ביניהן.



סין אחראית ל-21% מפליטות גזי החממה בעולם וארה"ב על 13%. ארה"ב, שעד אובמה נמנעה מהתחייבויות בתחום האקלים, הכריזה לראשונה על יעד שאפתני: הפחתה של עד 28% בפליטות גזי חממה עד 2030, ביחס לרמה שנמדדה בשנת 2005. הממשל אף הכריז כי בשנת 2030 יהוו האנרגיות המתחדשות 32% מסך האנרגיות המשמשות בה לייצור חשמל. כעת חוששים בגרינפיס, כי במידה שטראמפ ייבחר, ההישג ירד לטמיון.



בחלק מהכרזות שהפיץ ארגון גרינפיס מוצגים מראות אפוקליפטיים של אסונות טבע ומזג אוויר חריג שמתרבות ברחבי העולם כתוצאה משינויי האקלים ופליטת גזי החממה, כמו פסל החירות טובע בשלג עם הכיתוב "האם זה מה שישכנע את טראמפ שלא מדובר 'רק במזג אוויר'?", או "כמה שטפונות אלימים נצטרך לחוות רק במהלך כהונת הנשיא הבא?" עם ססמת הקמפיין "עצרו את טראמפ".



כרזות אחרות מצטטות מדבריו הספקנים של המועמד הרפובליקני במהלך מסע הבחירות כמו "יש עוד הרבה מה לחקור בנושא הזה שמכונה 'שינוי האקלים'" עם תוספת פרשנית בסוגריים: "ואנחנו לא חושבים שהוא מתכוון לעשות משהו בנדון". כרזות של ארגון 350.org שמשתתף עם גרינפיס בקמפיין מציגות מדי יום ספירה לאחור ליום הבוחר כדי "לעצור את טראמפ" על רקע ארובות תעשייה ישנות.



מנגנון הסכם פריז נכנס לתוקפו ביום שישי האחרון, כשישראל היא אחת המדינות הבודדות שחתומה על הסכם פריז וטרם אישרהה אותו, והיום (שני) תיפתח במרקש שבמרוקו ועידת האקלים הבינלאומית ה-22 . "האפשרות היחידה היא לפעול עכשיו", אומר ד"ר יונתן אייקנבאום מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל, "לפנינו חלון הזדמנויות קצר כדי להיאבק באקלים המשתולל עם פתרונות נקיים, בטוחים וחכמים. אנחנו יכולים להיות אופטימיים בשעה שאנרגיות מתחדשות מנצחות בשווקים ופחם ואנרגיות מזהמות בשיא שלילי סופני.



אבל לפני פתיחת השמפניות עלינו לראות תכניות שאפתניות להפחתת פליטות גזי החממה, מאחר ותרומת המדינות עד כה רחוקה שנות אור מהיעדים שהוצבו. אנו מצפים כי מנהיגי העולם יתנו מענה לפער המסוכן הזה במטרה להגן על כדור הארץ ועל עתיד הדורות הבאים". על חלקה של ישראל במאבק אומר אייקנבאום: "עלינו להפוך את המשוואה העגומה בה רק שני אחוזים מהחשמל מיוצר מאנרגיות מתחדשות.



ישראל יכולה וצריכה להוביל את מהפכת המאה הנוכחית, מהפכת האנרגיות המתחדשות. אנחנו קוראים לשטייניץ לייצר תכנית אב שתכלול מעבר הדרגתי ל- 100 אחוז אנרגיות מתחדשות, במקביל לצמצום השימוש מפחם, גז ונפט".