שעות לפני שייפתחו היום (שלישי) הקלפיות בארצות הברית והקמפיין חסר התקדים שהסעיר את העולם יגיע לשיאו, הסקר האחרון של "רויטרס" מצא כי למועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון סיכוי של 90 אחוזים לנצח בבחירות. ברמה הארצית, הסקר מצביע על 45 אחוזי תמיכה בקלינטון מול 42 אחוזים במועמד הרפובליקני דונלד טראמפ

הסקר של רויטרס תואם את הנטייה של מרבית הסקרים שהוציאו הסוקרים במהלך יום שני, הסקרים האחרונים לפני יום הבחירות עצמו, שמראים יתרון קל לקלינטון, עם מגמה חיובית עבורה לאחר שבועיים של היחלשות. הסטטיסטקאי המוערך נייט סילבר מחזיק את תחזיתו ערב הבחירות על סיכוי של 70% לניצחון של קלינטון, הסתברות שמשקפת התחזקות קלה של הימים האחרונים.  
 

דיקסוויל מצביעה על הכיוון?


למעשה, למרות שרשמית הקלפיות ייפתחו מאוחר יותר, במדינת ניו המפשייר יש כבר מספר עיירות קטנטנות שכבר סיימו להצביע בהן ועל פי הדיווחים הילרי קלינטון היא זו שניצחה. 


בעיירה דיקסוויל קיבלה קלינטון ארבעה קולות, יריבה דונלד טראמפ קיבל שני קולות, וגארי ג'ונסון הליברטריאני קיבל קול אחד. ההפתעה נרשמה שמיט רומני, שהתמודד לנשיאות לפני ארבע שנים, קיבל קול אחד על אף שאינו מתמודד. 



בעיירה הארטס לוקיישן, גם היא בניו המפשייר, קיבלה קלינטון 17 קולות, לעומת 14 לטראמפ, שלושה לג'ונסון, ואחד לברני סנדרס וג'ון קייסיק.  

את היום האחרון שלפני ההצבעה ניצלו שני המועמדים למעבר אינטנסיבי אחרון בין בוחרים במדינות המתנדנדות שיכריעו מי מהם יגיע לבית הלבן. טראמפ קיים עצרות בחירות אחרונות, וקפץ במהלך יום שני בין חמש מדינות שונות. "זו מערכת מושחתת, מושחתת", אמר לתומכים באירוע בצפון קרוליינה. "מחר העם האמריקאי הולך לקלפיות כדי להביא צדק". קלינטון, שטסה בין ארבע מדינות, המשיכה להיעזר בכוכבים מסייעים והביאה לעצרת בפנסילבניה את אגדת הרוק ברוס ספרינגסטין. 

דונלד טראמפ. "העם האמריקאי הולך לקלפיות כדי להביא צדק". צילום: רויטרס
לקראת רגע האמת פרסמו אתמול השניים מאמרים מקבילים ב"יו־אס־איי טודיי", היומון האמריקאי הנפוץ ביותר בארה"ב תחת הכותרת “מדוע אתם צריכים להצביע עבורי”.
“התקוות שלכם הפכו לתקוות שלי והחלומות שלכם הפכו לחלומות שלי”, כתב המועמד הרפובליקני, שסיכם 17 חודשים של קמפיין. “קיבלתי השראה במסע הזה ממיליונים כמוכם, שהגיעו להריע לרעיון פשוט: אנחנו יכולים להפוך שוב את אמריקה לגדולה”.
טראמפ הקדיש חלק ניכר למתקפה נגד יריבתו: “משמעותו של שינוי אמיתי הוא לייבש את ביצת השחיתות בוושינגטון ולתקן את המערכת המושחתת, שבה מקורבים  פוליטיים יכולים להפר את החוק בלי השלכות ושבה פקידי ממשל שמים אינטרסים מיוחדים מעל האינטרס הלאומי”.
“הילרי קלינטון עמדה במרכז של חקירת FBI פלילית על פשעים רבים נגד האומה הזאת”, כתב. “אם היא תיבחר זה יוביל למשבר חוקתי – סביר שהילרי תהיה בחקירה במשך זמן רב, תוביל את הממשל שלנו לכלל עצירה. לאמריקה יש יותר מדי בעיות, יותר מדי דברים לתקן מכדי להטביע את הממשל שלנו בשנים של שחיתות מטונפת וחקירה פלילית. הגיע הזמן לקטוע את היחסים שלנו עם פוליטיקאים כושלים של העבר ולאמץ עתיד בהיר וחדש עבור כל תושבינו”. 
הילרי קלינטון פתחה את הפנייה שלה למצביעים בתהייה “איזה שינוי יהיה לנו?” כאשר הנשיא החדש ייכנס לבית הלבן בינואר הקרוב. “אנחנו יכולים לבנות כלכלה שעובדת עבור כולם או לתקן את המצב אפילו יותר לטובת מי שנמצאים בצמרת”, כתבה. “אנחנו יכולים לבנות אמריקה בטוחה באמצעות עוצמה וחוכמה – או להפנות את גבנו לבני בריתנו ולחבק את היריבים שלנו. אנחנו יכולים להתאחד כדי לבנות אמריקה חזקה יותר והוגנת יותר או לפחד מהעתיד ולפחד זה מזה”.
קלינטון הבטיחה כי אם היא תיבחר היום לנשיאה, היא תמשיך בדרך שבה נהגה בעת שהייתה גברת ראשונה, סנאטורית ומזכירת המדינה. “עשיתי הכל תוך שאני מקשיבה לאנשים ומחפשת את טובת הכלל, אפילו כאשר אנשים לא הסכימו איתי”, ציינה.