מערכת הבחירות לנשיאות הסוערת של ארצות הברית, שמגיעה היום (שלישי) לסיומה, הצליחה לספק לא מעט שיאים. זה מתחיל בפרק הזמן הארוך שהיא נמשכה – הילרי קלינטון הכריזה על מועמדותה לנשיאות באפריל 2015 ודונלד טראמפ הכריז על מועמדותו ביוני 2015 – ונמשך בחקירות פדרליות, ביטויי שנאה והשמצות בין המועמדים וגילויים מרעישים על כל אחד מהם. אולם, גם כאשר תיוודע התוצאה הסופית צפוי להירשם שיא נוסף בתולדות הנשיאות האמריקאית – אל הבית הלבן תיכנס הנשיאה הראשונה או ייכנס הנשיא המבוגר ביותר אי פעם בתולדות ארצות הברית.



1. אף שהבחירות היום הן עבור האדם שיישא בתואר "הנשיא ה־45 של ארצות הברית", בפועל כיהנו בתפקיד עד כה רק 43 נשיאים. גרובר קליבלנד נבחר לשתי כהונות נפרדות – בבחירות 1884 ולאחר מכן בבחירות 1892 – ועל כן הוא מוגדר כנשיא ה־22 והנשיא ה־24.



2. ג'ורג' וושינגטון היה היחיד שקיבל 100% מהאלקטורים בבחירות, כאשר נבחר לנשיא הראשון ללא מתחרים ב־1788, וכך היה גם ארבע שנים מאוחר יותר כאשר נבחר שוב. פרנקלין דלנו רוזוולט רשם את הניצחון הגדול ביותר בהתמודדות בין שני מתחרים לפחות, כאשר בבחירות 1936 קיבל 98.49% מהאלקטורים (523 מול שמונה ליריבו אלף לנדון). בשיטה הנוכחית, של 538 אלקטורים, רשם רייגן את הניצחון הסוחף הגדול ביותר עם 97.58% מהאלקטורים (525 מול 13 ליריבו וולטר מונדייל).



3. לינדון ג'ונסון רשם את הניצחון הגדול ביותר מבחינת מספר קולות המצביעים כאשר קיבל 61.05% בבחירות 1964 לעומת יריבו בארי גולדווטר שקיבל 39.34%. ארבעת הנשיאים שהפסידו ליריביהם במספר קולות המצביעים, אך נבחרו בזכות רוב בחבר האלקטורים, הם ג'ון קווינסי אדמס ב־1824, רת'פורד הייז ב־1876, בנג'מין הריסון ב־1888 וג'ורג' בוש בבחירות 2000.



4. אחד התסריטים שהועלו במהלך מערכת הבחירות הנוכחית הוא שאיש מהמועמדים לא יגיע ל־270 האלקטורים הדרושים לניצחון - בשל מועמד שלישי שינצח לפחות במדינה אחת - ולכן ההכרעה תגיע לבית הנבחרים. עד כה, רק שני נשיאים אמריקאים נבחרו בידי חברי בית הנבחרים, אחרי שלא הייתה הכרעה בהצבעה הכללית - תומס ג'פרסון בבחירות 1800 וג'ון קווינסי אדמס בבחירות 1824.



5. אם דונלד טראמפ ינצח הלילה, הוא יהיה האדם המבוגר ביותר שנבחר לתפקיד - טראמפ ציין ב־14 ביולי את יום הולדתו ה־70 - ובך הוא ישבור את שיאו של רונלד רייגן, שנבחר בגיל 69. רייגן ישמור על השיא אם הילרי קלינטון תנצח, מאחר שאף שגם היא ציינה לפני שבועיים את יום הולדתה ה־69, היא עדיין צעירה מהגיל שבו הושבע הנשיא ה־40.



רונלד רייגן. צילום: רויטרס
רונלד רייגן. צילום: רויטרס



6. הנשיא הצעיר ביותר שניצח בבחירות היה ג'ון קנדי שנבחר בגיל 43. תיאודור רוזוולט היה האדם הצעיר ביותר שהושבע לנשיאות - בגיל 42 שנה ו־322 יום - וזאת בשל הירצחו של הנשיא וויליאם מקינלי, ולא בעקבות בחירות כלליות.



7. תשעה נשיאים לא השלימו את כהונותיהם – ארבעה נרצחו (אברהם לינקולן, ג'יימס גרפילד, וויליאם מקינלי וג'ון קנדי), ארבעה מתו ממחלות או בנסיבות טבעיות (וויליאם הנרי הריסון, זכארי טיילור, וורן הרדינג ופרנקלין דלאנו רוזוולט), ואילו ריצ'רד ניקסון הוא הנשיא היחיד שהתפטר.



8. ג'רלד פורד הוא הנשיא היחיד שלא נבחר מעולם לתפקידו בבחירות, וזאת מאחר שמונה לסגנו של ניקסון במקום ספירו אגניו (שהתפטר בשל פרשת שחיתות) ולאחר מכן החליף את ניקסון עם התפטרותו. בשל כך, גם סגנו של פורד, נלסון רוקפלר, לא נבחר לתפקידו בבחירות הכלליות.



9. שני נשיאים לא הסתפקו בעובדה שכיהנו בבית הלבן והמשיכו בפעילות פוליטית גם אחרי שסיימו את כהונתם - ג'ון קווינסי אדמס נבחר לבית הנבחרים האמריקאי מטעם מחוז פלימות' במסצ'וסטס, ואף מת על גבעת הקפיטול אחרי שבע קדנציות. אנדרו ג'ונסון נבחר לסנאט מטעם מדינת טנסי עשור אחרי שעזב את הבית הלבן, אולם מת אחרי פחות מחמישה חודשים.



10. שני נשיאים נאלצו לעמוד בפני תהליך הדחה בקונגרס - אנדרו ג'ונסון הואשם בהפרת חוק "קביעות המשרה" בשל החלטתו להדיח את מזכיר המלחמה ללא אישור הקונגרס; וביל קלינטון הואשם בעדות שקר ובהפרעה לצדק בשל הרומן עם מוניקה לוינסקי. בשני המקרים בית הנבחרים אישר את ההדחה, אולם המשפטים בסנאט לא השיגו את הרוב הדרוש להדחה, והנשיאים המשיכו בכהונתם.



ביל קלינטון. צילום: רויטרס
ביל קלינטון. צילום: רויטרס



11. 18 נשיאים לא כיהנו בבית הנבחרים או בסנאט לפני שהגיעו לבית הלבן – ג'ורג' וושינגטון, ג'ון אדמס, תומס ג'פרסון, זכארי טיילור, יוליסס גרנט, צ'סטר ארתור, גרובר קליבלנד, תיאודור רוזוולט, וויליאם טאפט, וודרו ווילסון, קלווין קולידג', הרברט הובר, פרנקלין דלאנו רוזוולט, דווייט אייזנהאואר, ג'ימי קרטר, רונלד רייגן, ביל קלינטון וג'ורג' בוש הבן. גם טראמפ לא כיהן בקונגרס, אולם בניגוד לכל השמות ברשימה, הוא מגיע ישירות מהמגזר הפרטי ללא כל ניסיון פוליטי, ציבורי או צבאי.



12. ג'יימס ביוקנן היה הנשיא היחיד שלא התחתן מעולם, ואילו שלושה נשיאים – ג'ון טיילר, גרובר קליבלנד ו־וודרו ווילסון – התחתנו במהלך כהונתם. קליבלנד, שנבחר לנשיאות בעת שהיה רווק, היה היחיד שקיים את טקס חתונתו בבית הלבן. אם טראמפ ייבחר, הוא יהיה הנשיא הגרוש השני אי פעם (נשוי כיום בפעם השלישית). הראשון היה רונלד רייגן.



13. אם הילרי קלינטון תנצח, יצטרפו הקלינטונים לרשימת המשפחות ששלחו שני נציגים לבית הלבן. בשניים מהמקרים נבחרו אב ובן - ג'ון אדמס ובנו ג'ון קווינסי אדמס, וג'ורג' הרברט ווקר בוש ובנו, ג'ורג' ווקר בוש; וויליאם הנרי הריסון, הנשיא התשיעי, היה סבו של הנשיא ה־23, בנג'מין הריסון; הנשיאים ג'יימס מדיסון וזכארי טיילור היו בני דודים מדרגה שנייה; ופרנקלין דלאנו רוזוולט היה בן דודו מדרגה חמישית של תיאודור רוזוולט.



14. שמונה נשיאים היו שמאליים – ג'יימס גרפילד, הרברט הובר, הארי טרומן, ג'רלד פורד, רונלד רייגן, ג'ורג' הרברט ווקר בוש, ביל קלינטון וברק אובמה. דונלד טראמפ והילרי קלינטון כותבים ביד ימין.



15. הנשיא הגבוה ביותר עד כה היה אברהם לינקולן שהתנשא לגובה של 1.93 מטר. אם טראמפ ינצח, הוא יגיע למקום השלישי עם גובה של 1.91 מטר, מיד אחרי לינדון ג'ונסון בעל 1.92 המטרים. קלינטון מגיעה לגובה של 1.65 מטר, גבוהה בשני סנטימטרים בלבד מהנשיא הנמוך ביותר - ג'יימס מדיסון שגובהו היה 1.63 מטר.



16. ג'ון אדמס ותומס ג'פרסון הלכו לעולמם בהפרש של כמה שעות ב־4 ביולי 1826, יום העצמאות ה־50 של ארצות הברית. הנשיא קלווין קולידג' נולד ב־4 ביולי 1872, יום העצמאות ה־96.



17. המדינה שבה נולד המספר הגבוה ביותר של נשיאים היא וירג'יניה עם שמונה נציגים, בהם ארבעה מחמשת הנשיאים הראשונים. אחריה נמצאת אוהיו עם שבעה נשיאים. טראמפ עשוי להיות הנציג החמישי של ניו יורק, בעוד שקלינטון תוכל להיות הנציגה השנייה של אילינוי אחרי רונלד רייגן. ברק אובמה, שנולד בהוואי, הוא הנשיא הראשון שלא הגיע מאחת המדינות של ארצות הברית שנמצאות בצפון אמריקה.



ברק אובמה. צילום: רויטרס
ברק אובמה. צילום: רויטרס



18. תאריך ההשבעה המקורי של הנשיא הנבחר היה 4 במרץ, וזאת כדי לאפשר לנבחרים להגיע לבירה ארבעה חודשים מיום הבחירות. ב־1933 התקבל התיקון ה־20 לחוקה, אשר קבע כי ההשבעה תיערך ב־20 בינואר ב־12 בצהריים (שעון וושינגטון). אם התאריך נופל על יום ראשון, נערך טקס השבעה מצומצם בבית הלבן ולמחרת מתקיים הטקס הרשמי.



19. פרנקלין דלאנו רוזוולט הוא הנשיא היחיד שהחזיק בתפקיד יותר משתי קדנציות. הוא השלים שלוש כהונות רצופות והלך לעולמו כשלושה חודשים אחרי שהושבע לכהונה רביעית. יורשו, הארי טרומן, קידם את התיקון ה־21 לחוקה שקובע שלא ניתן לכהן יותר משתי כהונות. הנשיא עם הכהונה הקצרה ביותר היה וויליאם הנרי הריסון שמת חודש לאחר שנכנס לתפקיד בשל דלקת ריאות שנגרמה כאשר הצטנן במהלך טקס השבעתו.



20. פרנקלין דלאנו רוזוולט היה הנשיא הראשון שהופיע בטלוויזיה כאשר חנך את היריד העולמי בניו יורק ב־30 באפריל 1939. דווייט אייזנהאואר היה הראשון שהופיע בשידור בצבע כאשר השתתף במפגש מחזורים של האקדמיה הצבאית בווסט פוינט ב־6 ביוני 1955. הארי טרומן היה הראשון שנשא נאום טלוויזיוני לאומה מהבית הלבן ב־5 באוקטובר 1947. ברק אובמה היה הנשיא המכהן הראשון שהשתתף בתוכנית אירוח לילית (של ג'יי לנו) ב־19 במרץ 2009.



21. תיאודור רוזוולט היה הנשיא המכהן הראשון שיצא לביקור בחו"ל, כאשר שט לפנמה בנובמבר 1906. פרנקלין דלאנו רוזוולט היה הראשון שטס לחו"ל בעת שיצא לוועידת קזבלנקה בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. שיאן הנסיעות לחו"ל הוא ביל קלינטון שביצע 133 נסיעות בשמונה שנות כהונתו.



22. מכשיר הטלפון הראשון הותקן בבית הלבן במאי 1877, והנשיא רות'פורד הייז קיים את שיחת הטלפון הראשונה עם הממציא אלכסנדר גרהם בל ואמר לו: "בבקשה תדבר לאט יותר". ב־20 ביולי 1969, זמן קצר אחרי הנחיתה הראשונה על הירח, ביצע ריצ'רד ניקסון את השיחה למרחק הארוך ביותר כאשר בירך את שלושת אנשי הצוות של האפולו 11.



23. שלושה נשיאים מכהנים קיבלו את פרס נובל לשלום - תיאודור רוזוולט ב־1906, וודרו ווילסון ב־1919 וברק אובמה ב־2009. ג'ימי קרטר קיבל את הפרס ב־2002, 31 שנה אחרי שעזב את הבית הלבן.



ג'ימי קרטר. צילום: רויטרס
ג'ימי קרטר. צילום: רויטרס



24. נשיאים רבים החזיקו בבעלי חיים במהלך כהונתם. לרוב היה מדובר בכלב, בחתול או בסוס, אולם לאורך השנים גידלו בני המשפחה הנשיאותית גם כמה בעלי חיים לא שגרתיים בבית הלבן - וודרו ווילסון גידל עדר כבשים על המדשאה, לקלווין קולידג' הייתה דביבון נקבה בשם רבקה, הרברט הובר גידל אופוסום, רעייתו של ג'ון קווינסי אדמס גידלה תולעי משי, ולילדיו של תיאודור רוזוולט היו נחשים ושרקן.



25. בנייתו של הבית הלבן החלה בשנת 1792 ושמונה שנים לאחר מכן נכנס אליו הנשיא השני, ג'ון אדמס, שיומיים לאחר מכן הפסיד בבחירות לתומס ג'פרסון. הבריטים שרפו את המבנה בשנת 1814, בעיצומה של המלחמה נגד ארצות הברית, ורק כעבור שלוש שנים הוא החל לשמש מחדש את הנשיא. מאז הקמתו, המבנה היה ידוע בשמות "ארמון הנשיא", "בית הנשיא" ו"המעון הביצועי", אולם תיאודור רוזוולט היה זה שקבע בשנת 1901 כי השם הרשמי יהיה "הבית הלבן".