תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית יתבררו מחר בבוקר (רביעי) וישפיעו על המצב הכלכלי והכיס של כולנו. חיים בן-דור, מנכ"ל בנק "טפחות" לשעבר ומומחה לשוק ההון, ניתח את המצב בשיחה עם גבי גזית ב-103FM: "כאשר בשווקים שמעו שהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ מצמצם את הפער מול המועמד הדמוקרטית הילרי קלינטון, אפשר היה לראות איך במשך שמונה עד עשרה ימים השווקים מתכווצים ומחירי המניות יורדים, זאת מפני שטראמפ הוא בלתי צפוי מבחינת הצהרותיו ושוק ההון אוהב וודאות ולא אוהב אי וודאות. כאשר פורסם שלשום שקלינטון מנוקה מכל העניין הזה (חקירת ה-FBI) כל הבורסות קפצו. למרות שאי וודאות שוררת יותר זמן מאשר ודאות, הציבור בעולם מצפה ליותר ודאות".

בן דור הפתיע כשטען: "מבחינה סוציאליסטית טראמפ הוא יותר סוציאליסטי אפילו מברני סנדרס מהמפלגה הדמוקרטית. למשל, הוא רוצה לאמץ את התכנית הקנדית בנושא התרופות ולתת לאוכלוסיה משהו הרבה יותר טוב ומתקדם. הוא רוצה שמי שמרוויח עד 25 אלף דולר בשנה בכלל לא ישלם מס הכנסה. הוא סבור גם שהסינים גרמו נזקים גדולים לארצות הברית בהעברת עבודות אליהם וקיבלו כל מיני הטבות הקשורות לכך, והוא רוצה להפסיק את התהליך הזה. הוא רוצה להפסיק גם את הגירת המקסיקנים לארצות הברית. המחשבה שלו היא על ארצות הברית פנימה וזה משפיע על הכלכלה הגלובלית".


"אם טראמפ ייבחר שוקי ההון ירדו ב-8%"


בן-דור התייחס לתחזית מה צפוי להיות ביום שאחרי הבחירות: "לקלינטון אין בשורות כלכליות מיוחדות ואם היא תיבחר השווקים יתמתנו ואם טראמפ ייבחר תהינה ירידות של 7-8% כמו שהיה בהחלטה על ה'ברקזיט' בבריטניה. אבל גם אם הירידות תהינה כבדות, אני ממליץ לאנשים לערוב למצב הזה, של שבעה עד שמונה אחוזים ואז הם ייהנו מכך, כי סביבת הריבית בעולם תהיה נמוכה השנים הקרובות".



הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



"כלומר, מי שיש לו ניירות ערך שיישאר איתם, כי אחרי כל מפולת המניות עולות. אחרי משבר הדוט-קום ב-2000, אחרי משבר הסאב-פריים ב-2008 ואחרי המשבר עם סין ב-2011, המניות עלו. רוב השווקים בעולם די קרובים לשיאים שלהם. המצב לא כל כך גרוע", אמר מנכ"ל בנק "טפחות" לשעבר.