כבר לקראת שעות הבוקר בישראל (רביעי), החלה המגמה להתברר. דרמת הענק בארצות הברית הסתיימה בניצחון ברור לדונלד טראמפ, שצפוי להיות הנשיא ה-45 של ארצות הברית. על פי הערכות ה"ניו יורק טיימס", 95 אחוזים הצביעו על כך שהוא יהיה הנשיא הבא של המעצמה הגדולה בעולם, כשגם הילרי קלינטון צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "תודה לכולם, לא משנה מה יקרה בסופו של דבר". לאחר מכן, גם הנשיא המכהן, ברק אובמה, הבין את המצב ואמר כי "לא משנה מה שיהיה, השמש תזרח מחר".



המחנה הדמוקרטי יעסוק עוד הרבה מאוד בעתיד באיך הוא הצליח לאבד את הבחירות האלה, מול מועמד אותו היו אמורים להביס בקלות, אך דבר אחד בטוח. שיטת הסקרים, בדיוק כמו שקרה בישראל, פשוט לא היתה רלוונטית בבחירות הנוכחיות. בתחילת ספירת הקולות, עמדו סיכויי הבחירה של טראמפ על 14 אחוזים ב"ניו יורק טיימס", אך בפועל, כולם הבינו עד כמה המצב נראה אחרת בשטח, בעיקר במחנה הרפובליקני.



מדינות כמו פלורידה, צפון קרוליינה, ואוהיו הלכו עם טראמפ, כשגם במישיגן ו-וויסקונסין, שלא בחרה נשיא רפובליקני מאז 1984, החליטו ללכת עם המועמד הרפובליקני. ההצבעה מראה בעיקר על עצמת הטינה מול וושינגטון, אצל השכבות שנחשבו לשוליות. אזרחי ארצות הברית "המיושנת" יצאו בצורה מרשימה לקלפיות, כשהמוטיבציה היתה בעיקר להוציא החוצה את המחאה שהם מרגישים כלפי ההתנהלות של השנים האחרונות, שבעיקר מנסה לדאוג לאיזון עבור רוב האזרחים. המשבר הכלכלי, ההתעלמות מהאזרחים וההרגשה לפיה אין להם אוזן קשבת, הגיעה בסופו של דבר אל הקלפי. "וושינגטון לא עובדת, לכן הפכנו את השולחן כדי לעשות סדר מחדש", אמרו היום ברשת "פוקס".



מלחמת תרבות



אחת הסיבות שגרמו לרעידת האדמה הפוליטית הזאת, כפי שקרתה בישראל בבחירות האחרונות, היא חוסר היכולת של התקשורת לחזות את גודל התופעה. הסקרים, שאמנם הצביעו על כך שהדמוקרטים מוליכים ביתרון קטן, עדיין האמינו כי בסופו של יום קלינטון תהיה הנשיאה ה-45 של ארצות הברית. בזמן שבתקשורת כבר הכתירו את קלינטון, ברחובות התרחשו תהליכים אחרים לגמרי. סיפור האימיילים, אותו ניסו אנשי קלינטון להצניע, תפס תאוצה ואותת כי הציבור לא סומך על מי שסומנה כנשיאה הבאה כבר לפני מספר חודשים.



לעומת זאת, בקבוצות המיקוד הספציפיות, שכללו כ-3200 איש, ונבחנו במשך מספר חודשים שוב ושוב, החלו לראות את התוצאות האמיתיות, הרבה מאוד בוחרים, שהחלו את הבחירות בהרגשה כי הם יצביעו להילרי קלינטון, החלו לאט לאט להפוך את הצבעתם, ואף לחשוף את הכוונות האמיתיות שלהם. הסוקרים הארציים וגם המקומיים, שפנו לאנשים פעם אחת בלבד, קיבלו במשך הזמן תשובות לא אמיתיות, על מנת שלא לשתף פעולה עם הממסד, שנתפס כדמוקרטי.



איך זה הגיוני? הפרשנים ברשת "פוקס ניוז", שחגגו בשמחה את המהפך הרפובליקני בבית הלבן, הסבירו במהלך השידור בלילה כי "הדמוקרטים פשוט לא האמינו מה לב העניין. הניצחון הולך לטראמפ בצורה ברורה, כי משהו קרה. כאשר קייטי פרי, מיילי סיירוס, מדונה ועוד מספר אנשים בהוליווד לועגים לך, בגלל התרבות שאתה מאמין בה, אתה יוצא החוצה ומצביע".



"הטעות של הדמוקרטים היתה שהפכו את הבחירות האלה למלחמת תרבות מול תרבות. אנחנו לא צריכים את הסקרים כדי לדעת את זה, אנחנו יודעים שאלו היו רחשי הציבור. היחיד שחזה את זה היה מייקל מור, שראה את התנועה הבלתי פוסקת לכיוון ה'אדום' והרפובליקני. הוא ראה את האנשים שעוברים מתוך הרגשה שהם נלחמים על ארצות הברית שהם גדלו עליה והם מאמינים בה".



כעת מגיע השלב בו הרפובליקנים "נוקמים" על השליטה של הדמוקרטים בבית הלבן בשמונה השנים האחרונות. "הצד האדום" השתלט בצורה פשוט אבסולוטית על מוסדות השלטון של ארצות הברית. טראמפ יגיע לבית הלבן, הסנאט יהיה גם כן רפובליקני ובית הנבחרים יהיה גם כן בשליטת "הצד האדום" של המפה, ויישאר באותה המגמה בה היה, מה שיקל עליהם להעביר את ההחלטות אותן הם רוצים לקבל בארבע השנים הקרובות. המוסד הראשון אותו אמורים הרפובליקנים להחליף הוא בית המשפט העליון, שצפוי להיות מאוד שמרני בקרוב.