הלילה הגדול של המפלגה הרפובליקנית לא הסתיים רק עם כיבוש מחודש של הבית הלבן, אלא גם עם שמירה על הרוב בשני בתי הקונגרס, שיאפשר לממשל האמריקאי החדש לקדם את המדיניות שעליה הצהיר טראמפ במהלך הקמפיין, כולל ביטולה האפשרי של רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה.


34 מתוך מאה מושבי הסנאט עמדו לבחירה, כאשר המפלגה הדמוקרטית נזקקה לניצחונות בחמישה מושבים רפובליקניים על מנת להשיב לעצמה את השליטה בבית העליון של הקונגרס אחרי שנתיים. ההערכות המוקדמות היו כי הדמוקרטים יוכלו לעמוד ביעד, אולם ככל שהתקדם הלילה התברר כי גם הפעם התמונה תהיה שונה.



מרבית המרוצים שנחשבו לצמודים ואשר הדמוקרטים השקיעו מיליוני דולרים על מנת לנצח בהם הסתיימו כאשר המתמודדים הרפובליקנים שמרו על כסאותיהם. אחד הניצחונות הבולטים ביותר היה של הסנאטור רון ג'ונסון מוויסקונסין, שתמך בדונלד טראמפ בשלב מוקדם וניצל את המומנטום של המועמד הרפובליקני במדינה בשבועות האחרונים על מנת לגבור על קודמו בסנאט, רוס פיינגולד מהמפלגה הדמוקרטית.



הניצחון המשמעותי היחיד של הדמוקרטים היה באילינוי, שם הצליחה חברת הקונגרס תמי דאקוורת' לגבור על הסנאטור הרפובליקני המכהן, מארק קירק, אחד המתנגדים הבולטים של הסכם הגרעין עם איראן. דאקוורת', שאיבדה את שתי רגליה בעת שהטיסה מסוק במלחמה בעיראק, היא הסנאטורית הראשונה ממוצא תאילנדי.



מנצחים רפובליקנים נוספים היו הסנאטור ג'ון מקיין, מועמד המפלגה לנשיאות לפני שמונה שנים, ששמר על מושבו באריזונה, והסנאטור מרקו רוביו שנבחר לכהונה שנייה ברציפות מטעם פלורידה. רוביו, שנאלץ לפרוש מהתמודדות הרפובליקנית לנשיאות אחרי קרב השמצות ותבוסה בפריימריז במדינת הבית שלו לטראמפ, הצליח הפעם לקבל יותר קולות בפלורידה מאשר טראמפ.



שופט שמרן לבית המשפט העליון


המשמעות המרכזית הראשונה של הניצחון הרפובליקני בבחירות לנשיאות ולסנאט היא שטראמפ יוכל להעביר את המינוי של שופט חדש לבית המשפט העליון במקומו של אנטוניו סקאליה, שהלך לעולמו בפברואר האחרון ובכך להשיב את הרוב השמרני למוסד המשפטי. עד כה מנעו הרפובליקנים בסנאט את אישורו של מועמדו של הנשיא אובמה, השופט מריק גרלנד, והותירו את בית המשפט עם שמונה שופטים.



הרפובליקנים גם הצליחו לשמור על השליטה בבית הנבחרים, שבו הם מהווים את הרוב מאז 2010, כאשר הדמוקרטים לקחו מהם מושבים ספורים בלבד. "זה יכול להיות לילה טוב מאד עבור אמריקה", אמר היושב ראש הנוכחי של בית הנבחרים, פול ריאן, אחרי שניצח במחוז שלו בוויסקונסין בפעם התשיעית ולפני שנקבע סופית כי טראמפ הוא הנשיא הנבחר.



רפורמת הבריאות על השולחן. הנשיא היוצא ברק אובמה. צילום: רויטרס
רפורמת הבריאות על השולחן. הנשיא היוצא ברק אובמה. צילום: רויטרס



רפורמת הבריאות של אובמה צפויה להתבטל


עדיין לא ברור אם ריאן יהיה האדם שיקדם את המדיניות הרפובליקנית בקונגרס החדש, כולל התוכנית לבטל את רפורמת "אובמה-קר", וזאת לנוכח המתיחות הרבה שליוותה את יחסיו עם טראמפ בחודשים האחרונים, כולל חוסר נכונותו להביע תמיכה חד משמעית במועמד מפלגתו עד לפני ימים אחדים. מגיש רשת פוקס שון האניטי, שנחשב למקורב לטראמפ, מיהר להצהיר כי "ריאן לא יהיה יושב ראש בית הנבחרים".



אחת הנבחרות החדשות לבית הנבחרים היא אילהן עומאר ממיניאפוליס שבמינסוטה, האישה המוסלמית הסומלית-אמריקאית הראשונה בקונגרס. עומאר, נציגת המפלגה הדמוקרטית, הגיעה לארצות הברית בגיל 12 אחרי שנמלטה ממלחמת האזרחים בארצה. "השכנים שלי וכל מי שבחדר מייצגים את מי שאנחנו רוצים להיות בתור אומה" מאוחדים בגיוון שלנו", אמרה בנאום הניצחון.



עוד מנצח הוא בריאן מאסט הרפובליקני שנבחר מטעם המחוז ה-18 בפלורידה. מאסט איבד את שתי רגליו בפיצוץ מטען באפגניסטן ובשנה שעברה הוא הגיע להתנדב בבסיס צה"ל אחרי שנחשף להפגנות נגד ישראל במהלך מבצע "צוק איתן".



איך יראה הקבינט של טראמפ?


במטה של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ כבר מזכירים שמות של מועמדים בולטים לתפקידים בכירים בקבינט של ממשל טראמפ. בין השמות שנבחנים לפי שיחה עם שלושה מקורות בתוך הקמפיין שביקשו לשמור על אנונימיות כדי שיוכלו לדבר בחופשית: ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני מועמד לתפקיד התובע הכללי, יושב ראש בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ' למזכיר המדינה, הגנרל מייקל פלין לתפקיד מזכיר ההגנה, סטיב מנוקין לתפקיד שר אוצר ולי אייזנברג מועמד לתפקיד שר המסחר.