הילרי קלינטון נראתה בדרך הנכונה להפוך לנשיאה הראשונה של ארצות הברית, במיוחד אחרי שהנשיא ברק אובמה התגייס לטובתה על מנת להפעיל מחדש את הקואליציה סייעה לו להיבחר לשתי כהונות. אולם בסופו של המרוץ, כאשר דונלד טראמפ הוא שנבחר לנשיא ה-45, התברר כי כישלונה של המועמדת הדמוקרטית נבע מחוסר יכולתה לגייס את התמיכה של מצביעים לבנים ממעמד הפועלים ובייחוד של נשים לבנות ללא השכלה אקדמית.



מניתוח דפוסי המצביעים בבחירות אתמול עולה כי קלינטון הצליחה לזכות כצפוי בתמיכה של מצביעי "דור המילניום" (בני 18 עד 29) - 54% לעומת 34% לטראמפ – ושל לא לבנים שמהווים שלושים אחוז מכלל המצביעים – 73% מול 20%. עם זאת, לעומת הבחירות ב-2012 שבהן גבר אובמה על מיט רומני, ספגה קלינטון ירידה בתמיכה - 60% מהצעירים תמכו באובמה, 88% מהאפרו אמריקאים הצביעו לקלינטון (לעומת 93% לאובמה) ו-65% אחוז מההיספאנים תמכו במועמדת הדמוקרטית לעומת 71% שהצביעו לאובמה, כאשר טראמפ גם השיג תמיכה שגבוהה בשני אחוזים מזו שקיבל רומני.



הבעיה העיקרית של קלינטון הגיעה מכיוון המצביעים הלבנים, אשר היוו 70% מכלל הבוחרים, כאשר טראמפ קיבל 55% תמיכה לעומת 38% ליריבתו, התוצאה הגרועה ביותר של מועמד דמוקרטי מזה יותר מ-30 שנה. אולם, בעוד שהיה צפוי שטראמפ יקבל את מרבית הקולות בקרב גברים לבנים - הוא סיים עם 60% לעומת 31% לקלינטון - האישה הראשונה שהייתה מועמדת לנשיאות מטעם מפלגה גדולה ספגה מכה בקרב הנשים. 51% מהנשים הלבנות עם תואר אקדמי תמכו בקלינטון מול 43% בטראמפ, אולם כאשר היה מדובר בנשים ללא תואר הפער היה גדול יותר לטובתו של המועמד הרפובליקני – 59% מול 35%.



חולשתה העיקרית של קלינטון נבעה מכישלונה בקרב מצביעים לבנים ממעמד הפועלים אשר לפי הניו יורק טיימס היו קריטיים עבור המפלגה הדמוקרטית ובסופו של דבר הביאו להפסד שלה כאשר הם התחברו יותר למסר של טראמפ. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר באזורים תעשייתיים כמו עמק נהר ואיומינג בפנסילבניה שבו זכה טראמפ ברוב אחרי שאובמה ניצח שם בהפרש דו ספרתי או ביאנגסטון שבאוהיו שבה אובמה זכה בפער של יותר מעשרים אחוז והפעם נרשם שם שוויון בין שני המועמדים. תמונה דומה הגיעה גם מאזורים חקלאיים, כמו איווה, שעברו לידיו של טראמפ.



"בבחירות שהפכו למעשה למלחמת אזרחים תרבותית בין שתי אמריקות, הצד של טראמפ הוכיח יותר התלהבות ויותר אחדות מזה של קלינטון", סיכם המגזין האטלנטיק. "וזה כעת הכניס את אמריקה לתוך ניסוי בלתי צפוי ואולי חסר תקדים".