הניצחון המדהים של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב הפתיע את אמריקה ואת העולם כולו. ד"ר יעל שטרנהל, מרצה להיסטוריה אמריקנית מאוניברסיטת תל-אביב, הסבירה לניסים משעל ודרור רפאל ב-103FM מה קרה: "הסיפור בבחירות האלה הוא הדמוגרפיה, אילו קבוצות יצאו להצביע ואילו קבוצות נשארו בבית", אמרה. "יש כאלה שב-2008 ו-2012 נתנו 'פוש' לברק אובמה ובבחירות האלה החליטו להישאר בבית או הלכו טראמפ".



לדבריה, כל הסיפור מתמקד ברוב הלבן באמריקה, שעומד על 69% מציבור המצביעים. "למרות ההידלדלות בכוחו הדמוגרפי, יש לו יכולת להכריע בחירות ובבחירות האלה הוא הכריע. כשראיתי ב-3-2 בלילה את אחוזי ההצבעה בווירג'יניה הכפרית או פלורידה הכפרית, הבנתי את זה. אלה היו נתונים של יציאה לקלפיות שלא מוכרים מבחירות קודמות".





"טראמפ אמר כל הקמפיין שיש ציבורים גדולים של לבנים שלא יצאו להצביע בבחירות קודמות והפעם הם מרגישים שיש מועמד שמייצג אותם, שיחזיר את אמריקה לגדולתה ויחזיר אותם לגדולתם האישית. והוא צדק", אמרה ד"ר שטרנהל. "הם יצאו להצביע. בפלורידה, למשל, המצביעים האלה הם אלה שעמדו מול ההצבעה של הציבור ההיספאני, שגם התאמץ לצאת הבית ולהשפיע בבחירות האלה. הציבור הלבן בפלורידה הצליח להדוף את האיום הדמוגראפי של ההיספאנים, להצביע בגדול לטובת טראמפ ולהכריע את המדינה הקריטית הזאת, שבסופו של דבר, יותר מכל מדינה אחרת, היא זו שנותנת לו את הניצחון".



ד"ר שטרנהל הוסיפה כי היא שמחה שסירבה להתנבא על התוצאות. "הרגשתי שזו תהיה קלינטון, על סמך נתונים מסוימים במערכת הבחירות שנשארו יציבים לאורך הדרך והראו שלדונלד טראמפ יש סביב 40% תמיכה, לפעמים 38%, לפעמים 43%. אבל גם עם 43% לא מנצחים בחירות באמריקה, אפילו עם השיטה הזאת שיש בה כל מיני הטיות שאנחנו מכירים אותן".



כשהתבקשה לנבא איך תיראה הנשיאות של טראמפ, אמרה ד"ר שטרנהל שזה קשה "כי אף פעם לא ראינו דבר כזה". לדבריה, "הוא כל כך לא צפוי ולכן קשה לי לתת הערכה שמתבססת על ידע או על תקדימים. אני גם לא חושבת שהוא לגמרי יציב נפשית, אבל אני לא פסיכולוגית ולא מוסמכת להעריך את זה. אנחנו נכנסים לתקופה של אי-יציבות דרמטית, גם כלכלית. אנחנו רואים את זה כבר בשווקים. נראה מה יקרה כשהבורסה של וול-סטריט תיפתח. גם חוסר יציבות פוליטית, חוסר יציבות בכל מובן שהוא. זו מילת המפתח בזמן הקרוב. עצם תהליך העברת השלטון בין ברק אובמה לדונלד טראמפ הוא בלתי נתפס".



רפאל השווה את טראמפ לאביגדור ליברמן שהתמנה בישראל לשר ביטחון והזכיר את הסיסמה שטבע אריאל שרון ז"ל, "דברים שרואים מכאן לא רואים משם". "זה נכון ולא נכון", השיבה ד"ר שטרנהל. "באמריקה יש ממסד מאוד יציב ומערכת של איזונים ובלמים, אם כי אני לא יודעת איפה הם נמצאים כרגע, כי גם הסנאט ובית הנבחרים בידיים רפובליקניות. השליטה הרפובליקנית מוחלטת בפוליטיקה של וושינגטון, ולכן אני לא יודעת אם מערכת האיזונים והבלמים, שהחוקה מתבססת עליה, תעבוד כפי שהיא אמורה. יש הגנות נוספות כמו הפנטגון ומחלקת המדינה. אביגדור ליברמן הוא לפחות חלק מאיזשהו ממסד. הוא לא הגיע כדי לנתץ את הממסד. הוא פוליטיקאי שבא ממערכות מפלגתיות לעומת טראמפ שהוא חיצוני".



"ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה", כל בוקר ב-9:00 ב-103FM

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו