נשיא ארצות הברית היוצא, ברק אובמה נאם הערב (רביעי) לראשונה מאז היוודע תוצאות הבחירות בארצות הברית, בהן ניצח המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. בין אובמה וטראמפ זרם הרבה דם רע, כאשר טראמפ טען במשך שנים שכהונתו של אובמה לא לגיטימית כי הוא לא יליד ארצות הברית, ולאחר מכן האשים את אובמה בכך שהיה הנשיא הגרוע בתולדות ארצות הברית ואף ייסד את דאעש. אובמה מצידו, השתתף באופן אקטיבי בקמפיין של יריבתו הילרי קלינטון, תקף באופן חריף את המועמד הרפובליקני וטען כי אסור לתת לו גישה לקוד הגרעיני. אך למרות ההיסטוריה בין הנשיא היוצא לנכנס, נאם אובמה נאום מפוייס, בו קרא לאחדות ולשיתוף פעולה.

"אמרתי לאנשים שלא משנה מה יהיו התוצאות, השמש תזרח בבוקר", התחיל אובמה את נאומו והמשיך כי "זה משהו שהבטחתי שבאמת קרה. היה לכולם לילה ארוך, גם לי. היה לי צ'אנס לדבר עם טראמפ אתמול בלילה על הזכייה בבחירות והזמנתי אותו לבית הלבן כדי להבטיח שיש לנו העברת שלטון מסודרת. היו לנו כמה הבדלים בדעות, אבל זכרו, לפני שמונה שנים גם לי ולבוש היו חילוקי דעות. הצוות שלו היה מקצועי וההעברה הייתה חלקה, מה שהבנו זה שהנשיאות והסגנות יותר גדולות מכולנו, זאת הדוגמה שלפיה נעבוד. אנחנו נעבוד קשה כדי להעביר את השלטון באופן מסודר. כולנו מקווים להצלחתו של טראמפ ושיצליח להצעיד את המדינה קדימה". 

יצליחו לשים את חילוקי הדעות בצד? דונלד טראמפ בנאום הניצחון, צילום:  Getty Images
יצליחו לשים את חילוקי הדעות בצד? דונלד טראמפ בנאום הניצחון, צילום: Getty Images


"דיברתי  אתמול גם עם הילרי קלינטון", המשיך הנשיא היוצא, "שמעתי את הערותיה ואני גאה בה. היא חיה בעולם הפוליטי, עשתה הכל למען המדינה, היא הייתה מזכירת מדינה נהדרת, הרבה אמריקאים מסתכלים עליה בגאווה. היא שלחה מסר לכל הבנות שהן יכולות להגיע לגבהים הכי גבוהים שיש, היא שלחה מסר לכולם. כולם עצובים כשהם מפסידים את הבחירות, אבל צריך לזכור שכולנו קבוצה אחת. אנחנו לא דמוקרטים או רפובליקנים, אנחנו דבר ראשון פטריוטים, אנחנו אמריקאים שרוצים את טובת המדינה שלנו. זה מה ששמעתי מטראמפ אתמול ושמחתי על כך. זה מה שהמדינה צריכה, כבוד עבור המוסדות שלנו, עבור דרך החיים שלנו, החוקים שלנו, וכבוד אחד לשני". 

"השארנו את המדינה חזקה יותר"


"אני מקווה שנשמור על כך, ואני מקווה שכך הנשיאות שלו תתחיל. אמרתי לצוות שלי להרים את הראש שלהם למעלה, כי את העבודה שהם עשו יום אחרי יום, את העבודה הקשה של הממשל שרוצה למשול טוב יותר כדי להפוך להיות ידידותי יותר לאנשים, העבודה הזאת השאירה את המדינה הזאת חזקה יותר. ניצחון או הפסד בבחירות, זאת היה המטרה שלנו מהיום הראשון. כולנו יכולים להיות גאים. ככה אני אומר גם לכל האמריקאים, כל יום".

אובמה פנה לבוחרי המפלגה הדמוקרטים הצעירים, וקרא להם  לא להתייאש ולא להפוך לציניים. "לאנשים הצעירים, שנכנסו בפעם הראשונה תמשיכו להיות מובילים, לא ציניים, אל תחשבו שאתם לא יכולים להצליח. קלינטון נלחמה. לפעמים אתה מאבד אמון, מאבד את הדרך. אנחנו מזגזגים. אני הפסדתי בחירות בעבר, ג'ו ביידן לא. ככה הפוליטיקה עובדת. אנחנו מנסים, אם אנחנו מפסידים אנחנו מלקקים את הפצעים, וחוזרים לזירה. אנחנו מנסים אפילו קשה יותר פעם הבאה. כולנו הולכים קדימה. כי האמונה הגדולה היא חשובה לדמוקרטיה שלנו. כך המדינה הזאת זזה קדימה 240 שנה, ככה אנחנו מכבדים את הזכויות, כך הגענו כל כך רחוק. אני בטוח שהכל ימשיך קדימה. אעשה הכל כדי שהנשיא הבא יהיה מוצלח. העבודה הזאת היא קשה, אתה רץ הכי חזק, ואתה מנסה להתקדם. אנחנו עשינו את זה, ואני מקווה שגם טראמפ יעשה זאת. תודה לכולם".