דונלד ג’ון טראמפ קבע היסטוריה כפולה כאשר נבחר אתמול (רביעי) לנשיא ה־45 של ארצות הברית – האדם המבוגר ביותר שנבחר לתפקיד החשוב בעולם (בן 70) והנשיא הראשון שאינו בעל ניסיון קודם בשירות הציבורי או בצבא אלא היה מוכר יותר בעמודי העסקים והרכילות. טראמפ נולד ב־14 ביוני 1946 ברובע קווינס בניו יורק, בנם הרביעי של אחד מיזמי הנדל”ן הבולטים בעיר ושל מהגרת סקוטית. הוא גדל בבית שבו הייתה משמעת הדוקה ונאסר על הילדים לקלל, אולם טראמפ הצעיר היה מרדן שאף הכה את אחד ממוריו בבית הספר. בהיותו בן 13 שלח אותו אביו לאקדמיה הצבאית של ניו יורק וטראמפ שימש הקפטן של נבחרת הבייסבול. אחרי שסיים את האקדמיה בגיל 18 הוא התחיל ללמוד באוניברסיטת פורדהם ולאחר שנתיים עבר לבית הספר לעסקים וורטון באוניברסיטת פנסילבניה.



עם תום לימודיו עבר טראמפ למנהטן והחל לעסוק בעולם הנדל”ן כשהוא נעזר בהלוואה של מיליון דולר מאביו, שעליו אמר כי הוא היה “ההשראה שלי”. טראמפ טיפל בפרויקטים של דיור למגורים שהיו שייכים לאביו בשכונות של ניו יורק, ולפי תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" החברה נהגה במדיניות של אפליה כלפי רוכשים אפרו־אמריקאים ונחקרה על ידי משרד המשפטים.



טראמפ ואביו. בבית נאסר על הילדים לקלל. צילום: רויטרס




שמו של טראמפ החל לעלות לכותרות אחרי שרכש מלון ישן ברחוב 42 והפך אותו בשנת 1980 למלון גרנד היאט. מאז נעשה איש העסקים הצעיר לאחד מיזמי הנדל”ן הבולטים עם גורדי שחקים במנהטן – המפורסם שבהם הוא מגדל טראמפ, שנפתח בשדרה החמישית ושם מתגורר כיום הנשיא הנבחר – ולאחר מכן עם פרויקטים נוספים ברחבי ארצות הברית ובמדינות זרות. הוא גם התפתח לתחום המלונאות והקזינו, אם כי נאלץ להתמודד עם כמה וכמה פשיטות רגל. לפי המגזין "פורבס" הונו מוערך ב־3.7 מיליארד דולר, אולם במערכת הבחירות נחשף כי הוא רשם הפסדים של קרוב למיליארד דולר לפני 21 שנה.



טראמפ היה פעיל מאוד גם בזירת הבידור, כאשר בין 1996 עד השנה שעברה הוא עמד מאחורי תחרויות היופי "מיס יוניברס", "מיס ארצות הברית" ו"מלכת היופי הצעירה של ארצות הברית". הוא גם הנחה מאז 2003 ובמשך 14 עונות את תוכנית הריאליטי “המתמחה”, שם השתמש במשפט הידוע “אתה מפוטר” למי שלא המשיך לשלב הבא. במקביל, השתתף הנשיא האמריקאי החדש בתפקידי אורח במספר סרטים, בהם “שכחו אותי בבית 2”, ואף פרסם כמה ספרים.



בשנת 1977 התחתן טראמפ עם הדוגמנית והאתלטית הצ’כית איוונה זלניצ’קובה ונולדו להם שלושה ילדים - דונלד ג’וניור, איוונקה ואריק - אולם הנישואים הסתיימו אחרי שנחשף הרומן שלו עם השחקנית מרלה מייפלס. השניים נישאו בשנת 1993 ונולדה להם הבת טיפאני, אולם גם הפעם לא נמשכו הנישואים זמן רב והם התגרשו כעבור שש שנים. בשנת 2005 נישא טראמפ בפעם השלישית, לדוגמנית הסלובנית מלניה קנאוס, ולשניים יש בן אחד, ברון.



טראמפ, שבצעירותו השתייך למפלגה הדמוקרטית, הכריז בעבר כי הוא מתכוון להתמודד לנשיאות ארצות הברית, אולם רק ביוני אשתקד הוא נכנס באופן רשמי למרוץ הרפובליקני. מה שנראה תחילה כמו קוריוז ובדיחה הפך בתוך זמן קצר לתופעה שסחפה מיליוני תומכים, כאשר טראמפ לא בחל בעקיצות ובמתקפות אישיות נגד יריביו במפלגה, החל מהעימותים ועד ציוצים בטוויטר, וככל שהתקדמו הפריימריז התברר כי הם לא מצליחים לעצור אותו, ולמרות עוינות מצד בכירים רפובליקנים הוא נבחר למועמד המפלגה.



גם המאבק מול הילרי קלינטון הדמוקרטית בשלושת החודשים האחרונים לא היה פשוט עבור טראמפ. אמירותיו נגד מגזרים שונים בחברה האמריקאית, התמיכה שקיבל מפעילים קיצוניים ועמדותיו כלפי נשים – כפי שנחשפו בקלטת המפורסמת משנת 2005 ובטענות של תריסר נשים על הטרדות מיניות – שימשו נשק בידי מתנגדיו של המועמד הרפובליקני. אולם טראמפ הצליח להדוף אותן. כשהוא מנצל את חידוש החקירה נגד קלינטון בפרשת האי־מיילים – על אף שנסגרה בתחילת השבוע – וכשהוא ממשיך עם הססמאות שלו, שלא תמיד התבססו על עובדות, הצליח טראמפ לגרוף אחריו גם את המצביעים במדינות שזוהו כדמוקרטיות ורשם את ההפתעה הפוליטית הגדולה ביותר בתולדות ארצות הברית.