שבוע בלבד אחרי שמזכיר המדינה רקס טילרסון אמר שארצות הברית לא תפעל להדחת נשיא סוריה בשאר אל אסד, ויומיים לאחר שצבא ארה"ב שיגר כ-60 טילי טומהוק לעבר בסיס חיל האוויר הסורי ממנו המריאו המטוסים שביצעו תקיפה בנשק כימי באזור אידליב, תקיפה בה נהרגו כ-100 בני אדם - בהם עשרות ילדים, התראיינה הלילה (ראשון) שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי לרשת CNN והציגה קו חדש של ממשל טראמפ בנוגע לתפקיד הרודן במדינה שסועת הקרבות.

"אנו לא רואים שלום בסוריה כל עוד אסד בשלטון", אמרה היילי בראיון והסבירה, "אם אתה מסתכל על המעשים שביצע, אם אתה בוחן את המצב, קשה לראות ממשלה יציבה בראשותו". השגרירה התייחסה גם לתקיפה שביצעה ארצות הברית, והגדירה אותה כמדודה ומחושבת. "הפעולה שנקטנו הייתה מאוד מחושבת ואנחנו מוכנים לעשות עוד, עם זאת, אנו מקווים שלא נצטרך", והוסיפה "זה הזמן לכל האומות המתורבתות לעצור את הזוועות שמתרחשות בסוריה ולדרוש פיתרון פוליטי למצב שם".



למרות הדברים הנחרצים נגד אסד, הבהירה היילי כי חיסולו של ארגון דאעש הוא עדיין העדיפות הראשונה של ארצות הברית, לאחר מכן הדחתו של אסד והוצאת הנוכחות האיראנית מהמדינה והוסיפה כי המצב בסוריה "מסובך".  



ייפרד מכיסאו? נשיא סוריה בשאר אל אסד, צילום: רויטרס
ייפרד מכיסאו? נשיא סוריה בשאר אל אסד, צילום: רויטרס



אסד תקף באידליב, ארה"ב היכתה בחומס


כזכור, במהלך הלילה תקפו שתי משחתות אמריקאיות את בסיס חיל האוויר הסורי ממנו המריאו המטוסים שביצעו ביום רביעי את התקיפה הכימית באזור אידליב והשמידו אותו. במהלך התקיפה שוגרו 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" לעבר הבסיס והרסו בניינים וגם מטוסים של חיל האוויר הסורי. גורמים בצבא ארה"ב טענו כי אינדיקציות מראות כי התקיפה פוגעת ביכולת של צבא אסד לבצע מתקפות כימיות. גורמים אמריקאיים אמרו לאחר התקיפה כי מדובר ב"אירוע חד-פעמי" שהושלם.



הנשיא טראמפ התייחס למתקפה ואמר: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי אסד שיגר מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. זה היה מוות נורא ואיטי, שגזל את חייהם של ילדים ותינוקות. אף ילד של אלוהים לא יכול לסבול כזה דבר. האינטרס של ארצות הברית הוא להרתיע מפני נשק כימי קטלני, זו החובה שלנו. ניסיונות קודמים לשנות את ההתנהגות של אסד כשלו. אני מבקש מכל העולם המתורבת לעזור לנו למנוע את הטבח ושפיכות הדמים בסוריה".



נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייחס הבוקר וגינה אותה באופן נחרץ. "זוהי הפרה של החוק הבינלאומי", מסר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב והגדיר את התקיפה כ"תוקפנות נגד מדינה ריבונית בנסיבות מומצאות שמטרתה להסיט את עיני העולם ממותם של אזרחים בעיראק".