יקי הרמן, בן ה-65, היה בטוח שהחלום שלו להפוך לממציא, יישאר תמיד כחלום לא ממומש J | של סטודנט צעיר בבצלאל. ״למדתי עיצוב תעשייתי וחלמתי להמציא משחקי קופסה, לעצב רהיטים ולהמציא דברים שאין. אבל בזמנו לא ממש היה מה לעשות עם זה, והחלטתי לשים את החלומות במגירה כמו שאומרים, ולהיות מציאותי״, הוא מספר.



הרמן הקים משפחה (אב לשני ילדים וסב לשלושה נכדים), ומאז שעזב את ירושלים, עיר הולדתו, הוא מתגורר בפתח תקווה. כל חייו עבד בתעשיית התרופות, בשיווק ובייצוג של חברות בינלאומיות בארץ. ועכשיו, כשיצא לפנסיה, התפנה להגשים את חלומו.

״אני בפרץ יצירה״, אומר הרמן, ״חיכיתי להזדמנות לחזור לצעצועים ומשחקים. כל הדברים ששמתי במגירה. כשהתחלתי לאחרונה לפתח את המשחקים, שאלתי את עצמי אם החלומות שלי עריץ רלוונטיים, בכל זאת עברו יותר מ־40 שנה מאז שהייתי סטודנט, ואם בכלל יש עוד צורך במשחקי קופסה או שרק למשחקי מחשב יש זכות קיום. אחרי מחשבה ורבע החלטתי שגם למשחקי חשיבה וקופסה יש זכות קיום, כי יש כמיהה לעשות דברים לא רק מול מסך, אלא גם משהו שהוא חברתי, אחד מול השני״.


הרמן הקים אתר והוא מנסה לשווק את המשחקים שלו עצמאית. ״אחד המשחקים נקרא ׳רב-פרצופי'. הוא מאפשר לבנות, משני צדדים של לוח שבנוי כתריס, צורות ופרצופים חדשים״, הוא מספר. ״משחק אחר הוא יצירת תקשורת בין עיוור לרואה. קוביות עם אותיות בכתב ברייל ואותיות רגילות. מקבעים את הקוביות לכוורת, וכך הרואה והעיוור מבינים זה את עולמו של זה״.

בימים אלו מתרכז הרמן במשחק אחר שהמציא - ״גי- מטריקס״, שמשלב בין גימטרייה ושבץ נא. ״זה משחק חשיבה חינוכי״, הוא מסביר, ״לקחת את הרעיון של שבץ נא ולאתגר אותו. החלום שלי הוא לעשות עם המשחק הזה קפיצה קוונטית, ולהפיץ את חוכמת הגימטרייה היהודית בעולם. תרגמתי אותו גם לאנגלית, ועכשיו כשחוכמת הקבלה כל כך אופנתית, אני חושב שהשמיים הם הגבול״.



לאתגר את "שבץ-נא" , גימטריקס

הרמן לא עוצר במשחקים ומתרחב גם לתעשיית ריהוט הגן. ״אני מרגיש שאני ממציא את עצמי מחדש״, הוא אומר, ״המצאתי כיסא כפול קיפול - חצי בגודל מהכיסאות המקופלים. איך לא חשבו על זה קודם. אני מציג אותו בגרמניה באוגוסט, בתערוכה של רהיטים ומוצרים לפיקניק וגן. נמצא מישהו שרוצה לייצר אותו״.

ויש לו גם מסר: ״לא לשבת בבית. למצוא תעסוקה יצירתית וחברה. לא לחכות שדברים יגיעו אליכם. להזיז את הגוף ואת המוח, אחרת לאט-לאט מתנוונים. ולא להיתפס לרחמים עצמיים. מי שסובל ברגע שהוא עובד, שיקום וילך. גם אני עשיתי זאת לא פעם. תמיד צריך לעשות מה שאוהבים״.

יזמות בפנסיה : דנית כהן ניצן, מנהלת אזור המרכז בבנק הפועלים 
 
תעוזה, היוזמה ויכולת ההמצאה של מיקי ראויות להערכה. אין דרך טובה יותר לצקת עניין לעידן הגמלאות מאשר לנסות להגשים חלומות ישנים. עם זאת, כדי שהחלום לא יהפוך חלילה לסיוט, מומלץ שמיקי ישמור על איזונים בין ההשקעה הנדרשת במימוש הרעיונות שלו לבין הצרכים שלו להתקיים לאורך שנים. אם מיקי אכן מעוניין לבחון את הפוטנציאל העסקי של רעיונותיו, באמצעות השתתפות בתערוכות ופנייה למשקיעים, עליו להתייחס לכך כמו לכל עסק קטן חדש, והניסיון הניהולי והשיווקי שלו, גם אם בתחום אחר, בוודאי יכול לסייע לו.

המשמעות היא היערכות נכונה בתחום ההגנה על המצאות ופטנטים, אם קיימים כאלה, והכנת תוכנית עסקית, שמגדירה את היקף ההשקעה שהוא זקוק לה, ממפה את קהל הלקוחות הצפוי ובוחנת גורמים נוספים שמשפיעים על הפעילות. ניתן להיעזר בייעוץ בנוגע להשתתפות בתערוכות בחו״ל (כמו גם לקבל טיפים ממכון הייצוא), ובבנקאים שעוסקים בנושא סחר חוץ. מיפוי ההשקעה הנדרשת מהמקורות השונים, יאפשר למיקי להעריך אם ובאיזה אופן ניתן להגשים את החלום.

רמת הסיכון חייבת לשקף את מצבו כגמלאי, הכולל את יתרת חובותיו, חסכונותיו והכנסותיו. המשמעות עשויה להיות, לדוגמה, לתת עדיפות להכנסת משקיע על פני מימון באשראי.
 
חשוב לבחון את ההרפתקה העסקית הזאת גם במונחים של חוויה ומימוש עצמי, אבל גם במונחים ובמדדים עסקיים. כדי להפוך חלום למציאות עסקית צריך להכיר את כל הנתונים הפיננסיים הרלוונטיים, ללמוד את ההווה ולתכנן את העתיד.