אם זה היה תלוי בדני גיגי, הוא היה יוזם חוק חדש אשר היה מחייב כל עובד או עובדת לקבל ייעוץ פנסיוני והדרכה מקצועית לתכנון פרישה, הרבה שנים לפני שהם מגיעים לגיל הזכאות לפנסיה (גברים - 67, נשים - 62). “ממש כמו שכל נהג שרוצה לעלות על הכביש חייב ברישיון נהיגה, כך לדעתי כל מי שפורש מהעבודה צריך, הרבה לפני קבלת תשלום הפנסיה הראשון, לקבל הסבר מפורט על ההיבטים הקשורים למענקי הפרישה, הפיצויים או תשלומי הפנסיה המגיעים לו”, מסביר גיגי, מנהל המחלקה לייעוץ פנסיוני ותכנון פרישה בבנק הפועלים ומוותיקי העובדים בבנק. “זה חשוב קודם כל כדי שאותו פורש יימנע מטעויות. למרבה הצער, רבים מהשכירים שהגיעו לגיל הזכאות והתחילו לקבל פנסיה נופלים, הן בגלל חוסר ידיעה והן בגלל חשש מבירוקרטיה הכרוכה בניצול הפטורים שלהם הם זכאים, למה שאנו מכנים ‘מלכודת כפל המס’. כלומר, הם משלמים מס במועד קבלת הקצבה עבור אותם כספים שמעל לתקרות ההפקדה, שעליהם הם כבר שילמו מס במהלך תקופת החיסכון הפנסיוני. במקרים כאלה, מדובר לא פעם בתשלומים כפולים שיכולים להסתכם בעשרות ואף במאות אלפי שקלים”.



העניין הוא שלמרבית הפורשים אין כלים להתמודד עם סוגיות המס המורכבות האלה.


“נכון, וחשוב לציין שחוסר הידע הזה מאפיין סקטורים רבים, וזה עשוי להיות נכון גם לאנשי כספים של חברות גדולות שלא בהכרח מכירים את מלוא ההיבטים לעומק. תחום הפרישה כרוך במגוון רחב של נושאים וגם בהיבטי מס. ולכן כדאי שהם ילוו על ידי יועצים מומחים בעלי רישיון לייעוץ פנסיוני מטעם משרד האוצר כמו שיש לנו. הסוגיה המרכזית העומדת בפני כל פורש היא כיצד לנצל את הפטור ממס הניתן לו, שכיום עומד על 739 אלף שקל ויעלה בהדרגה בשנים הקרובות למיליון שקלים. מרבית הפורשים כלל לא יודעים מהי הדרך המיטבית מבחינתם לחלוקת הפטור בין המוצרים והכספים שצברו כל השנים – האם לנצל את הפטור על הפנסיה? על מענקי הפרישה והפיצויים? או על תשלום חד־פעמי, קרי היוון, באופן שיאפשר להם ליהנות ממלוא הטבות המס והפטורים שהם זכאים להם. אין נוסחה אחידה, ולכן נדרש לתכנן את הפטורים על פי הצרכים הייחודיים של כל פורש, העדפתו להון ולקצבה, העברה בין־דורית, צריכה שוטפת ושיקולים נוספים”.



אז מה אתה היית ממליץ להם?


“בשלב הראשון, לא לחכות ליום הפרישה ולהגיע לקבל ייעוץ פנסיוני לפחות עשר שנים קודם לכן באחד ממרכזי הייעוץ הפנסיוני ותכנון הפרישה הפועלים ברחבי הארץ, או במרכז הייעוץ הארצי החדש שלנו שייפתח החודש במגדל ‘ששון חוגי’ באזור הבורסה ברמת גן. זה יאפשר לעובדים לקבל תמונת מצב מבעוד מועד לגבי התנאים שבהם הם ייצאו לפרישה, וזה שלב מספיק מוקדם שבו העובדים יכולים עדיין לקבל החלטה לגבי שינוי או טיוב הטיפול והחלוקה של אותם כספים. כאן אנו נכנסים לתמונה ועוזרים ללקוח למקסם את הנטו מסך כל התיק הפנסיוני שצבר לאורך שנות עבודתו. חשוב להוסיף שיש לשמור על טופסי 106 שהתקבלו לאורך השנים”.



נראה שבעשור האחרון יש עלייה במודעות ובטיפול בתכנון הפרישה, כחלק מהייעוץ הפנסיוני הכולל והמתמשך.


“אמת, ובנק הפועלים אכן מוביל את התפיסה הזו. בשלב מסוים הגעתי למסקנה שאי אפשר להיות יועץ פנסיוני טוב בלי להתייחס לצומת הכי קריטי בעינַי בחייו של אדם – צומת הפרישה לפנסיה. שם, למעשה, נמצא הערך הגדול ביותר שהוא יקבל מהייעוץ. כמה מהפורשים שמעו, לדוגמה, על המונח ‘קצבה מוכרת’? כמה מהם יודעים שמדובר בקצבה הפטורה כולה ממס הכנסה ואפילו ממס רווחי הון? וכמה מהם מודעים לכך שהם זכאים לפטור הזה בנוסף לפטור הסטנדרטי על הקצבה המזכה?”.



למי, למשל, רלוונטית הקצבה המוכרת הפטורה ממס הזו?


“היא רלוונטית לחלק מהפורשים, אבל משמעותית בעיקר לבעלי הכנסה מעל 25 אלף שקל לחודש. הפטור הינו לצמיתות ומעניק פטור משמעותי על הקצבה. ניקח לדוגמה גבר הפורש בגיל 67 ממקום העבודה, ויש ברשותו ביטוח מנהלים קצבתי על סך 2,000,000 שקלים (מקדם 157), סכום של 600,000 מהם נובעים מ”תשלומים פטורים” מעל לתקרות שבגינם כבר שולם מס בשלב ההפקדה. בחישוב הקצבה החודשית שלה יהיה זכאי אותו פורש, חלק מהקצבה בגובה 3,821 שקלים, כלומר כ־30% מתוך קצבה חודשית של 12,738 שקל, יהיה פטור ממס. מדובר בהטבה של 764 שקלים לחודש, ושל יותר מ־150 אלף שקלים לכל החיים. נכון, זה נשמע מורכב ומסובך, אבל בשורה התחתונה זה משתלם מאוד לחוסך ולמשפחתו”.



ולכן אתם מרכזים בשנים האחרונות את הפוקוס שלכם על תחום הפרישה?


“מבחינתי, אנחנו ‘מציפים’ את התחום הזה הן בגלל פערי הידע של הלקוחות בתקנות ובפטורים השונים, והן בגלל שייעוץ לפרישה הוא מקום שבו הלקוח ממש רואה בעיניים באופן כמותי את הסכומים שחסכנו לו ואת ערכו של הייעוץ הפנסיוני. איך קורה שעובד שהפקיד לחיסכון הפנסיוני שלו כספים מעל לתקרות ההפקדה ושילם בגינם מס במועד ההפקדה, מגיע לגיל הפנסיה ונדרש לשלם שוב מס בגין אותם כספים, רק כי הוא לא ידע שאפשר גם אחרת? ואז, כשהוא ניגש למס ההכנסה, הוא עשוי להיתקל בקשיים להוכיח את הזכאות. הוא גם יגלה שחברות הביטוח עצמן, במקרים מסוימים, עשויות לא להיות ערוכות ולחשב לו את גובה הפטור בגין הקצבה המוכרת שלה הוא זכאי. זאת, אגב, אחת הסיבות שהרבה לקוחות מגיעים אלינו ‘מפה לאוזן’. כלומר, נשלחו בהמלצת לקוחות אחרים שקיבלו מאיתנו ייעוץ פנסיוני ו’נפתחו להם העיניים’”.



פועלים איתכם בכל החלטה: מתכננים פנסיה



פרישה מעבודה היא אחד השינויים המשמעותיים בחייו של אדם. בתקופת הפרישה אנו נדרשים לקבל שורה של החלטות מורכבות בגין החיסכון הפנסיוני שצברנו במהלך שנות עבודתנו. יועצי המרכז לייעוץ פנסיוני ותכנון פרישה בבנק הפועלים ערוכים לסייע בקבלת ההחלטות באמצעות ייעוץ מקצועי ואובייקטיבי שעשוי לחסוך כסף רב במהלך שנות הפרישה המתארכות. "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שיתמקד בהחלטות החשובות שיש לקבל לקראת היציאה לפנסיה, באתגרים ובטיפים לניהול נכון של התכנון הפנסיוני לקראת פרישה.



הבהרה: הבנק אינו יועץ מס. כל האמור לעיל מהווה מידע והסבר כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות או ייעוץ מס, וגם אינו תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות כל דין.