עדכנו את הדיווחים שלכם / ליאור רוזנפלד

"העצה הראשונה החשובה שיש לי לבעלי עסקים, במיוחד לעצמאים, היא לא למהר לפדות את קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות והחסכונות הפיננסיים וביטוחי המנהלים. גשו לסוכן הביטוח שיתאים לכם את תמהיל תיק ההשקעות וישנה את המסלולים. אם נקלעתם למצוקה כלכלית, הוא ידאג לכם להלוואה מתוך אותם חסכונות מבלי שתצטרכו לשבור אותם כעת, כשהבורסות נמצאות במקום נמוך.

"בנוסף, בעלי העסקים מחזיקים בביטוח מסוג תאונות אישיות או אובדן כושר עבודה. אם חליתם בקורונה, תבדקו עם הסוכן אם סיימתם את תקופת ההמתנה, קרי ההשתתפות העצמית, ואז תוכלו לקבל פיצוי שבועי במקרה של תאונות אישיות או פיצוי חודשי במקרה של אובדן כושר עבודה.

"חשוב שבעלי עסקים שנסגרו ידווחו לסוכן הביטוח אם נשאר להם מלאי, כי אולי צריך לעדכן את סכומי הביטוח בשעה כשהעסק סגור. לבעלי עסקים שעובדים 24/7 או במשמרות, וכרגע הם נעולים, חשוב שהסוכן ידווח על כך לחברת הביטוח. זאת כדי שאם חלילה תהיה פריצה, אתם תהיו מכוסים. תסתמכו על ההצהרה שנתתם בתחילת הביטוח, שלפיה מישהו נמצא כל הזמן בעסק.

"דווחו על כל עובד שהוצא לחל"ת, כיוון שלא צריך להפריש את התנאים הסוציאליים עבור התקופה. כנ"ל בביטוח העסק. עובדים בחל"ת לא נחשבים כעובדים, ואפשר לצמצם את חבות המעבידים, במיוחד בעסקים המסובכים של הקבלנים והשיפוצניקים, התעשייה הכחולה. מדובר פה בהרבה מאוד כסף לכל עובד לכל שנה".

"פניתי לראש רשות שוק ההון בכמה בקשות, האחת היא להאריך את ביטוחי האלמנטר שעומדים להסתיים ב־1 באפריל ב־30 יום נוספים באופן אוטומטי. זה עבור בעלי עסקים שנמצאים בבידוד או אושפזו ולא הצליחו לחדש את הביטוח. בנוסף, ביקשתי גם לפרוס את התשלומים ל־12 חודשים על בסיס מזומן, לפחות בתקופת הקורונה, בלי הלוואה וריביות. בעל עסק שנקלע לקשיים יכול לבקש מהסוכן שלו דחייה של חודש־חודשיים בתשלום - ולהישאר בכיסוי מלא. אותו דבר בביטוחי הסיכונים, הריסק. ניתן לבצע דילוג למשך חודש או חודשיים בלי לאבד את הפוליסה או את הכיסוי".

הכותב הוא נשיא לשכת סוכני הביטוח.

תבדקו ביטחונות, תבקשו הנחות מזומן / אלינה פרנקל רונן

"תקופות מאתגרות נושאות עימן גם אפשרות לכל מנהל - בין שהוא מנכ"ל ובין שהוא מנהל כספים או דירקטור - להפוך את האיום על הארגון להזדמנות עסקית ולשפר את התהליכים בארגון. אבל כדי לשרוד את התקופה צריך קודם להכיר ולהגדיר את תנאי השוק החדשים ולפעול לפיהם. כל ארגון פועל במסגרת סיכונים שונים. לכן ארגונים שהשכילו להכין מראש סקר סיכונים כבר נמצאים במקום טוב יותר.

"חשוב לעבור על התוכנית העסקית של החברה ולהחליט איזו פעילות מקפיאים, איזו מצמצמים ואיזו ממשיכים כרגיל. למשל, לבדוק מחדש את תקציב השיווק, שהרי אם מוכרים פחות, אז צריך להקטין את העלויות. עצה זו נכונה גם לגבי ניהול המלאי. כאן צריך להיות מאוד זהירים. אם אתה מפתח קו ייצור חדש ואומר לעצמך שבגלל הקורונה אתה עוצר את זה, בהחלט יכול להיות שביום שאחרי, העובדה שאין לך קו ייצור תפגע קשות בעסק שלך.

"זה הזמן לבדוק את הנכסים, הביטחונות, מסגרות האשראי ותזרים המזומנים של החברה לצורך הפעילות מול הבנקים. עסקים שידעו לדאוג מראש לביטחונות ולמסגרות אשראי גדולות נמצאים כיום במצב טוב יותר. הייתי שוקלת החלפה של הלוואות לטווח קצר לטווח ארוך, כי לפי המצב כרגע אין לדעת מה יהיה תקבול המזומנים שלנו בעתיד הקרוב.

"נבדוק גם את ההתקשרויות שלנו עם הלקוחות. אם הם מתקשים לשלם ומבקשים דחייה, צריך לבדוק אילו ערבויות יש להם אצלנו. אותו דבר עם ימי האשראי. אם אתה נותן ללקוח שוטף פלוס 60 והוא מבקש פלוס 90, הוא צריך להבין שלהגדלה הזו יש מחיר. מאידך, אם אתם במצוקת מזומנים, אתם יכולים להציע ללקוחות שכן יכולים לשלם הנחת מזומן. הכללים האלה נכונים גם לעבודה שלנו כלקוחות מול ספקים. אם יש לכם כסף בהישג יד, אתם בהחלט יכולים לבקש מהם הנחת מזומן".

הכותבת היא מ"מ ומשנה לנשיאת לשכת רואי החשבון בישראל.

צווי החירום מתייחסים לשכירות של עסקים / עו"ד אבי ללום

"פונים אלינו יותר ויותר אנשים בנוגע לזכויותיהם כמשכירים או כשוכרים של נכסים, כי זה הנושא הכי כואב כרגע. אחד המקרים הוא של זוג בגילי ה־50, ששוכרים ומפעילים בית קפה שהוא מקור הפרנסה היחיד של שניהם, אבל סגור כרגע. אותו זוג משלם דמי שכירות גם על דירת המגורים שלו - ועוד צריך לממן משפחה. המקרה של העסק מורכב יותר, כי חוץ מדמי שכירות הם צריכים לשלם גם דמי ניהול, ארנונה, לספקים ועוד ועוד. אני ממליץ שלא לבטל צ'קים, כי זה מהלך מורכב ומסוכן מבחינה משפטית, למרות שלאחרונה יצאה הוראה מבתי המשפט שעד עשרה צ'קים חוזרים, בהוצאה לפועל לא ינקטו מולם בהליכים.

"כשמדובר בהשכרה של העסק, יש פסיקה וגם חוקים שקובעים שאם נמנע מהשוכר להשתמש בנכס, במקרה זה על ידי הממשלה, אז החוזה 'סוכל'. זה הסעיף המהותי, ובלי להיכנס לכוח עליון. במקרה כזה בית המשפט קבע שאפשר להקפיא את תשלומי השכירות לאורך כל התקופה שבה צו החירום בתוקף. המשכיר אומנם יכול לבטל את החוזה, כי זו זכות שעומדת לו, אבל מרבית אלה שדיברתי איתם, ודיברתי עם הרבה, אמרו שלא שווה להם לגרור אותם לבית המשפט ולאבד אותם, כי יהיה גם את היום שאחרי הקורונה. ובכלל, לתקנות החירום יש דרגות של חומרה שכל אחת מהן משפיעה באופן שונה על כל בית עסק. אין דומה מצבו של בעל חנות שנסגרה כליל למשרד רואי חשבון, לדוגמה, שממשיך לפעול באופן מלא.

"בנוגע לדירת המגורים הסיפור שונה, כי לא נמנע מהשוכר להשתמש בדירה. את בעל הנכס הרי לא מעניין שהעסק של המשכיר לא פועל או שפיטרו אותו. גם לו יש קשיים כלכליים עצומים בימים אלה. במקרה כזה אני אשאף לגרום לשניהם להתנהל אחרת, כי אני זה שרואה את התמונה המלאה. יש כאן שרשרת שכל חוליה בה תלויה באחרת, ומי שלא יראה את התמונה המלאה ימצא את עצמו מול שוקת שבורה ביום שאחרי הקורונה".

הכותב הוא סגן יו"ר לשכת עורכי הדין ומנהל פורום המקרקעין הארצי.

על רקע משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו מתן עצות וכלים לחברות ולבעלי עסקים להתמודדות עם המצב החדש. לאן פונים השווקים? וכיצד נערכים ומתנהלים בתקופת אי־ודאות בארץ ובעולם? מומחים מתחומים שונים ישתפו אתכם בעצות ובתובנות מניסיונם העשיר. האמור לעיל ניתן כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או הצעה לקבלת חיסכון/פיקדון. תנאי החיסכון ייקבעו בהסכם בין הבנק ללקוח. האמור אינו מהווה הצעה למתן אשראי. מתן ההלוואה כפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל, בכפוף לתנאי הבנק ושירות הערוצים הדיגיטליים.

בעלי עסקים ועצמאים, יש לכם שאלות? טובי המומחים של להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, מכל התחומים עונים על שאלות בזמן אמת  (א'-ה' 08:00 עד 19:00). הכנסו ל-facebook.com/onlifeIL