משחק חדש

מדוע חשוב דווקא בתקופה זו לשמור טוב טוב על העובדים הוותיקים של העסק # האם צריך להיות הבדל בין ילדים שמשחקים בגן לבין ילדים שמשחקים בג'ימבורי # ואיך חוגי ספורט ואומנויות לחימה יכולים ליצור הכנסה נאה וגם לתת לילדים הפסקה ברוכה מהמסכים # מומחה עסקי מטעם ארגון להב, מנהלת מחלקה עסקית בבנק הפועלים ושני בעלים של משחקיות מסבירים איך מתמודדים עם המשבר הכלכלי – ואולי אף יוצאים ממנו מחוזקים # דודו לוי רייך

צריך מתווה גם בשבילנו | דקל ברזילי
"הקמתי את ג'ימבו־לנד לפני 15 שנה, כשהייתי בן 23. מההתחלה המתחם נבנה כך שההורה יכול לשבת בכל נקודה בבית הקפה הצמוד ולצפות בילד שלו משחק, מבלי להתרוצץ אחריו. האטרקציה הכי פופולרית אצלנו היא חדר מיוחד עם משחקי תאורה וריקודים ומסך גדול. מכיוון שהמשחקייה היא מקורה, היה לנו חורף טוב - ואז הגיעה הקורונה. שבועיים לפני הסגר התחלנו לקבל ביטולים של ימי הולדת ואירועים סגורים. בשבת לפני הסגר הגיעו חמישה אנשים בלבד למשחקייה, ואני מדבר על היום הכי עמוס אצלנו בשבוע, שהרבה משפחות מגיעות לכאן כי אנו נמצאים בנקודה מרכזית על כביש החוף.

"כשהחל הסגר, הוצאתי את ארבעת העובדים שלי לחל"ת. מאז עברו כבר שלושה וחצי חודשיים ואנחנו, ובעצם כל משחקיות הג'ימבורי בארץ, עדיין סגורים, ללא אישור פתיחה. גם אשתי היא מענף האירועים, היא די־ג'ייאית והיא הפסידה המון אירועים, מסיבות וחגים, כמו פורים ויום העצמאות. רק עכשיו היא לאט לאט חוזרת לעניינים. לקחנו אומנם הלוואה בערבות מדינה, אבל העתיד ממש לא ברור. בינתיים אני יושב בבית, מגדל את הילדים ומטייל עם הכלב.

דקל ברזילי
דקל ברזילי

"לאחרונה התאגדנו כל משחקיות הג'ימבורי, כ־50 בכל הארץ, מתוך מטרה להעלות את המודעות למצב שלנו. נפלנו בין הכיסאות. אנחנו רואים בעיניים כלות איך מסביבנו גני הילדים נפתחו, ובגינות הציבוריות כבר מותר לילדים לשחק, ושואלים למה לא אצלנו? הרי מדובר בגילאי 7־8, שהם בסיכון נמוך לחלות. ההורים הרי יכולים לשבת אצלנו עם מסיכות, כמו בכל בית קפה. אני רוצה להעביר מסר למשרד הבריאות - תנו להתפרנס. אפשר לעשות מתווה מיוחד גם לנו, עם תקנות התו הסגול. רק צריך לדבר איתנו".

הכותב הוא המקים והבעלים של משחקיית ג'ימבו־לנד, קניון M הדרך, מושב בית חרות. 2562457־050

נסגרנו ונפתחנו עם הקניונים | פביאן רוזנפלד
"את הסניף הראשון של רשת המשחקיות שלנו הקמנו לפני כ־25 שנה בקניון הזהב בראשל"צ, ומאז פתחנו עוד שלושה סניפים, כולם בתוך קניונים - בקריון בקריית ביאליק, בגרנד קניון בחיפה ובקניון עזריאלי ראשונים, אף הוא בראשל"צ. מה שמייחד את המשחקיות שלנו זו העובדה שהן מציעות בילוי למשפחות עם מכונות משחק שבוחנות יכולות ונותנות לילדים כרטיסים, שאיתם הם הולכים לקופה ומקבלים פרסים. שבועיים לפני תחילת הסגר כבר הרגשנו שהעבודה יורדת ושאנשים מפחדים להגיע. לא היינו צריכים הודעה מיוחדת - ברגע שהקניונים נסגרו, סגרנו גם אנחנו.

"יש לנו 60 עובדים, חלקם ותיקים ובעלי משפחות וחלקם תלמידי תיכון וסטודנטים. הוצאנו את כולם לחל"ת. לאורך כל הסגר בדקנו אם מי מהם צריך עזרה כספית או אחרת. אני התעסקתי בניסיונות להשיג את הביטוח הלאומי, כדי לזרז כמה שיותר את הטיפול בהם. זה היה מתיש. אחר כך ישבתי בבית עד לפתיחה, אבל זה היה טוב כי בדיוק נולד לי נכד ראשון והיה לי זמן להיות איתו.

פביאן רוזנפלד
פביאן רוזנפלד

"קיבלנו אישור לפתוח את המשחקיות ב־1 ביוני. דבר ראשון החזרנו את העובדים הוותיקים, ומאז אנו עובדים ב־50% עד 60%, כשאנחנו מוגבלים במספר האנשים שיכולים להיכנס בעת ובעונה אחת. ברור שבמצב כזה אנו מפסידים כסף, אבל אתה חייב להחזיק מעל המים גם את המקום וגם את העובדים. מצד אחד, אנחנו וכל המשק הולכים לקראת תקופה קשה. מצד שני, לפני הסגר יזמנו פתיחה של סניף נוסף שלנו, אבל דחינו זאת לאוקטובר, בתקווה שהמצב ישתפר עד אז. כעת רק נותר לקוות שנחזור לשגרה כמה שיותר מהר, ושלא נקבל עוד מכה עם סגר נוסף".

הכותב הוא ממקימי ובעלי רשת המשחקיות "טיים משין",  052־8252521

להרחיב תחומי פעילות וקהל יעד | אתי לובל
ההתמודדות עם אתגרי התקופה היא לא פשוטה, גם לעוסקים בתחום המשחקיות והג'ימבורי, והייתי מחלקת זאת לשניים: מול האתגר התפעולי, אני ממליצה לבעל העסק לתכנן מחדש איך לנהל אותו נכון כל עוד הקורונה נוכחת. כלומר, חזרה הדרגתית לשגרה תוך עמידה בתקנות החירום של משרד הבריאות, מבלי לשכוח לשמור על חוויית הלקוח ועל בריאות העובדים, ההורים והילדים. לגבי ניהול התזרים, חשוב שבעל העסק יתכנן כיצד יוכל לצלוח את התקופה הראשונה ובהמשך גם לחזור להרוויח, והאם ניתן לדחות או לצמצם הוצאות כמו שכ"ד ומשכורות, לאור הקיטון בהכנסות והעתיד הלא ברור. אני פוגשת מדי יום עסקים שסגרו את המתחם לאירועים פרטיים ובכך הרחיבו את קהלי היעד, וכן עסקים שהרחיבו פעילות בכך שייצרו ו/או מכרו מוצרים נלווים המותאמים לקהל היעד, ובכך ניצלו את ההזדמנות לביצוע התייעלות בעסק".

הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף נתניה של בנק הפועלים

אתי לובל (צילום: יח''צ)
אתי לובל (צילום: יח''צ)

קייטנות וחוגים במקום מתקנים | דרור כהן
בתחום המשחקיות המצוקה כיום קשה, הן מפני שתקופת סגירת העסקים ארוכה יותר, והן מפני שהן לרוב ממוקמות במתחמי נדל"ן גדולים, עם הוצאות גדולות על שכירות וארנונה. אז מה עושים? קבלו שלוש אפשרויות שיחזירו את העסק שלכם לפעילות מיידית. הראשונה היא הסבת המשחקייה למתחם מסיבות ימי הולדת לילדים. אפשר להשתמש במתחם בצורה יצירתית, ולפרסם ימי הולדת בבתי הספר שבאזור רגע לפני היציאה לחופש הגדול. ניתן גם להפעיל קייטנות בחופש הגדול עם קונספט ייחודי ומעניין, ולשווק את הפתרון להורים עם הפעילויות הצפויות. פתרון אפשרי נוסף הוא ייזום של חוגים שונים. זה הזמן לגייס מדריכים לחוגי ספורט, התעמלות ואומנויות לחימה, ולאפשר לילדים להחליף את המסכים בפעילות אקטיבית ובריאה. בסוף עוד תגלו שבחוגים קבועים ניתן לעשות יותר רווח מאשר בפעילות משחקייה.

הכותב הוא יועץ עסקי ומנכ"ל חברת היועצים המרכז הישראלי לשיווק 

דרור כהן (צילום: יח''צ)
דרור כהן (צילום: יח''צ)

פועלים אתכם בכל החלטה
על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים בתהליך החזרה לשגרה, ולתת כלים מעשיים, ידע והכוונה ליציאה מיטבית מתקופת המשבר ולצמיחה מחודשת במציאות החדשה. מדי שבוע נציג בפניכם כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה זו. המידע המופיע לעיל הינו כללי בלבד ונכון ליום פרסומו. המידע יכול להיות חלקי או לא מעודכן, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ מומחים פיננסיים או עו"ד, המתחשב בנתוניו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.