אינטראקציה באמצעות סרטוני הדרכה/ יונית רחמני

"אני מעצבת ואומנית יוצרת, ובמשך שנים הפעלתי חוגים וסדנאות יצירה, עד שלפני ארבע שנים פתחתי סטודיו משלי, שבו אני מתמקדת בעיקר בטקסטיל וברקמה. אני מאמינה במחזור ובקיימות, ומשתמשת המון בשאריות בדים ובנייר ממוחזר. זה סטודיו מאוד מזמין וכיפי, שמגיעות אליו נשים מכל הגילים - גמלאיות, מורות בשנת שבתון וגם נשים בחופשת לידה. במקביל, קיימתי חוגי יצירה ואומנות לילדים בקיבוצים בסביבה.

"באמצע מרץ הודיעה לי המועצה האזורית שהיא נאלצת להפסיק עם החוגים של הילדים - ונכנסתי להשבתה שארכה כשלושה חודשים. אגב, עד היום לא חזרתי לעבוד עם הילדים, בשביל הביטחון של הבנות ושלי. למזלי, אני אומנית יוצרת, אז יצרתי כמו משוגעת - לפעמים 15 שעות ביום ויותר. היה לי גם חשוב להישאר בתודעה, אז צילמתי עבודות, עשיתי סרטוני יו־טיוב של הדרכה והפצתי אותם ללקוחות ובפייסבוק. דאגתי שתהיה להן כל הזמן אינטראקציה איתי, ושהן יהיו עסוקות בדברים טובים. הן צילמו את העבודות שלהן ושלחו לי אותן בוואטסאפ כדי לקבל ממני אינפוט. הכנסה כספית לא הייתה, ושני המענקים שקיבלתי מהמדינה היו בסכומים מגוחכים.

"מאז שחזרתי לפעילות, אני עובדת בהתאם לתקנות התו סגול, בקבוצות מאוד קטנות כשכולן עם מסיכות. עם זאת, העתיד עדיין לוט בערפל, כי לא ברור אם יהיו עוד הגבלות וסגרים. בדיעבד, הקורונה לימדה אותי עד כמה אני אוהבת ללמד. היא גם נתנה לי הזדמנות ליצור דברים שישבו לי בראש הרבה זמן, וגם זמן למחשבה פנימה. את הזמן בתקופת הסגר ניצלתי כדי ללמוד המון - קורסים בזום של שיווק, תקשורת, אינסטגרם ועוד. אני כעת עם הפנים קדימה, בידיעה שבדברים שקיבלתי באותה תקופה אשתמש ככלי עבודה בעתיד".

הכותבת היא הבעלים של סטודיו "מניירה", גבעת ברנר, טל': 050-9627048

יונית רחמני (צילום: פרטי)
יונית רחמני (צילום: פרטי)

חוששים לפספס את הקיץ/ יואב בילו

"אני בן 50, גולש מגיל 7, ובינואר השנה רכשתי את בית הספר לגלישה בחוף הצוק, שהוא פעיל מ־2006. רכשתי מועדון עם מוניטין, ציוד, חוג לקוחות נרחב, קייטנות, קורסים וחוגים פופולריים שמתנהלים לאורך כל השנה. העסקתי עשרה אנשי צוות בחורף והרבה יותר בקיץ. היינו בהכנות לקראת קייטנות הפסח כשקיבלנו את הצווים המורים על הפסקת פעילות ב־15 במרץ.

"עם תחילת הסגר הוצאתי את העובדים לחל"ת, ובמקביל עצרתי את הוראות הקבע והחזרתי להורים את מה ששילמו עבור החצי השני של מרץ. בנוסף, הפסקתי את הפרסום לקייטנות הפסח והחזרתי את הכספים להורים שנרשמו. הרבה הוצאות שלנו ירדו לטמיון. ישבתי בבית ועסקתי בעיקר בתכנונים לקראת היציאה שלנו מהסגר. חשוב לי לציין שגם אני, כמו הרבה בעלי עסקים חדשים, נפלתי עמוק בין הכיסאות, כי אין לי - לצורך קבלת מענקים - שום הכנסות בהשוואה לשנים קודמות.

"הסגר על המדינה הוסר בסוף אפריל, אבל עד אמצע מאי עדיין היה אסור להיכנס לים. שזו בעיניי החלטה גרועה ומעוותת. הרי גלישה היא אחת הפעילויות הכי פחות מידבקות ומסוכנות - יש מרחב פתוח ומרחק בין הילדים, כי ממילא אסור לגלוש בצמוד. חידשנו את פעילות החוגים, אבל חזרנו ל־50%־60% בלבד מהיקף הפעילות. אז עכשיו יש כמה קייטנות וקבוצות קטנות שרצות, אבל תחת הרבה מגבלות ובמתכונת מצומצמת. צריך להבין שפעילות הקיץ מהווה 80% ממחזור שנתי של מועדון גלישה, ושכל שבוע עבודה שאנו מפספסים בקיץ, יתבטא בקושי שלנו להתקיים בחודשי החורף. נקודת האור היא החברים מארגון הגלישה, שעושים עבודה חשובה בהתנדבות ומייצגים אותי ועוד רבים מ־80 מועדוני הגלישה הפועלים בישראל - מול משרדי המדינה והרשויות המקומיות". 

הכותב הוא הבעלים של "קאנטרי", בית ספר לגלישה חוף הצוק, תל אביב. טל': 050-8880914

יואב בילו (צילום: פרטי)
יואב בילו (צילום: פרטי)

החלטות מבוססות נתונים וידע/ דן קריסטל

הנחיות "התו הסגול" למגזר החוגים והקייטנות, שיצאו רגע לפני תחילת פעילויות הקיץ שלהם, יכולות לשמש מקרה בוחן לחשיבות ניהול הידע והנתונים בעת תהליך קבלת ההחלטות. הנה כמה נתונים שרלוונטיים לקבלת החלטות על פעילויות מגזר זה: קהל היעד העיקרי הוא ילדים, שהם כמעט לא נדבקים ולא מדביקים; פעילות־חוץ ספורטיבית טובה לבריאות ומקטינה עד כדי אפס אחוז כמעט את האפשרות להידבק; תקופת הפסח והקיץ הן תקופות השיא של מגזר זה, וההיערכות הארגונית־עסקית אליהן מתחילה כמה חודשים קודם.

בפועל - ההנחיות שהוצאו הופכות את הפעלת החוגים והקייטנות לכמעט בלתי אפשרית. מה ניתן ללמוד מכך? שהחלטות והנחיות המשפיעות על פעילות עסקית חייבות להיות מבוססות נתונים וניהול ידע מקצועי. ולמפעילי הקייטנות - אתם אנשים יצירתיים מאוד, בעלי יצר הישרדות ותשוקה להצלחה. עם השילוב הזה, של יצירתית ותשוקה להצלחה, אני יודע שתצליחו גם להעמיד את השירות הטוב ביותר, וגם להרוויח.

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי ומומחה בפיתוח ההון האנושי

למנף את מאגר הלקוחות/ יונתן מורג

בתקופה זו חשוב להיות גמישים ולהשתנות תוך כדי תנועה. עבור בית הספר לגלישה, כדאי למנף את העובדה שיש לו אתר אינטרנט פעיל לצורך הגדלת העסק - להציע באתר מוצרים נוספים, וכן מוצרים נלווים שקשורים לפעילות עסק ואינם נמכרים כיום באתר. אפשר לעשות זאת תוך שת"פ עם עסקים נוספים הקשורים לעסק הקיים (קישור לאתר מכירה של עסק לבגדי ים, לדוגמה). לסטודיו "מניירה" אכן יש הזדמנות נהדרת למנף את הכלים שלמדה במטרה למצוא אפיקי הכנסה נוספים בימים של ריחוק חברתי. ניתן להציע קורסים בזום ולפתח קורס דיגיטלי וסדנאות מקוונות ברשתות. עבור שני העסקים - רצוי ללמוד למנף את הדאטה של מאגר הלקוחות הקיימים כדי להגדיל את ההכנסות - למשל, באמצעות מבצעי חבר מביא חבר, הנחה על קורסי המשך ופתיחת קורסים לקהל חדש, כדי לייצר תזרים מזומנים מיידי שיאפשר לצלוח את התקופה המתאגרת.

הכותב הוא סגן מנהלת סניף הגלים ומנהל מחלקת עסקים בבנק הפועלים

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית עם תקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.